وام ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی برای مردم/ یک میلیاردی برای خودی‌ها!

در حالی مدیران ارشد شهرداری‌ها که همگی در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند وام ودیعه مسکن میلیاردی دریافت می‌کنند که سقف مصوب وام دریافتی برای مستاجران تهرانی ۲۰۰ میلیون و برای شهروندان کلانشهر‌ها ۱۵۰ میلیون تومان بوده است. همچنین وام ودیعه مسکن در سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و قرار است امسال روستایی‌ها ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند.

به گزارش جریان نو، در روزهای اخیر تصویری از پرداخت ودیعه مسکن میلیاردی به برخی از مدیران شهرداری در فضای مجازی منتشر شد.  عبدالرضا داوری عبدالرضا داوری، فعال سیاسی در توییتی نوشت: «هفته قبل سندی تکان دهنده درباره پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی در شهرداری تهران بدستم رسید که اینک با قطعیت اصالت، منتشرش میکنم. مدیران انقلابی این لیست بیش از ۷۰۰ میلیون تومان، بطور متوسط کمک هزینه مسکن دریافت کردند.

وام ودیعه 200 میلیون تومانی برای مردم/ یک میلیاردی برای خودی‌ها!

این وام‌ها غالبا به مدیرانی پرداخت شده که تا حد زیادی وضع مالی قابل قبولی دارند و در رسته مدیران ارشد قرار دارند. بر اساس لیست منتشر شده حدود ۴۰ مدیر از سوی زاکانی وام ودیعه مسکن دریافت کرده که بیشترین این مقدار برای، معاون فنی و عمرانی زاکانی به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان بوده است.

روز گذشته نیز علیرضا زاکانی در حاشیه نهمین سمینار بین‌المللی زلزله پیرامون حواشی لیست منتشر شده گفت: سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف خانه سازمانی برای استقرار مدیران خود دارند، اما شهرداری تهران فاقد خانه سازمانی برای مدیران است. به همین جهت در دوره‌های قبلی املاک شهر را به ثمن بخس و بعضاً با تخفیف ۵۰ درصدی به مدیران می‌دادند و این اتفاق مصداق کامل بی‌عدالتی بود!

وی افزود: در این دوره ما به جای آنکه برخی از زمین‌ها و املاک شهرداری را در اختیار مدیران قرار دهیم به آنان وام با درصد سود بانکی دادیم. برای پیشبرد این کار مقدمتاً به مدیران ودیعه دادیم و سپس آن را تبدیل به وام کردیم‌. آنان نیز قسط‌های این وام را پرداخت می‌کنند. اختصاص برخی از املاک و خانه‌ها به مدیران شهرداری که در دوره‌های پیشین صورت می‌گرفت امری ناعادلانه بود اما ما به این سمت نرفتیم و سعی کردیم به جای این کار برای مدیران شاغل در شهرداری که فاقد مسکن بودند وام با بهره بانکی تهیه کنیم، اما متأسفانه این موضوع با بی‌انصافی در رسانه منعکس شد. در حالی که واقعیت چیز دیگری بود.

چمران؛ اطلاعی ندارم

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اعطای ودیعه به مدیران شهرداری، گفت: گفتند کمک هزینه مسکن بوده اما بنده نمی‌دانم وام بوده یا خیر. این پرداخت جزء اعتبارات در اختیار شهردار بوده و سالانه گزارش چنین مواردی به شورا ارسال می‌شود.

یک میلیون و ۲۴ هزار متقاضی واجد شرایط وام ودیعه، هنوز در صف انتظار

این وام‌ها در حالی پرداخت شده‌اند که هنوز حداقل ۵۵ درصد متقاضیان چشم انتظار پیامک بانکی بوده و یک میلیون و ۲۴ هزار متقاضی واجد شرایط، هنوز در لیست انتظار قرار دارند.

در حالی مدیران ارشد شهرداری‌ها که همگی در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند وام ودیعه مسکن میلیاردی دریافت می‌کنند که سقف مصوب وام دریافتی برای مستاجران تهرانی ۲۰۰ میلیون و برای شهروندان کلانشهر‌ها ۱۵۰ میلیون تومان بوده است. همچنین وام ودیعه مسکن در سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و قرار است امسال روستایی‌ها ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند.

وام ودیعه مسکن تا الان به ۴۵ درصد متقاضیان واجدشرایط تعلق گرفته است. این خبری است که می‌توانیم از از لابلای صحبت‌های اخیر مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن استخراج کنیم.

بنابرگزارش فرارو وام ودیعه مسکن به نقل از احمد خادمیان مورد توجه یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر قرار گرفته که البته از این تعداد متقاضی، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را داشته اند. دوباره از این تعداد متقاضی تا الان که این مطلب را می‌خوانید یک میلیون و تقریبا ۳۳ هزار نفر به بانک‌های مختلف معرفی شدند، اما وام ودیعه مسکن فعلا فقط شامل ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر شده است. به‌خاطر همین رسانه‌ها از زمان انتشار مصاحبه مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن، از عبارت‌هایی شبیه صف میلیونی متقاضیان وام مستاجران در تیتر‌ها استفاده می‌کنند.

نرخ پرداخت‌ها چگونه است؟

وام ودیعه مسکن تا الان شامل حال ۵۵ درصد متقاضیان واجدشرایط نشده است. عددی که نسبت به یکسری از وام‌های قرض‌الحسنه دیگر تفاوت معناداری دارد. به‌عنوان مثال آمار‌های رسمی و ارائه شده از سوی بانک مرکزی مشخص می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۲ فقط ۲۷ درصد متقاضیان وام ازدواج به تسهیلات مورد نظرشان نرسیدند و این عدد موقع بررسی وام فرزندآوری به حدود ۱۶ درصد کاهش پیدا می‌کند.

برای بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه مسکن با قسط پنج میلیون و ۶۳۸ هزار و ۹۴ تومان وام گیرنده باید برابر ۳۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۵۳ تومان پرداخت نماید که این رقم معادل  ۱۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۵۳ تومان است. همچنین برای وام ۱۵۰ میلیونی با قسط چهار میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۷۱ تومان وام گیرنده باید ۲۵۳ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۲۴۰ تومان بازپرداخت داشته باشد که معادل ۱۰۳ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۲۴۰ تومان است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=33704

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: