منو

توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از گرمازدگی

یک متخصص تغذیه گفت: با توجه به اینکه خطر گرمازدگی در فصل تابستان افزایش پیدا می‌کند از همین رو با تغذیه مناسب می‌توان تا حد زیادی از بروز این ضایعه جلوگیری کرد.
مغذی

تغذیه مناسب خطر گرمازدگی را کاهش می‌دهد

به گزارش جریان نو؛ سیاوش فاضلیان یک متخصص تغذیه روز دوشنبه با بیان اینکه گرمازدگی یکی از خطرات ناشی از فصل تابستان است، گفت: گرمازدگی یا حمله‌های ناشی از گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به خنک‌ کردن مناسب خود نباشد از همین رو با استفاده از برخی روش‌ها نظیر تغذیه مناسب می‌توان در این رابطه موثر عمل کرد.

وی با توصیه به اینکه باید در فصل تابستان مایعات بیشتری مصرف شود تصریح کرد: در مصرف نوشیدنی‌ها و مایعات نیز باید نکاتی را مدنظر داشت از جمله اینکه تصور می‌شود مایعات خیلی سرد گزینه مناسبی برای خنک نگه داشتن بدن در روزهای گرم است اما این تصور اشتباهی است چرا که مصرف خوراکی‌های سرد تاثیر عکس دارد و درست است که در لحظه مصرف کمی احساس خنکی می‌کنید اما چند دقیقه بعد گرما شما را بیشتر از قبل آزار می‌دهد و ضمن اینکه نوشیدنی‌های خیلی سرد باعث مشکلات گوارشی نیز می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین هم دوری شود زیرا باعث از دست دادن مایعات بدن می‌شود.

مصرف میوه‌های تابستانی تامین مایعات بدن

فاضلیان با اشاره به اینکه مصرف میوه‌های تابستانی نظیر هندوانه و خربزه می‌تواند تا حد زیادی نیاز به مایعات بدن را در روزهای گرم تامین کند اظهار داشت: این میوه‌ها خاصیت آبرسانی به بدن دارد و می‌تواند در خنک نگه داشتن آن در روزهای گرم تابستانی موثر واقع شود و حرارت بدن را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توصیه می‌شود تا از مصرف مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای پررنگ و نوشابه خودداری شود چراکه این مواد غذایی باعث دهیدراته و کم شدن آب بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف غذا باید در محیط خنک و به دور از آفتاب انجام گیرد افزود: غذا خوردن زیر آفتاب و در دمای بالا خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد از همین رو توصیه می‌شود مصرف غذا در محیط‌های خنک و به دور از آفتاب باشد.

کاهش مصرف برخی غذاها در فصل گرما

فاضلیان با توصیه به اینکه مصرف غذاهایی نظیر گوشت پرچرب، ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، آجیل و انواع مغزها و دانه‌ها در روزهای گرم تابستان کاهش یابد افزود: باید در نظر داشت که در روزهای گرم سال غذاهای سبک و کم‌حجم‌تر مصرف و خوردن غذاهای سرخ شده، چرب و پرحجم محدود شود.

وی یادآور شد: افرادی که از غذاهای چرب، شور و پرادویه استفاده می‌کنند و سپس در معرض هوای گرم قرار می‌گیرند زمینه گرمازدگی را برای خود فراهم می‌کنند از همین رو توصیه می‌شود با خوردن روزانه یک وعده غذای سرد مانند نان و پنیر و یا سبزیجات و سالاد رطوبت بدن خود را حفظ کنید.

منبع:صبح ساحل

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42321

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: