هی کی‌کوموری پدیده ی نوظهور

 هی کی کوموری چیست؟ / نام یک شخص ژاپنی نیست

کسانی هستند که به طور کامل از جامعه خود بریده‌اند و در تنهایی و انزوای اتاق خود به یک فعالیت سرگرم‌کننده مثل بازی‌های ویدئویی مشغولند. این افراد به وسیله یک پدر نسبتاً ثروتمند و پول‌ساز و یک مادر بیش از حد دلسوز پشتیبانی می‌شوند.
هی کی کوموری

جریان نو؛ اشتباه  نکنید،هی کی کوموری نام یک شخص ژاپنی نیست، به  نقل از  ویکی پدیا هیکی‌کوموری (به ژاپنی: ひきこもり or 引き籠もり, Hikikomori)  اصطلاح و واژه‌ای است که به افراد به‌شدت گوشه‌گیر گفته می‌شود. هیکی‌کوموری پدیده ی نوظهور است در لغت به معنی کناره گرفتن و محصور شدن است.

ابتدا در کشور ژاپن مورد بررسی قرار گرفت و سپس توجه کشورهای مختلف جهان به این مسئله به عنوان یک پدیده جهانی معطوف شد و مطالعات مختلفی در مورد شیوع شناسی و سبب شناسی این پدیده انجام گرفته است.

ایشان کسانی هستند که به طور کامل از جامعه خود بریده‌اند و در تنهایی و انزوای اتاق خود به یک فعالیت سرگرم‌کننده مثل بازی‌های ویدئویی مشغولند. این افراد به وسیله یک پدر نسبتاً ثروتمند و پول‌ساز و یک مادر بیش از حد دلسوز پشتیبانی می‌شوند.

طبق مطالعات انجام شده علل هی کی کوموری هنوز به طور کامل و قطعی مشخص نشده اند، اما برخی از مطالعات نشان می دهند که عوامل بیولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشند.

 

 هی کی کوموری چیست؟ / نام یک شخص ژاپنی نیست

 مشخصه هیکی‌کوموری  ها نوجوانان و بزرگسالان جوانی است که در خانه والدین خود گوشه نشین می شوند و ماه ها یا سال ها قادر به کار یا رفتن به مدرسه نیستند.

در یک نظرسنجی ازهیکی‌کوموری hikikomori در میان افراد ۱۵ تا ۳۹ ساله که  در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، ۶۷.۳٪ گفتند که آنها فقط برای انجام کارهای سرگرمی بیرون می روند و ۲۲.۴٪ گفتند که بیشتر مردم به فروشگاه های رفاهی اطراف می روند.

از سوی دیگر، تنها ۱۰.۲ درصد گفتند که “اتاق خود را ترک می کنند، اما هرگز از خانه خارج نمی شوند” و ۰.۰٪ گفتند که “تقریبا هرگز اتاق خود را ترک نمی کنند.” یک نظرسنجی از هی کی کوموری‌های مسن ۴۰ تا ۶۴ ساله، که در سال ۲۰۱۹ نیز منتشر شد، نشان داد که اگرچه این پدیده با افزایش سن جدی‌تر می‌شود، اما آنها همچنان تمایل دارند «فقط برای انجام کارهای مربوط به سرگرمی‌های خود به بیرون بروند.»

۴۰.۴% و ۴۴.۷. ٪ گفتند که “به یک فروشگاه نزدیک می روند”، بیش از ۸۰٪ از آنها گفتند که بیرون می روند. علاوه بر این، ۱۰.۶٪ از پاسخ دهندگان گفتند که “اتاق خود را ترک می کنند، اما هرگز از خانه خارج نمی شوند”، اما ۴.۳٪ گفتند: “به ندرت اتاق خود را ترک می کنم”، که نشان می دهد hikikomori شدید در این گروه سنی شایع تر است.

مبتلایان به هی‌کی‌کوموری علایم اضطراب، افسردگی و الگوهای خواب آشفته را نشان می‌دهند.حداقل  شش ماه حداقل شش ماه در خانه هی کی کوموری چیست؟ / نام یک شخص ژاپنی نیست خود از نظر منزوی شدند.  تعریف رسمی این اختلال،‌ خانه‌نشینی کامل را هم شامل می‌شود، اما بسیاری از روانپزشکان و محققین ژاپنی برای این اختلال طیفی را تعریف کردند که از خانه‌نشینی کامل تا بیرون رفتن هر روز اما نداشتن هیچ دوست یا شغلی را شامل می شود.

در کنار انزوای جسمی ، افراد هیکوموری جداشدگی روانی شدیدی از دنیای اجتماعی نشان می دهند. مکانهایی که انتظار تعامل اجتماعی زیاد است مانند مدرسه یا کار برای شخص غیرممکن می شود. آنها چه در بیرون از خانه باشند و چه نباشند از نظر اجتماعی از اطرافیان خود جدا هستند.

جامعه‌شناسان اعتقاد دارند، ارزش‌های فرهنگی و نظام آموزشی‌ ژاپن یکی از دلایل اصلی این پدیده‌ست چون توقع خانواده‌ها و اطرافیان از فرد زیاد است و اگر فرد نتواند مطابق با انتظار دیگران در رشته یا شغل مدنظرش پذیرفته شود، از شدت افسردگی و اضطراب خودش رو منزوی یا ناپدید می نماید .

در واقع به هی کی کوموری به‌عنوان یک سندرم مختص‌ به فرهنگ ژاپن نگاه می‌شد، بااین‌حال شواهدی که در دهه‌های اخیر به دست آمده‌اند نشان می‌دهند هی کی کوموری در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای جهانی است.

برخی از افراد نگران هستند که دنیاگیری ویروس کرونا باعث افزایش تعداد افراد مبتلا به گوشه‌گیری اجتماعی بیمارگونه در سراسر دنیا شود.

باز نویسی: امیر عباس رحیمی

منبع: سراسر  وب

https://toyokeizai.net

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=31628

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: