منو

معمای تاریخی دروازه فرافر سریزد در مهریز

دروازه‌ای تاریخی مربوط به هزاران سال پیش به نام «دروازه فرافر» در سریزد از توابع مهریز استان یزد وجود دارد که معمایی بزرگ و شگفتی رازآلودی به شمار می‌رود و سالانه هزاران گردشگر را به تماشای خود دعوت می‌کند.
یزد

این دروازه در پهنه کویر نشان از استقامت ایرانی‌ها در مقابل حمله عثمانی‌ها و مغول‌ها بوده است. بنایی که زمانی «دروازه بهشت یا فرافر» نام داشت و محل ورود افراد به منطقه زیبای یزد و مهریز بود. در گذشته‌های دور وقتی یزد «ایساتیس» و بعدها «فرافر» نام داشت، شهری بسیار پر رونق بود که در دوران ساسانی، سلجوقی و صفوی به اوج شکوه و زیبایی خود رسید. این دروازه که بر مسیر راه ابریشم قرار دارد به عنوان حریم «مهر خاوری» نیز شناخته می‌شود. حالا در ادامه همراه علاءالدین باشید تا با این دروازه بهشتی و تاریخچه زیبای آن بیشتر آشنا شوید.

یزد

دروازه فرافر، معمایی در تاریخ ایران 

دروازه فرافر، ورودی شهر ایساتیس ثابت می‌کند که معماری اسلامی تنها هنر ایرانی نیست. این دروازه بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد و زمان ساخت آن به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. دروازه فرافر جایی است که «یزد باستانی» آغاز می‌شود . جایی که در زبان یونانی به آن شهر ایساتیس می‌گفتند و به شهر معماران و هنرمندان مشهور بوده است.

دروازه فرافر کجاست؟

دروازه فرار نیز درست مانند قلعه سریزد، در نزدیکی روستای سریزد قرار دارد. سریزد یکی از روستاهای استان یزد و مهد تولد یزد باستان است. روستایی چند

هزار ساله که به آن فرافر می‌گفتند و در کتب قدیمی به همراه فهرج و خویدک، سه روستای اصلی ایران به شمال می‌رفتند. این روستا هم اکنون پنجمین روستای مهم گردشگری ایران است که مجموعه‌ای از جاذبه‌های متعدد از جمله دروازه فرافر و قلعه سریزد را در نزدیکی خود جای داده است. این طاق و روستای زیبا کمتر از ۳۰ دقیقه با یزد فاصله دارند.

آدرس دروازه فرافر: ۴۰ کیلومتری شهرستان یزد، ۵ کیلومتری مهریز، روستای سریزد

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=23023

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: