منو

نیکتوفوبیا چیست؟

نیکتوفوبیا (Nyctophobia) ترس شدید از تاریکی یا شب است که می‌تواند با علائم شدید اضطراب و افسردگی همراه باشد.
نیکتوفوبیا چیست

به گزارش جریان نو؛ ترس از تاریکی یا نیکتوفوبیا (Nyctophobia) ترس شدید از تاریکی یا شب است که می‌تواند با علائم شدید اضطراب و افسردگی همراه باشد. این ترس زمانی مسئله‌ساز است که بیش‌ازحد و غیرمنطقی باشد و زندگی روزمره‌ی فرد را مختل کند.

ترس از تاریکی اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود و به‌عنوان بخشی از فرایند رشد طبیعی در نظرگرفته می‌شود.(۱۰ راهکار برای رهایی از استرس و اضطراب را  بخوانید)

 

نیکتوفوبیا ( تاریکی هراسی)چیست؟

Nyctophobia یک ترس شدید از تاریکی است. این نام از کلمه یونانی شب گرفته شده است. کودکان و بزرگسالان مبتلا به نیکتوفوبیا ممکن است از تنها ماندن در تاریکی بترسند. آنها ممکن است در مکان های تاریک اضطراب داشته باشند و ممکن است در یک اتاق تاریک مشکل بخوابند.

گاهی اوقات ترس از تاریکی را اسکاتوفوبیا (ترس از تاریکی) یا lygophobia می نامند.  افراد مبتلا به نیکتوفوبیا شدید ممکن است از هر موقعیتی که در آن نور کافی وجود ندارد اجتناب کنند.

همچنین ممکن است پس از غروب خورشید در داخل خانه بمانند و از موقعیت های اجتماعی که نیاز به بیرون رفتن پس از تاریکی است اجتناب کنند.

افراد مبتلا به تاریکی هراسی  nyctophobia همچنین ممکن است دچار مشکل خواب (بی خوابی) شوند که می تواند منجر به خستگی در طول روز و حتی مشکل در حفظ شغل شود. چندین نوع درمان می تواند به کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال کمک کند.

 

فوبیا چیست؟

فوبیای خاص نوعی اختلال اضطرابی است. این اختلالات باعث می شود که بزرگسالان و کودکان ترس غیرمنطقی و شدیدی از چیزی که در واقع بی ضرر است داشته باشند. افراد مبتلا به فوبیا نسبت به چیزی که بسیاری از افراد دیگر آن را ترسناک نمی دانند، واکنش های شدید و غیر واقعی دارند.

Nyctophobia تاریکی هراسی یک اختلال فوبی خاص است که ترس شدید از یک موقعیت یا چیز خاص است. اگر اختلال فوبیای خاصی دارید، ممکن است تمام تلاش خود را بکنید تا از شی یا موقعیتی که شما را ناراحت می کند دوری کنید.

 

نیکتوفوبیا چقدر شایع است؟

تاریکی هراسی یا  Nyctophobia به خصوص در بین کودکان بسیار شایع است. برخی از محققان تخمین می زنند که تقریباً ۴۵ درصد از کودکان  نوعی ترس شدید و غیرمعمول دارند.

ترس از تاریکی یکی از رایج ترین ترس ها در بین کودکان ۶ تا ۱۲ ساله است. در سراسر ایالات متحده، حدود ۹ درصد از بزرگسالان در سال گذشته یک اختلال فوبی خاص داشته اند. بیش از ۱۲ درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود فوبیای خاصی داشته اند.

 

علائم :چه کسانی در معرض خطر نیکتوفوبیاهستند؟

تاریکی هراسی یا  Nyctophobia در کودکان بسیار شایع تر از بزرگسالان است، اما افراد در هر سنی می توانند از تاریکی بترسند. کودکان و بزرگسالانی که در تاریکی یک تجربه آسیب‌زا یا دردسرساز داشته‌اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به این نوع فوبیا دارند، به‌ویژه اگر رویداد در تاریکی اتفاق افتاده باشد.

هر زمان که چراغ خاموش و  یا حتی زمانی که به تاریکی فکر می کنید،خاطرات آن تجربه ترسناک می توانند بازگردند. این بدان معناست که نیکتوفوبیا می تواند به عنوان بخشی از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ایجاد شود.

 

ترس از تاریکی (نیکتوفوبیا)

Nyctophobia همچنین می تواند پس از تماشای یک فیلم ترسناک یا شنیدن یک داستان ناراحت کننده ایجاد شود. شما (یا فرزندتان) ممکن است این تصاویر ترسناک را در ذهن خود تحلیل کنید. و اگر اطرافتان خیلی تاریک است، ممکن است نگران باشید که اشیاء ترسناک واقعی هستند.

در صورت داشتن موارد زیر، خطر ابتلا به هر نوع اختلال فوبی خاص را افزایش می دهید:

  • افسردگی
  • اختلال مصرف مواد
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • سابقه  بیماری روانی
  • اختلال وسواس اجباری
  • سایر  فوبیا ها
  • حملات  پانیک یا اختلال پانیک


چه چیزی باعث نیکتوفوبیامی شود؟

برخی از محققان بر این باورند که ترس از تاریکی احتمالاٌ به اجداد ما برمی گردد. سال‌ها پیش، زمانی که اجداد ما در فضای باز زندگی می‌کردند و می‌خوابیدند، تاریکی بسیار خطرناک بود. شکارچیان در شب پرسه می زدند و اجداد ما برای زنده ماندن باید  هوشیار می ماندند.

اما نکتوفوبیا فقط ترس از تاریکی نیست. کودکان و بزرگسالان مبتلا به این فوبیا در واقع از چیزی که نمی توانند ببینند می ترسند. در تاریکی، بسیاری از کودکان از ارواح، هیولاها یا سارقان می ترسند.

آنها ممکن است نگران صداهایی باشند که هنگام خاموش شدن چراغ ها می شنوند، به خصوص اگر نتوانند تشخیص دهند که چه چیزی باعث آن شده است. آنها به همان اندازه که از خود تاریکی می ترسند از آنچه در تاریکی است می ترسند.

یک تجربه آسیب زا (حتی تجربه ای که در طول روز اتفاق افتاده است) می تواند منجر به نیکتوفوبیا شود. خاطره یک رویداد ترسناک می تواند زمانی که هوا تاریک است بازگردد و باعث واکنش شدید شود.

 

محرک های نیکتوفوبیا چیست؟

تقریباً همه گاهی اوقات در تاریکی احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنند. اما یک فوبیای خاص چیزی بیش از یک ترس گاه به گاه است. فوبیا مانع زندگی روزمره می شود. کودکان و بزرگسالان مبتلا به نیکتوفوبیا اغلب در موارد زیر دچار اضطراب شدید می شوند:

  1. ورود به یک مکان تاریک مانند سینما
  2. آماده  شدن  برای خواب
  3. دیدم  غروب خورشید
  4. فکر کردن در تاریکی
  5. تلاش برای خواب شبانه
  6. خاموش کردن  چراغ ها
  7. تماشای یک  فیلم یا  برنامه  تلویزیونی با  صحنه های شبانه

ترس از تاریکی |جریان نو

 

علائم نیکتو فوبیا nyctophobia چیست؟

افرادی که ترس شدید از تاریکی دارند، وقتی در تاریکی هستند یا به تاریکی فکر می کنند، ترس یا اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. کودکان ممکن است از رفتن به رختخواب خودداری  نمایند. یا از خاموش کردن چراغ ها هنگام خواب خودداری کنند.

نشانه های نیکتوفوبیا عبارتند از:

مشکل در بلع (دیسفاژی) و خشکی دهان.
سرگیجه و سردرد.
تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس).
احساس ترس، افکار فاجعه آمیز (وحشتناک) و حملات هراس.
افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه غیر قلبی یا تپش قلب.
احساسات شدید، گریه و فریاد در تاریکی.
تهوع و استفراغ هنگام فکر کردن به تاریکی یا شب.
تنگی نفس (تنگی نفس)، مشکل در تنفس یا تنفس سریع.

 

چگونه نیکتوفوبیا را تشخیص می دهند؟

برای تشخیص این فوبیا، درمانگر شما در مورد علائم شما (یا علائم فرزندتان)، از جمله زمان شروع و زمان بروز آنها می پرسد. در مورد هر تجربه ترسناک یا آسیب زا که داشته اید، به  روانشناس خود بگویید، حتی اگر در طول روز اتفاق افتاده باشد.

روانشناس و یا متخصص درمانی شما می خواهد بداند که آیا نیکتوفوبیا بر خواب و فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد یا خیر.  روانشناس همچنین در مورد هر فوبیای دیگری که دارید یا سابقه خانوادگی فوبیا دارید می پرسند.

درمانگر شما ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان که در فوبیا تخصص دارد ارجاع دهد. متخصص سلامت روان متخصصی است که برای تشخیص فوبیا به طور ویژه آموزش دیده است.

مدیریت و درمان،چگونه نیکتوفوبیا را  درمان  می کنند؟

خوابیدن با نور شب می تواند به برخی از کودکان و بزرگسالان کمک کند تا در یک اتاق تاریک احساس راحتی بیشتری کنند. گاهی اوقات، فقط داشتن کمی نور برای کمک به خوابیدن و خواب ماندن افراد مبتلا به نیکتوفوبیا کافی است.

اگر بی خوابی دارید، ممکن است پزشک مکمل ملاتونین یا سایر داروها را برای کمک به خواب توصیه کند.

اگر تجربه آسیب‌زایی داشته‌اید که باعث ناراحتی می‌شود، درمانگر شما درمان یا روانشناس خوب را توصیه می‌کند تا به شما در درک احساساتتان و یادگیری مدیریت آنها کمک کند.

همچنین ممکن است برای درمان افسردگی یا کنترل حملات پانیک به داروهایی نیاز داشته باشید.

چندین نوع درمان می تواند به افراد مبتلا به ترس شدید از تاریکی کمک کند، از جمله:

درمان شناختی رفتاری (CBT):

برای یادگیری تغییر نحوه واکنش شما به ترس از تاریکی.

مواجهه درمانی:

که شامل قرار گرفتن تدریجی شما در تاریکی است تا بتوانید نسبت به آن حساسیت زدایی کنید. مهم است که این درمان را تحت روانشناس خود انجام دهید.

هیپنوتیزم درمانی:

که به شما کمک می کند تا ترس خود از تاریکی و اضطراب ناشی از آن را بازنگری کنید. هیپنوتیزم درمانی شامل تمرینات آرام سازی هدایت شده است در حالی که ذهن شما در حالت آرام است.

روان درمانی: 

برای کمک به درک ترس های خود و مدیریت آنها.

تمرینات ذهن آگاهی:

مانند یوگا، تمرینات تنفسی و مدیتیشن برای کمک به کنترل اضطراب در هنگام تاریکی.

 ترس از تاریکی nyctophobia

 

عوارض نیکتوفوبیا چیست؟

Nyctophobia اغلب با بی خوابی همراه است. افرادی که مشکل خواب دارند ممکن است دچار ترس از تاریکی شوند و افرادی که از تاریکی می ترسند اغلب در خواب مشکل دارند.

زمانی که چراغ ها را خاموش می کنند یا حتی چشمان خود را می بندند، می توانند دچار اضطراب شدید شوند.

برای جلوگیری از تاریکی، افراد مبتلا به نیکتوفوبیا ممکن است سعی کنند با چراغ روشن بخوابند. اما خوابیدن با چراغ روشن می تواند خواب آرام را بسیار دشوار کند.

خواب کم می تواند باعث خستگی مفرط شود. فرسودگی در طول روز می تواند کار را سخت کند.

درمان نشدن، نیکتوفوبیا می‌تواند مشکلاتی را در روابط ایجاد کند، به‌خصوص اگر به دلیل ترس‌هایتان بعد از تاریکی از خانه‌تان بیرون نروید.

مشکلات خواب در رشد کودک شما اختلال ایجاد می کند و می تواند منجر به مشکلات رفتاری یا یادگیری شود. نیکتو فویبا همچنین می تواند بر رشد کودک شما تأثیر بگذارند.

 

پیش آگهی (چشم انداز) برای افرادی که مبتلا به nyctobia هستند چیست؟

اکثر افراد مبتلا به نیکتوفوبیا با درمان بهبود می یابند. اما دورنما به شدت فوبیا بستگی دارد. افراد مبتلا به نیکتوفوبیا شدید و سایر اختلالات اضطرابی ممکن است برای بهبود وضعیت به چندین نوع درمان نیاز داشته باشند. شما یا فرزندتان ممکن است به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشید.

 

چه زمانی باید به فکر درمان در مورد نیکتوفوبیا باشیم؟

اگر شما یا فرزندتان علائم شدید نکتوفوبیا دارید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر مشکل خواب دارید یا از موقعیت هایی که شامل تاریکی می شود اجتناب می کنید، کمک بگیرید.

اگر دچار حملات پانیک هستید یا اگر اضطراب مانع زندگی روزمره شما شد، فوراً به ارائه دهنده خود مراجعه کنید.

بسیاری از بچه ها در کودکی از تاریکی می ترسند. این یک ترس بسیار رایج در دوران کودکی است، اما اگر ترس فرزندتان شدید است، باید با یا یک  متخصص درمانی  تماس بگیرید.

چه سوالاتی باید از درمانگرم بپرسم؟

برای به دست آوردن درک بهتری از nyctophobia و گزینه های درمانی خود، ممکن است بخواهید از درمانگر خود بپرسید:

علت نکتوفوبیا چیست؟
چگونه نکتوفوبیا را درمان می کنید؟
چه نوع درمان یا درمانی برای من مناسب است؟
چه تجربه ای از مواجهه درمانی، هیپنوتیزم درمانی و CBT دارید؟
چه تکنیک های آرامش بخشی را می توانم به تنهایی برای کنترل اضطراب خود در تاریکی انجام دهم؟

 

یک نکته مهم

اگر شما یا فرزندتان ترس شدیدی از تاریکی دارید، از پزشک خود در مورد درمان هایی که می تواند کمک کننده باشد بپرسید. اگر حملات پانیک دارید یا از موقعیت‌هایی که در تاریکی است اجتناب می‌کنید، باید با درمانگر خود تماس بگیرید.

نکتوفوبیا شدید می تواند باعث مشکلات خواب شود که می تواند منجر به خستگی در طول روز شود. درمان، از جمله مواجهه درمانی و CBT، می تواند به افراد مبتلا به نیکتوفوبیا کمک کند.

روان شناس شما همچنین می‌تواند تکنیک‌های آرام‌سازی را برای آرام کردن ترس‌هایتان و کمک به آرامش در تاریکی به شما نشان دهد.

باز نویسی: امیر عباس رحیمی|روانشناس

منبع:my.clevelandclinic.org

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=23782

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: