عباس عبدی؛ پیکان غیر پاسخگویی رهبران قدرتمند به سمت خودشان است
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اخيرا دوست محترمي كه مهمانش بوديم، كتاب «پيكان سرنوشت ما» كه با بهرهگيري از خاطرات و نوشتههاي روانشاد احمد خيامي بنيانگذار ايرانخودرو نوشته شده است را به من هديه داد. آن را پيشتر خريده بودم و دوباره تورق كردم به اين نتيجه رسيدم كه به همين مناسبت مقايسهاي كنم ميان سرنوشت سياست و پيكان در ايران. البته جزييات اين كتاب نشانگر قدر قدرتي حكومت شاه در دخالت در همه امور از جمله مالكيت مردم است، اينكه رهبران غيرپاسخگو و قدرتمند چگونه ميتوانند به سرعت رشد و توسعه كمك كنند و در مقابل براساس همان قدرت غيرپاسخگو چگونه ميتوانند آنان را به خاك سياه بنشانند.
به گزارش جریان نو، عباس عبدی در روزنامه اعتماد با پرداخت به مسئله خودرو در ایران نوشت: اخیرا دوست محترمی که مهمانش بودیم، کتاب «پیکان سرنوشت ما» که با بهرهگیری از خاطرات و نوشتههای روانشاد احمد خیامی بنیانگذار ایرانخودرو نوشته شده است را به من هدیه داد. آن را پیشتر خریده بودم و دوباره تورق کردم به این نتیجه رسیدم که به همین مناسبت مقایسهای کنم میان سرنوشت سیاست و پیکان در ایران. البته جزییات این کتاب نشانگر قدر قدرتی حکومت شاه در دخالت در همه امور از جمله مالکیت مردم است، اینکه رهبران غیرپاسخگو و قدرتمند چگونه میتوانند به سرعت رشد و توسعه کمک کنند و در مقابل براساس همان قدرت غیرپاسخگو چگونه میتوانند آنان را به خاک سیاه بنشانند.
خودرو یک وسیله مورد نیاز امروزی است. تولید آن در ۶۰ سال پیش بهطور معمول منحصر به چند کشور صنعتی پیشرفته بود که با تیراژ بالا آن را تولید میکردند. ولی اگر کشوری جهان سومی و در حال توسعه میتوانست آن را تولید کند، طبعا موجب افتخار میشد. از این رو شاه در یکی از دیدارهای خود ابراز علاقه میکند که سواری نیز تولید شود و خیامی آن را میپذیرد و ادعای کارشناسان غربی را در خصوص به صرفه نبودن تولید خودرو در داخل کشور رد میکند و چنین میشود که خودروی پیکان به صورت مونتاژ از کارخانه انگلیسی خریداری و در ایران مونتاژ میشود، با این امید که در آینده نزدیک تبدیل به ساخت داخل شود. چنین بود که اولین پیکان در سال ۱۳۴۶ تولید شد و ۳۸ سال بعد در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۴ در همان روز تولدش، و پس از مونتاژ و تولید ۰۰۰/۲۹۵/۲ دستگاه، تشییع جنازه و برای ابد به خاک سپرده شد.
شاید برای خواننده این پرسش پیش آید که مگر همه بِرندها و مارکهای تجاری و صنعتی چنین سرنوشتی دارند؟ دو خودروی دیگر در آن زمان داشتیم که همه میشناسند، ژیان و رنو-۵. پیکان با فاصله زیاد از هر دو خودروی برتر بود. ولی ژیان همان سیتروئن است که آخرین مدل آن در ایران زانتیا و رنو نیز آخرین مدلش مگان است که هر دو جزو خودروهای خوب هستند. پس چرا ما نه تنها قالب پیکان را تشییع کردیم، بلکه نامش را هم فراموش کردهایم و حتی ایران خودرو نیز حاضر نیست آن را استفاده کند؟ یک بار هم که آمدیم آن را بهروز کنیم، موتورش را با بدنه پژو قاطی کردیم و یک خودروی بیربطتر از پیکان تولید شد.
چرا برندهای خودرویی جهان همچنان فعال هستند و تنها کاری که میکنند به روز کردن خودروهاست. قطعا بنز دیگر مدل ۱۷۰ و ۱۸۰ را نمیسازد و طبعا از ساخت آنها در ۷۰ سال پیش شرمگین نیست. پس چرا ما باید پیکان را سه طلاقه کنیم؟ علت در فقدان تحول است. اگر به انقلاب فرانسه نگاه کنیم، تبعات منفی آن فراوان و بزرگترین اختراعش گیوتین است ولی آنان در آن فضا نماندند، خود را با مردم تطبیق دادند، رکن آن انقلاب انطباق با مردم و هماهنگی با خواست زمانه و عدم مقاومت در برابر تغییر بود. پس اگر زمانی برسد که مردم از صحنه کنار بروند، ماجرا تمام میشود. چه در صنعت و چه در سیاست.
صنعتی که بازار و رقابت و تغییر و تحول و مشتریمداری در آن حاکم نباشد، بازار ندارد و به سرعت به رکود و ناکارآمدی کشیده میشود و نتیجه همین پیکان میشود که به جای هر روز بهتر از دیروز، هر روز بدتر از دیروز میشود. قیمتگذاری، رانتجویی، فقدان مالکیت و مدیریت مستقل و باثبات و مهمتر از همه حذف مشتریمداری پیکان را به جایی رساند که پراید آن را از گردونه رقابت خارج کرد!! تصور کنید پراید خودرویی بود که پیکان را از میدان خارج کرد. در حالی که پیکان میتوانست دچار تحول و تغییر شود، خود را از خلال رقابت با دیگران با نیازهای زمان هماهنگ کند و امروز به یک نام پرافتخار تبدیل شود و نه نامی که همراه با ناکارآمدی و توقف و رکود و بیکیفیتی است. پیکان وقتی به مرحلهای رسید که برای هر صد کیلومترش بیش از ۱۵ لیتر بنزین مصرف میکرد.
دیگر امکان بقایش نبود. چون تولیدش جز زیان نتیجه دیگری نداشت. پیکانی که در کوره دهاتهای کشور هم تعمیرکار داشت و لوازمش پیدا میشد، ولی بیفایده و زیانده بود. داشتن پیکان زمانی موجب تشخُّص بود و بعدها با آمدن مدلهای جدید نماد فقر و بدبختی بود.
این رفتاری است که با سیاست خود نیز میکنیم. آنقدر در برابر تغییر و تطبیق آن با خواست عمومی مخالفت میکنیم که سیاست و گذشته سیاسی که مطلوب و موجب تفاخر بوده را به کالایی منفور تبدیل کردهایم، تا جایی که مردم از شنیدن نامش و آنچه در گذشته بوده است منزجر میشوند و در نهایت دنبال خلق کالایی جدید برمیآیند. چنین مباد.
عباس عبدی؛ پیکان غیر پاسخگویی رهبران قدرتمند به سمت خودشان است
به گزارش جریان نو، عباس عبدی در روزنامه اعتماد با پرداخت به مسئله خودرو در ایران نوشت: اخیرا دوست محترمی که مهمانش بودیم، کتاب «پیکان سرنوشت ما» که با بهرهگیری از خاطرات و نوشتههای روانشاد احمد خیامی بنیانگذار ایرانخودرو نوشته شده است را به من هدیه داد. آن را پیشتر خریده بودم و دوباره تورق کردم به این نتیجه رسیدم که به همین مناسبت مقایسهای کنم میان سرنوشت سیاست و پیکان در ایران. البته جزییات این کتاب نشانگر قدر قدرتی حکومت شاه در دخالت در همه امور از جمله مالکیت مردم است، اینکه رهبران غیرپاسخگو و قدرتمند چگونه میتوانند به سرعت رشد و توسعه کمک کنند و در مقابل براساس همان قدرت غیرپاسخگو چگونه میتوانند آنان را به خاک سیاه بنشانند.
خودرو یک وسیله مورد نیاز امروزی است. تولید آن در ۶۰ سال پیش بهطور معمول منحصر به چند کشور صنعتی پیشرفته بود که با تیراژ بالا آن را تولید میکردند. ولی اگر کشوری جهان سومی و در حال توسعه میتوانست آن را تولید کند، طبعا موجب افتخار میشد. از این رو شاه در یکی از دیدارهای خود ابراز علاقه میکند که سواری نیز تولید شود و خیامی آن را میپذیرد و ادعای کارشناسان غربی را در خصوص به صرفه نبودن تولید خودرو در داخل کشور رد میکند و چنین میشود که خودروی پیکان به صورت مونتاژ از کارخانه انگلیسی خریداری و در ایران مونتاژ میشود، با این امید که در آینده نزدیک تبدیل به ساخت داخل شود. چنین بود که اولین پیکان در سال ۱۳۴۶ تولید شد و ۳۸ سال بعد در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۴ در همان روز تولدش، و پس از مونتاژ و تولید ۰۰۰/۲۹۵/۲ دستگاه، تشییع جنازه و برای ابد به خاک سپرده شد.
شاید برای خواننده این پرسش پیش آید که مگر همه بِرندها و مارکهای تجاری و صنعتی چنین سرنوشتی دارند؟ دو خودروی دیگر در آن زمان داشتیم که همه میشناسند، ژیان و رنو-۵. پیکان با فاصله زیاد از هر دو خودروی برتر بود. ولی ژیان همان سیتروئن است که آخرین مدل آن در ایران زانتیا و رنو نیز آخرین مدلش مگان است که هر دو جزو خودروهای خوب هستند. پس چرا ما نه تنها قالب پیکان را تشییع کردیم، بلکه نامش را هم فراموش کردهایم و حتی ایران خودرو نیز حاضر نیست آن را استفاده کند؟ یک بار هم که آمدیم آن را بهروز کنیم، موتورش را با بدنه پژو قاطی کردیم و یک خودروی بیربطتر از پیکان تولید شد.
چرا برندهای خودرویی جهان همچنان فعال هستند و تنها کاری که میکنند به روز کردن خودروهاست. قطعا بنز دیگر مدل ۱۷۰ و ۱۸۰ را نمیسازد و طبعا از ساخت آنها در ۷۰ سال پیش شرمگین نیست. پس چرا ما باید پیکان را سه طلاقه کنیم؟ علت در فقدان تحول است. اگر به انقلاب فرانسه نگاه کنیم، تبعات منفی آن فراوان و بزرگترین اختراعش گیوتین است ولی آنان در آن فضا نماندند، خود را با مردم تطبیق دادند، رکن آن انقلاب انطباق با مردم و هماهنگی با خواست زمانه و عدم مقاومت در برابر تغییر بود. پس اگر زمانی برسد که مردم از صحنه کنار بروند، ماجرا تمام میشود. چه در صنعت و چه در سیاست.
صنعتی که بازار و رقابت و تغییر و تحول و مشتریمداری در آن حاکم نباشد، بازار ندارد و به سرعت به رکود و ناکارآمدی کشیده میشود و نتیجه همین پیکان میشود که به جای هر روز بهتر از دیروز، هر روز بدتر از دیروز میشود. قیمتگذاری، رانتجویی، فقدان مالکیت و مدیریت مستقل و باثبات و مهمتر از همه حذف مشتریمداری پیکان را به جایی رساند که پراید آن را از گردونه رقابت خارج کرد!! تصور کنید پراید خودرویی بود که پیکان را از میدان خارج کرد. در حالی که پیکان میتوانست دچار تحول و تغییر شود، خود را از خلال رقابت با دیگران با نیازهای زمان هماهنگ کند و امروز به یک نام پرافتخار تبدیل شود و نه نامی که همراه با ناکارآمدی و توقف و رکود و بیکیفیتی است. پیکان وقتی به مرحلهای رسید که برای هر صد کیلومترش بیش از ۱۵ لیتر بنزین مصرف میکرد.
دیگر امکان بقایش نبود. چون تولیدش جز زیان نتیجه دیگری نداشت. پیکانی که در کوره دهاتهای کشور هم تعمیرکار داشت و لوازمش پیدا میشد، ولی بیفایده و زیانده بود. داشتن پیکان زمانی موجب تشخُّص بود و بعدها با آمدن مدلهای جدید نماد فقر و بدبختی بود.
این رفتاری است که با سیاست خود نیز میکنیم. آنقدر در برابر تغییر و تطبیق آن با خواست عمومی مخالفت میکنیم که سیاست و گذشته سیاسی که مطلوب و موجب تفاخر بوده را به کالایی منفور تبدیل کردهایم، تا جایی که مردم از شنیدن نامش و آنچه در گذشته بوده است منزجر میشوند و در نهایت دنبال خلق کالایی جدید برمیآیند. چنین مباد.
لینک کوتاه خبر:
http://jaryaneno.ir/?p=14945
یک کشف جدید درباره علت آلزایمر / التهاب در سراسر بدن شما ایجاد میشود
پیراهنهای جدید دورتموند با فناوری جالب + عکس
از زری خوشکام تا زهرا حاتمی؛ زندگی و زمانه بازیگر ناآشنای ایرانی / سی سال ممنوعالکارم کردند
کامیونی که پس از تصادف از پل آویزان شد + فیلم
ثبت احوال از کاهش آمار «طلاق» در کشور خبر داد / میزان ۵۳ هزار و ۲۵۲ ازدواج در استان تهران
واکنش امباپه با دیدن مجسمه مومی خودش! + فیلم
خانه تکانی در بنیاد مستضعفان/ فتاح به دنبال جذب نیروهای جبهه پایداری در ستاد اجرایی
چرا گوش کسی به بحران آبی ایران بدهکار نیست؟/ایران پنجمین کشور در بیشترین برداشت از آبهای زیرزمینی است
طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را “فسادنمایی” می نامید، میشود دم از عدالت زد؟
کشف اختلاس ۱۲۰میلیاردی در بندر امام خمینی / فرد اختلاسگر به کانادا مهاجرت کرد؟
صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۶ استان
میبدی: شلاق زدن زنی به دلیل بیحجابی، خلاف شرع است/ حجاب انتخابی جرم نیست
هاله بنفش روی تهران نشانه مازوت سوزی است
کربلای ۴؛ عملیات لو رفتهای که انجام شد/ «آمار خیلی بدتر از آنچه تا به حال گفته بودند بود»!
ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا وارد خلیج فارس شد/واشنگتن به دنبال چیست؟
اختصاصی / چشم انداز اقتصاد ایران زیر سایه سیاست/ احتمال فعال شدن همه تحریمهای پیش از قرارداد ۲۰۱۵!
اولین واکنش رسمی قالیباف به رد صلاحیت ها
ورود پنهانی معین به ایران صحت دارد؟
کلاهبرداری پروژه رادان از مردم در چالوس/جهیزیه دخترم را برای سرمایه گذاری فروختم
دلایل رد صلاحیت حسن روحانی اعلام شد
آخرین عکس و مصاحبه صادق زیباکلام قبل از رفتن به زندان
داعش رسماً مسئولیت حمله تروریستی کرمان را برعهده گرفت
نقش حدادعادل در اختلاف بین زاکانی و قالیباف
تصویب کاهش ساعت کاری کارمندان دولت/ شنبه ها تعطیل رسمی شد
حمله ترکیه به مواضع ایران با پروژههای«داپ» و «گاپ»
آزاد ارمکی: این میزان مهاجرت در هر نظام سیاسی رخ داده بود، هزار بار روشهایش را تغییر میداد، اما در ایران آب از آب تکان نمی خورد
آیا بنزین گران میشود؟
ایرانیها به این اتباع خارجی نباید خدمات دهند
فوری/ تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران لغو میشود؟
بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست /تندروها شمشیر را از رو بسته اند /وعده های عجیب کاندیداهای ریاست مجلس
یارانه فروردینماه این دهکها واریز شد
اختصاصی : مسیر طولانی برجام در دولت رئیسی/ افت سه سطحی طبقات جامعه در شان نظام نیست
پزشکیان: مردم با ۱۰ میلیون حقوق نمیتوانند زندگی کنند
آتش بس موقت در غزه شروع شد
چه سعادتمندیم که سعدی و حافظ و … همعصر ما نیستند
اعلام زمان پرداخت عیدی کارگران + جزئیات
مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر
پرونده ۷۰۰ دانشجوی ایرانی منتظر ویزای آمریکا به کجا رسید؟
بازگشت جنابخان به تلویزیون بدون رامبد
ماجرای ماشین پلیس های “دوربیندار” تهران چیست؟
چرا «فوتبال برتر» پخش نشد؟/ در غیاب میثاقی ، شهبازی را می آوردید یا فروغی اجرا می کرد
نمایشگاه رسانههای ایران در ایستگاه بیست و چهارم+ (فیلم)
هشدار میرتاجالدینی به دولت رئیسی /دخالتهای بیمورد به بخش خصوصی ضربه می زند
آمریکا به اسرائیل هشدار دارد/تالآویو تکلیف جنگ را روشن کرد
هشدار به تهرانیها/ سد لار خشک شد
پسر بهرام رادان به دنیا آمد+اولین عکس
تصویری از پناهگاه آخرالزمانی زاکربرگ
هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
بازداشت ۴ مدیر پالایشگاه نفت تهران
رحیمپور ازغدی: برخی هنرپیشه ها در قضایای اخیر لباسشان را هم درآوردند/ شهدا چوب انقلاب را خوردند، برخی نان انقلاب را
اتفاق نگرانکننده برای استقلال در آستانه دربی
خبر بد برای نوجوانان عاشق اینستاگرام
افشاگری مهاجری از پرونده سازی برای ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان با دستور رئیسی
بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه سینمای ایران برای تبلیغ در شبکه جم
مغولستان به «نوروز» اضافه میشود
گفتگوی رضا رشید پور با ابراهیم تاتلیس و ماهسون
حضور دو فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارههای جهانی
بازداشت نامادری به خاطر شکنجه دختر ۴ ساله ای که به کما رفته بود
۱۰۶ فیلم متقاضی سودای سیمرغ شدند
ناپدیدشدن هواپیمای حامل دو ایرانی با «پاسپورت دزدی»/ از اسرارآمیزترین سانحه هوایی جهان چه میدانیم؟
این املت کافی شاپی خوشمزه را در منزل درست کنید
لغو بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان به دستور مقامات امنیتی
علائم کمبود «ویتامین دی» چیست؟
سازمان ملل خواستار خروج اسرائیل از جولان شد
فیلمی جالب از نفخ قورباغه زیر آب!(فیلم)
تحصن نادران در صحن علنی مجلس (+عکس)
تصویر روز:
حیوانات روی فرش قرمز کن(عکس)
یک کشف جدید درباره علت آلزایمر / التهاب در سراسر بدن شما ایجاد میشود
پیراهنهای جدید دورتموند با فناوری جالب + عکس
از زری خوشکام تا زهرا حاتمی؛ زندگی و زمانه بازیگر ناآشنای ایرانی / سی سال ممنوعالکارم کردند
کامیونی که پس از تصادف از پل آویزان شد + فیلم
ثبت احوال از کاهش آمار «طلاق» در کشور خبر داد / میزان ۵۳ هزار و ۲۵۲ ازدواج در استان تهران
واکنش امباپه با دیدن مجسمه مومی خودش! + فیلم