مهدی پازوکی در گفت و گو اختصاصی با جریان نو:

گرانی‌ ها برای مردم عادی شده است / دولت در نابسامانی‌ اقتصادی سهم زیادی دارد

تحلیگر مسائل اقتصادی گفت: گران شدن کالاها و خدمات برای مردم امری عادی شده و گویا این معضل تبدیل به بلایی طبیعی در سرشت زندگی مردم ایران درآمده است! درحالی که تمام این موارد گرانی علت و دلیل مشخص دارد که می‌توان یک به یک به آن رسیدگی کرد و جلوی گرانی را گرفت و یا آن به ثبات رساند. اما عزمی برای این موضوع دیده نمی‌شود.
گرانی

به گزارش جریان نو، طعم تلخ گرانی مدتهاست که کام مردم را به تلخی کشانده است در حالی که حقوق و دستمزد سالانه یک بار افزایش می‌یابد اما قیمت کالاها روز به روز رشد می‌کند. حدود یک ماه قبل بود که نرخ تورم ۴۴.٩ اعلام شد. مشخص نیست، متولی این وضعیت کدام نهاد یا کدام بخش از حاکمیت است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به شلختگی فضای اقتصادی که مشخصاً تاًمین معیشت را برای مردم دشوارتر از هر دشواری کرده است، در گفت و گو با جریان نو گفت: اقتصاد ایران در حالی در حالِ در جا زدن است که عملاً با دولتی هستیم که هیچ درکی از سختی‌های موجود ندارند. پس متاًسفانه می‌توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که حداقل تا پایان دولت سیزدهم که یک سال و ۹ ماه دیگر اتفاق خواهد افتاد، قرار نیست مشکلی از مشکلات مردم رفع شود.

«مهدی پازوکی» افزود: مردم ایران در دهه‌های گذشته به طور دائمی گرانی را به چشم دیده بودند. اما اینکه قیمت خانه در عرض ۶ سال از چند صد میلیون به چند میلیارد برسد، اینکه ارزش ماشین سه یا چهار برابر شود، اینکه اقلام خوراکی روز به روز گران‌تر به دست مردم می‌رسد و … چیزی نیست که بتوانیم از کنارش به سادگی بگذریم. حقیقت تلخ‌تر از تلخ چیزی جز این نیست که گرانی‌ها برای مردم عادی شده است که به قاعده این مصداق بارز بحران است.

وی ادامه داد: اینکه دولت مستقر در این نابسامانی‌ها سهم زیادی دارد، موضوعی انکار ناشدنی است. اما موضوع بحران ساز دیگر چیزی جز نگاه کلانِ نظام حکمرانی به رابطه با نظام بین الملل نیست. در واقع وقتی به غرب ستیزی با شدت و حدت زیاد توجه می‌شود و اساساً هر گونه مذاکره با دنیا و پذیرش معاده‌های بین المللی مذموم می‌شود، باید با این واقعیت بسیار تلخ کنار بیاییم که بحران اقتصادی با همه هزینه سازی هایش پدیده‌ای است که در کشور ما ماندگار خواهد شد، چرا که بخشی از سیستم تصمیم گیری ایدئولوژی را ورای هر موضوع دیگری می‌بیند.

گرانی

پازوکی توضیح داد: قانون نانوشته‌ای در اقتصاد رای به این می‌دهد که «حضور در تجارت جهانی» شرط و الزام اصلی در تحقق هدفِ مهمِ رشد و توسعه اقتصادی است. حالا این ماییم واین اقتصادی که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند با کشور‌های صاحبِ اقتصاد داد و ستد باشد و تحرک تجاری اش محدود به چین، روسیه و هند می‌شود. با این توضیح که همین کشور‌ها هم با سوءَاستفاده از موقعیت پر مانع ایران در نظام اقتصادی دنیا، به هنگام عقد قرارداد هم تخفیف‌های گزاف می‌گیرند، هم کالا‌های درجه چندم را به ایران می‌فروشند و هم در پرداخت پول امروز و فردا می‌کنند تا نتیجه این باشد که اقتصاد در ایران روز به روز با گره‌های کورِ بیشتری روبرو شود.

این چهره خاطرنشان کرد: مردمِ گرفتار در حالی امیدشان را از تصمیم گیران از دست داده اند که کشور در سال منتهی به انتخابات قرار دارد. با این توضیح که به دلیل شرایط خطیری که هم  در مناسبات داخلی و هم در مواجهه با نظام بین الملل تجربه می کئیم، مشارکت حداکثری بیش از هر برهه و مقطع دیگری اهمیت دارد. با این حال عجیب است که نظام تصمیم گیری کمترین تلاشی را برای ترغیب جامعه به رای دادن از خود نشان نمی دهد، انگار نه انگار که تکرار انتخابات های کم رای اسفند ۹۸ و خرداد ۱۴۰۰ می تواند منافع ملی و مصالح کشور را به طور جدی تهدید کند. در واقع مشاهدات موید این موضوع است.

گروهی عامدانه دنبال فضایی هستند که مردم کمی رای به صندوق بیاندازند

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: گروهی که اتفاقاً در لایه های نظام تصمیم گیری جایگاه و پایگاه مهم و موثری دارند، بنا به دلایل نامعلوم عامدانه دنبال فضایی هستند که مردم کمی رای به صندوق بیاندازند. به همین دلیل لازم است، همه ارگان ها و دستگاه های مرتبط همهِ هم و غم شان را برای خنثی سازی تحرکات تندروها به کار بیگرند تا از این طریق با برگزاری انتخاباتی که همه سلیقه ها در آن مشارکت کنند، فضا برای ترمیم موقعیت شلخته فعلی فراهم شود.

پازوکی در پایان گفت: اروپا به دلیل پتانسیل‌های عظیم اقتصادی و همچنین مدیریتِ علمی و واقع بینانه به مرکز صنعت دنیا تبدیل شده است و ما فرصت همکاری با آن‌ها را از دست داده ایم. چرا؟ چون فرانسه، آلمان، انگلیس و … نگاه توأم با تهدیدی به ایران دارند و به همین دلیل فرصت‌هایی که می‌تواند در گره گشایی از اقتصاد ایران تأثیرگذار باشد از ما سلب شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=12244

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: