معنی انوع دلار در بازار چیست؟

فرهاد خادمی در یادداشتی به معضل دلار و تفاوت آن در مرزها و مرکز ایران پرداخته و عوامل موثر بر انواع نرخ‌ها را تشریح کرده است.
دلار

به گزارش جریان نو، فرهاد خادمی در یادداشتی تلگرامی به تشریح معنی انوع دلار در بازار ایران پرداخت و نوشت:

دلار تهران: دلاری است که در تهران معامله میشه، دوباره خود این دلار تهران به چند زیرشاخه سبزه میدان، افشار و منوچهری تقسیم میشه یعنی ممکن است قیمت دلاری که در سبزه میدان معامله میشه با دلاری که در چهارراه استانبول خرید و فروش میشه متفاوت باشه.

دلار مشهد: مفهوم این دلار هم که مشخص، دلاری است که در مشهد معامله می‌شود، اما سوال اینجاست چرا باید دلار مشهد ارزان‌تر از دلار تهران باشه؟ در شرایط خاص اقتصادی مثل الان که نوسانات ارز زیاد و تقاضا هم برای دلار نقدی بالاست، بعد جغرافیایی اهمیت پیدا میکنه. یعنی خود مسئله حمل ارز از محل عرضه اولیه تا مقصد روی قیمت آن اثر می‌گذاره.

دلار سلیمانیه: اصل ماهیت تفاوت قیمت دلار سلیمانیه با نقاط دیگه به همان موضوعی برمیگرده که در مورد قیمت دلار مشهد گفتم. با این تفاوت که در اینجا پای  بعضی قاچاقچیان هم در میان که هم در بازار ارز ایران و هم عراق و حتی ترکیه نقش دارند. دلار سلیمانیه معمولا ارزان‌تر از دلار مشهد و تهران، حالا چرا قبلا از این مشکلات نداشتیم؟ چون میزان ارز نقدی موجود در بازار و صرافی‌ها کفاف تقاضای موجود رو می‌داد.

دلار هرات: فلسفه پیدایش اصطلاح دلار هرات مثل همان دلار سلیمانیه است. قیمت دلار هرات معمولا ارزان‌تر از دلار سلیمانیه است. یعنی ترتیب قیمت دلار‌ها از نظر منطقه جغرافیایی به ترتیب بیشترین به کمترین اینطوری شد: تهران، مشهد، سلیمانیه و هرات.

حواله دلار: صرافی‌هایی که حساب ارزی در خارج از کشور دارند برای متقاضیان دلار حواله می‌کنند. حالا نکته اینجاست که، چون در دلار حواله پای اسکناس وسط نیست، قیمت آن به میزان اندکی ارزان‌تر از وقتی می‌افتد که می‌خواهید دلار به صورت نقدی بخرید.

دلار فردایی: تکلیف این دلار هم مشخص، یعنی دلاری است که امروز معامله میشه برای تحویل فردا. این شیوه هم مختص بازار غیر رسمی است و تابع نوسانات و رویداد‌های مختلف، یعنی لزوما نمی‌توان گفت: دلار فردایی ارزان‌تر است یا گران تر. ممکن است بر اساس پیش بینی‌های فعالان بازار غیررسمی قیمت آن بالا و پایین شود.

دلار نیمایی: دلاری که صادر کننده به واردکننده بفروشه، نیما در حقیقت نام سامانه‌ای است که این معاملات در بستر آن انجام میشه، قیمت دلار نیمایی میتونه  با توافق بین خود صادر کنندگان و وارد کنندگان مشخص بشه، ارز حاصل از فروش پتروشیمی‌ها در تعیین قیمت این نوع ارز اثر بسزایی داره، در حال حاضر قیمت دلار نیمایی جایی بین دلار آزاد و دلار دولتی بوده و  شناور

دلار دولتی:  همان دلاریست که برای کالاهای اساسی استفاده و در حال حاضر ۲۸.۵۰۰ تومان

نکته:

به طور معمول در نقاط مرزی که مبادلات مالی بیشتر نقدی است و بانکی نیست، ارز پایین‌تر از نواحی مرکزی قیمت می‌خوره به همین دلیل مثلا می‌بینید قیمت دلار مشهد ارزان‌تر از تهران گزارش میشه، حالا باز مسائل دیگری هم به این تفاوت قیمت دامن میزنه، مثلا همین که خرید و فروش ارز قاچاق اعلام شد. وقتی ریسک حمل دلار بالا رفت روی قیمت در نقاط مختلف هم اثر گذاشت.

این وسط بعضی شایعات هم روی قیمت دلار در نقاط مختلف تاثیر داره، مثلا اینکه گفته میشه احتمال وجود دلار تقلبی در اسکناس‌های با تاریخ قدیمی بیشتر بنابراین باید ارزان‌تر باشه یا دلار‌های جدید خط آبی گران‌تر است. معمولا هم این شایعات بی اساس هستند و صرفا شامورتی بازی سفته بازهاست برای سود بیشتر.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=30622

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: