جراحی تیروئید در کمین این افراد است

جراحی تیروئید (تیروئیدکتومی) روشی است که در آن تمام غده تیروئید یا بخشی از آن از گردن بیمار خارج می‌شود. در این مطلب به صورت گسترده درباره تیروئید و پاراتیروئید توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
تیروئید

جریان نو؛ با وجود آنکه جراحی تیروئید در اغلب موارد برای بیماران دارای عملکرد تیروئید غیر نرمال، توصیه می‌شود اما ممکن است افرادی که عملکرد تیروئید نرمال دارند نیز به جراحی تیروئید نیاز پیدا کنند. در مطلب امروز از زبان «دکتر سید احمد فنایی» جراح تیروئید و پاراتیروئید و عضو انجمن تیروئید آمریکا (ATA) به شما عزیزان خواهیم گفت که عمل تیروئید برای چه کسانی ضروری است.

چه زمانی بیماران تیروئیدی نیاز به عمل جراحی دارند؟

بیمارانی که مشکل تیروئید دارند، در درجه اول، به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول افرادی که عملکرد تیروئید نرمال دارند و دسته دوم افرادی که عملکرد تیروئیدشان غیر نرمال است (یعنی کم کاری یا پرکاری تیروئید دارند).

دسته اول: افرادی که عملکرد تیروئید نرمال دارند

دسته اولی که تحت عمل جراحی تیروئید قرار می‌گیرند، کسانی هستند که عملکرد تیروئید نرمالی دارند (یعنی نه کم کاری تیروئید دارند و نه پرکاری تیروئید) اما در غده تیروئید خود توده دارند. در این شرایط یکسری پروتکل وجود دارد که براساس آنها در مورد انجام جراحی تیروئید تصمیم گیری می‌شود. تمام نکات زیر در تصمیم گیری جراح برای عمل جراحی دخیل هستند:

توده خوش خیم است یا بدخیم

آیا فقط یک توده است یا چند توده وجود دارد

آیا در خانواده فرد دارای توده تیروئید سابقه سرطان وجود داشته است یا خیر

آیا فرد دارای توده تیروئید، سابقه رادیوتراپی گردن دارد یا خیر

و ….

دسته دوم: افرادی که عملکرد تیروئید غیر نرمال دارند

دسته دوم یعنی آنهایی که عملکرد تیروئدشان غیر نرمال است که توسط یک آزمایش خون ساده مشخص می‌شوند. پزشکان فوق تخصص داخلی غدد، این دسته از بیماران را به خوبی شناسایی می‌کنند و تحت نظر می‌گیرند. از بین این بیمارانی که مشکل کارکرد تیروئید دارند، آنهایی که کم کاری تیروئید دارند، باید درمان دارویی شوند و به‌ندرت به جراحی نیاز پیدا می‌کنند.

اما آنهایی که پرکاری تیروئید دارند (به عنوان مثال ندول دارند که آن ندول پرکار است، یا گواتر مولتی ندولر پرکار دارند یا به بیماری گریوز مبتلا هستند که یعنی کل تیروئید پرکار است) در اغلب مواقع نیازمند جراحی تیروئید می‌شوند. یعنی پرکاری تیروئید یکی از دلایل نیاز به جراحی تیروئید است. اگر فردی با توده تیروئید به جراح مراجعه کند، معمولا با استفاده از ابزارهای تشخیصی مانند سونوگرافی، تیروئید به طور دقیق بررسی شده و بدخیمی یا خوش خیمی توده تا حد زیادی تشخیص داده می‌شود. وجود یکسری اندیکاتورها در سونوگرافی تیروئید می‌تواند نشان دهنده بدخیمی غده تیروئید باشد.

ممکن است پزشک برای تشخیص قطعی بدخیمی یا خوش خیمی توده‌ها تصمیم بگیرد که پس از سونوگرافی، نمونه برداری از توده (FNA) انجام دهد. در این روش با یک سوزن بسیار نازک و سرنگ از بافت مشکوک نمونه برداری می‌شود که می‌تواند خوش خیم یا بدخیم بودن آن را به طور قطعی مشخص کند. جراح بر اساس این پروتکل‌ها به این نتیجه می‌رسد که آیا بیمار به جراحی نیاز دارد یا خیر.

جراحی تیروئید در کمین این افراد است

چرا جراحی پرکاری تیروئید توصیه می‌شود؟

این دسته از بیماران به دو دلیل نیاز به جراحی تیروئید دارند. اول اینکه پرکاری تیروئید عوارض بسیاری دارد؛ به عنوان مثال می‌تواند آریتمی قلبی ایجاد کند، ممکن است به عوارض چشمی منجر شود و … دکتر فنایی معتقد است که نباید اجازه دهیم این عوارض اتفاق بیفتند و بعد بیمار را جراحی کنیم بلکه باید از ایجاد آنها جلوگیری کنیم. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد عوارض پرکاری تیروئید در این دسته از بیماران، توصیه می‌شود که جراحی تیروئید انجام شود.

علت دیگری که بیماران پرکاری تیروئید باید تحت عمل جراحی تیروئید قرار بگیرند، آن است که این افراد دارویی به نام متی ‌مازول مصرف می‌کنند. این دارو روی مغز استخوان، عوارض نامطلوبی می‌گذارد. بنابراین پزشکان فوق تخصص غدد و جراحان تیروئید ترجیح می‌دهند بیماران به جای متی‌مازول، دارویی به نام لووتیروکسین مصرف کنند.

لووتیروکسین، داروی کم کاری تیروئید است و این بدان معناست که با برداشتن غده تیروئید در طی عمل جراحی، تیروئید را کم کار می‌کنند تا بیمار به جای متی ‌مازول از لووتیروکسین استفاده کند. قطعا عوارض لووتیروکسین در دراز مدت، بسیار کمتر از متی‌مازول خواهد بود. پس به طور کلی برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید به ۲ دلیل جراحی تیروئید توصیه می‌شود؛ اول به خاطر پیشگیری از عوارض پرکاری تیروئید و دوم برای نجات دادن بیمار از مصرف داروی متی‌مازول.

جراحی تیروئید در کمین این افراد است

با عوارض جراحی تیروئید چکار کنیم؟

اگر شرایط بیمار به گونه‌ای باشد که پزشک انجام جراحی تیروئید را ضروری تشخیص دهد، لازم است این جراحی در اسرع وقت انجام شود. به تعویق انداختن جراحی تیروئید به خاطر ترس از عوارض جراحی تیروئید، شرایط را برای جراح و بیمار دشوارتر خواهد کرد. مسئله مهمی که باید برای انجام جراحی تیروئید در نظر بگیرید، انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه است که کارنامه درخشانی در جراحی تیروئید دارد.

دکتر سید احمد فنایی تا امروز بیش از ۵۰۰۰ عمل جراحی تیروئید موفق داشته‌ است. وی علاوه بر تجربه بالای خود از به روزترین متد دنیا برای جراحی تیروئید استفاده می‌کنند و با به‌کارگیری تجهیزاتی نظیر دستگاه عصب سنج، کوتر بای پولار، مونو پولار و دستگاه هارمونی، عوارض جراحی تیروئید را به حداقل می‌رساند.

سخن آخر

جراحی تیروئید فقط برای کسانی نیست که عملکرد تیروئید غیر نرمال دارند بلکه ممکن است افرادی با عملکرد تیروئید کاملا نرمال نیز به جراحی تیروئید نیاز پیدا کنند. انتخاب یک جراح با تجربه که مهارت و دانش کافی برای کار با تجهیزات به روز دنیا را دارد، باعث کاهش قابل توجه عوارض جراحی تیروئید و موفقیت آمیز بودن این عمل خواهد شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=24474

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: