۱۰۶ فیلم متقاضی سودای سیمرغ شدند

۱۰۶ اثر متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شدند.
فیلم

به گزارش جریان نو، طی یک ماه فرصت ثبت‌نام آثار سینمایی در سامانه جشنواره که تا پایان آبان ماه ادامه داشت، تهیه‌کنندگان ۱۰۶ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل و دوم فیلم فجر ثبت کرده‌اند.

مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که کنار فیلم‌سازان صاحب‌نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند.

سیمونیان از تطابق آثار ثبت‌نامی با آیین‌نامه توسط دبیرخانه جشنواره خبر داد و اظهار کرد: فیلم‌های حائز شرایط حضور پس از ارسال نسخه توسط هیئت انتخاب بازبینی خواهد شد.

وی ادامه داد: هیئت انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور را از ۱۵ آذرماه آغاز و تا ۱۵ دی‌ماه اسامی فیلم‌های منتخب را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام خواهند کرد.
سیمونیان از صاحبان آثار متقاضی درخواست کرد طبق زمان‌بندی اعلام‌شده نسخه بازبینی را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

گزارش بخش بین‌الملل جشنواره نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری به‌دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود.

تاریخچه جشنواره فجر

جشنوارهٔ فیلم فجر، جایگزینی برای جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم تهران بود که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷، با حمایت دفتر مخصوص فرح پهلوی در ایران برگزار می‌شد و در آن فیلم‌های برگزیدهٔ سینمای ایران در کنار آثار سینمای بین‌المللی رقابت می‌کردند.[۲] بعد از انقلاب ۱۳۵۷، این جشنواره تعطیل شد و بعد از ۴ سال، جشنوارهٔ فیلم فجر، هم‌زمان با روزهای دههٔ فجر جایگزین آن شد. نخستین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۰ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: جزییات جدید بورسیه دانشجویان/ این افراد حقوق پایه دریافت می‌کنند

اولین ویژه‌نامه برای جشنوارهٔ فیلم فجر، در بهمن ماه ۱۳۶۵، توسط ماهنامه سینمایی فیلم منتشر شد و این روند تا به امروز ادامه دارد.

جشنوارهٔ فجر تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانهٔ سینمای ایران می‌پرداخت. از سال ۱۳۷۴ جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد. در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت کنندگان برای کسب جایزهٔ مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره هستند.

طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه و مسابقهٔ مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش‌های سینمای ایران اضافه شده‌است. در ابتدای جشنواره، آیین بزرگداشت یک هنرمند برگزار می‌شود و در انتها هم جوایز ویژه و مردمی به فیلم انتخاب شده با رأی مردم داده می‌شود.[نیازمند منبع] بخش بین‌الملل جشنواره از سال ۱۳۹۳ از بخش ملی جدا شد و در اردیبهشت ۱۳۹۴ به‌صورت جداگانه برای اولین دوره به دبیری رضا داد برگزار شد. اما در سال ۱۴۰۱ جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر دوباره به‌صورت یکپارچه و واحد برگزار شدند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=10952

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: