اختصاصی

اعتراض طلافروشان به کجا رسید؟

انتشار خبری مبنی بر مالیات جدید بر طلا کسبه این صنف را عصبانی و در واکنش به آن بازار به شکل نیمه تعطیل درآمد. بررسی‌های میدانی و فیلم‌های منتشر شده در توئیتر و اینستاگرام نیز گویای آن بود که برخی از بنگاه‌ها به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و طلافروشان تن به پرداخت مالیات بیشتر در سال آینده نخواهند داد.

به گزارش جریان نو، آغاز فعالیت سامانه مودیان در بازار طلا، با شایعاتی پیرامون قوانین مالیاتی برای طلافروشان در فضای مجازی همراه بود و همین امر منجر به واکنش برخی طلافروشان در بازارها شد.

فعالیت این سامانه بر اساس قانونی است که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی «پایه هیچ مالیات جدیدی نبوده» و تصویب آن مربوط به سال ۱۳۹۸ و الزام اجرای آن از ابتدای دی‌ماه سال جاری بوده است.

اتحادیه‌های طلا می‌گویند شایعات مالیات ۲۵درصدی و ثبت اجباری کدملی خریداران باعث اعتراض طلافروشان در برخی شهرها شده اما آمار مالیاتی چیز دیگری می‌گوید.

از طرفی فعالان این عرصه در حساب‌ مجازی‌شان از نارضایتی  خود برای کاهش سود فعالیت در این بازار در صورت عدم تغییر قانون جدید سخن گفتند؛ چرا که ۹درصد مالیات بر سود معامله طلا را ناعادلانه می‌دانستند. همچنین رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز به دنیای اقتصاد گفته بود فضای بازار کم‌رمق و نیمه‌تعطیل است. از طرفی خبرگزاری فارس نیز، خبر اعتراض طلافروشان، برخی کسبه این صنف در روزهای گذشته در شهرهایی مانند تبریز، تهران، همدان، اردبیل، اراک، اصفهان، بندرعباس تایید کرد.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تایید این موضوع که روز گذشته در بازار طلا و جواهر تهران، رونق چندانی برقرار نبوده و بازار تقریبا نیمه‌تعطیل بوده است؛ این موضوع را به جلسه‌ای که فروشندگان با اتحادیه طلا و جواهر داشتند مرتبط دانست.

به گفته او این جلسه در رابطه با تکمیل صورت‌حساب الکترونیک برای قانون پایانه‌های فروشگاهی برگزار شده بود. محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا نارضایتی میان فعالان صنف طلا در رابطه با این قانون وجود دارد، گفت: فروشندگان از قانون ناراضی نیستند، اما بحث همکاران این است که ابهاماتی در رابطه با این موضوع هم برای فعالان صنف طلا و هم خود سازمان امور مالیاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

محمدولی ادامه داد: برای مثال براساس قانون در صورتی که سال آینده به دلیل تورم نرخ هر گرم طلا افزایش یابد؛ فروشندگان طلا باید مالیات بیشتری بپردازند، زیرا سازمان امور مالیاتی اعتقاد دارد عایدی و سودی نصیب فروشنده شده است.  در حالی که این افزایش قیمت به دنبال تورم اتفاق افتاده و سودی حاصل نشده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه پرداخت مالیات وظیفه اصناف است، ادامه داد: اما لازم است این ابهامات برطرف شود و من هم از همکاران در اتحادیه که در جلسه حضور داشتند شنیدم که قول‌هایی از سوی سازمان امور مالیاتی در رابطه با انجام این اصلاحات داده شده است. امیدوارم فردا همکاران بر سر کار خود برگشته و دوباره رونق به بازار برگردد.

افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا صحت دارد؟

در همین راستا سخنگوی سازمان امور مالیاتی هرگونه افزایش نرخ مالیاتی یا افزودن پایه مالیاتی حوزه طلا از روز اول دی ماه را تکذیب کرد.

به گفته موحدی بک نظر، درحال‌حاضر اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است و تنها ۹درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود.

حواشی بازار طلا اما به شایعه نخست ختم نمی‌شود و خبر قلابی بعدی، «الزامی بودن ثبت کد ملی خریداران طلا» در سامانه جدید و هنگام معامله است؛ ماجرایی که می‌خواست نبض بازار طلا را بالا و پایین کند.

خواسته طلافروشان چیست؟

بهرمانی، بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز در واکنش به این خبر می‌گوید: اجرای مقررات مربوط به سامانه مودیان نیاز به بسترسازی و فرهنگ‌سازی دارد. «مثلا ما کد ملی و مشخصات از خریدار می‌خواهیم اما برخی از مردم همکاری نمی‌کنند.» در صورتی که برای ثبت در سامانه این اطلاعات لازم است.

در سامانه مودیان مالیاتی اما، «ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست؛» سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگوی خبری شامگاه دوشنبه ۴ دی‌ماه، با بیان این جمله هدف سامانه مودیان را توضیح داده و می‌گوید در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اساساً هیچ الزامی وجود ندارد که مصرف کننده نهایی بابت خرید کالا یا خدمات اش کد ملی خودش را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است.

اعتراض طلافروشان به کجا رسید؟

مهدی بهرمانی، بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز در خصوص اخبار مربوط به تعطیلی بازار طلا و جواهر تبریز به تجارت‌نیوز گفت: «با رایزنی‌های صورت‌گرفته با سازمان امور مالیاتی استان، بخشودگی صد درصدی عدم انجام تکالیف سامانه مودیان به صنف طلا به صورت کتبی ارائه شد و فردا بازار تبریز باز می‌شود.»

فضای مجازی به اعتراض صنف طلا دامن زد

وی در خصوص دلیل اعتراض و تعطیلی بخشی از صنف طلا توضیح داد: «اعتراض صورت گرفته به دلیل نبود آگاهی کامل نسبت به سامانه مودیان است. این سامانه قرار بود از اول تیر اجرایی شود و عدم اطلاع‌رسانی متولیان امر و از طرفی انتشار اخباری در فضای مجازی باعث تحریک صنف طلا شد.»

بهرمانی افزود: «بخشی از بازار طلای تبریز دیروز قبل از ظهر نیمه‌تعطیل بود و بعد از ظهر کلیه واحد‌ها فعالیت داشتند؛ اما با رایزنی صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی و قول مساعد این سازمان در خصوص مرتفع کردن خواسته‌های صنف طلا، فردا بازار باز است.»

خواسته‌های اصلی صنف

بهرمانی درباره خواسته‌های صنف طلا گفت: «اجرای مقررات مربوط به سامانه مودیان نیاز به بسترسازی و فرهنگ‌سازی دارد. مثلا ما کد ملی و مشخصات از خریدار می‌خواهیم، اما برخی از مردم همکاری نمی‌کنند. در صورتی که برای ثبت در سامانه این اطلاعات لازم است. قرار شد فرصتی داده شود تا شیوه‌نامه اجرای مقررات این سامانه با اصلاحات لازم و با تنفسی نسبت به اجرا عملیاتی شود.»

بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز با تاکید بر اینکه مساله پیش‌آمده تشویش اذهان است و موضوع پیچیده‌ای نیست، خاطرنشان کرد: «ما دو سامانه داریم که امیداوریم در همین راستا یک پنجره واحد ایجاد شود و هر واحد صنفی یک بار اطلاعات ارائه دهد و تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها اطلاعات مورد نیازشان را کشف کنند.»

تکذیب افزایش مالیات از سوی خاندوزی

سید احسان خاندوزی نیز صبح امروز در نشستی افزایش مالیات طلافروشان را تکذیب کرد و گفت: موج خبری کاذبی در رابطه با مالیات طلافروشان به راه افتاده بود که صحت ندارد، ما در این حوزه سیاست جدیدی نداریم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=15278

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: