گزارش از چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری

چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاسی برگزار شد.
مناظره
دوشنبه شب؛ چهارم تیر ۱۴۰۳ چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاسی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش جریان نو، چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دوشنبه شب؛ چهارم تیر  ۱۴۰۳ دقایقی پیش پس از اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده سه ساعت به طول خواهد انجامید.
مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی شش کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کردند.
در مناظره چهارم، صندلی نامزدها به شرح زیر است:
شماره یک قالیباف/شماره دو پزشکیان/ شماره سه قاضی‌زاده هاشمی/شماره چهار پورمحمدی/شماره پنج جلیلی/ شماره شش زاکانی/
سوالات کارشناسان در بخش اول با عنوان «فرصت ها و ظرفیت های سیاسی خارجی»
برنامه شما برای بهره مندی از فرصت های  بلند مدت با کشورهایی همچون روسیه و چین چیست؟
چه طور توازان و تعادل ذر سیاست خارجی را دنبال می کنید؟
پیمان موافقتنامه ایران و اوراسیا موفقت امیز بود؛ برنامه شما برای تکرار این گونه موافقتنامه ها با دیگر کشورهای همسایه چیست؟
برنامه دولت شما برای تقویت دستاوردها در حوزه محور مقاومت چیست؟
قالیباف: حتما مذاکره می کنیم
محمدباقر قالیباف در فرصت ۵ دقیقه بخش اول مناظره اظهار کرد: حتما مذاکره می کنیم و به توافقی در چارچوب قانون و سیاست های کلان می رسیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه داخلی نیز خنثی سازی تحریم را دنبال می کنیم.
پزشکیان: باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم
مسعود پزشکیان هم در «فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی» اختصاص داشت، به بیان فرازهایی از نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که آن چیزی که بیشتر از همه باید دوست داشته باشی این است که وسط و حق را رعایت کنی؛ حقی که همه را فراگیر باشد و همه را ببیند و آن چیزی را ببینی که رضایت همه مردم است؛ این مسئله‌ای است که ما امروز در داخل درباره مشکل داریم.
وی با بیان اینکه «مباحثی که آقای قالیباف اشاره کرد زاییده این نوع بی‌عدالتی‌های است که در سیستم شکل می‌گیرد، افزود: امام علی (ع) همچنین می‌فرمایند که ستون دین و عده و عده در مقابل دشمنان همه مردم هستند نه یک گروه و خواص؛ باید به عموم مردم توجه کنیم و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خود را برطرف نماییم، باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم؛ ما در اینجا است که مشکل داریم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برجام برای دولتی است که برادران می‌گویند بد است و از او نقد می‌کنند و الان نیز به دنبال آن هستند که این برجام را به شکلی نهایی و حل کنند، گفت: برجام یک مزیتی بود که در دولت گذشته محقق شد اما با موانعی که ایجاد شد، نگذاشتند؛ دعوا بر سر این است که به نام من نباشد و به نام دیگری باشد؛ این از اختلافاتی است که موجب شد در بازه‌ای که دولت وارد شد برای حل برجام و همه چیز داشت حل می‌شد، همه چیز در حال حرکت به سمت جلو بود اما وقتی که اختلافات برای ما مشکل ایجاد کرد، روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان می‌بینیم که مردم در چه حالتی هستند.
قاضی زاده هاشمی: شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور دور کرد
قاضی زاده هاشمی  در فرصت ۵ دقیقه بخش اول مناظره، اظهار کرد: این روزاها وقتی بین مردم هستیم آنان انتقاد می کنند که چرا نامزدها واضح صحبت نمی‌کنند؟ چون بعضی از موضوعات به دولت شهید رئیسی برمی گردد امشب سعی می کنم مصداقی تر حرف بزنم.
وی ادامه داد: در سیاست خارجی ایران ضمن ارتباط با همسایگان باید از مداخلات فرامنطقه ای جلوگیری کنیم. در دولت آقای روحانی به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود. تنش جدی با دولت سابق افغانستان یکی از این موارد بود، اما جریان رسانه ای این آقایان آهنگ شروع جنگ با طالبان را داشتند. در دولت اصلاحات که آقای پزشکیان خود را در امتداد آن می‌دانستند، در آستانه جنگ با افغانستان قرار گرفتیم. شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور دور کرد. اینها تک چشمی به دنیا نگاه می کنند و امنیت ما را نیز می‌خواستند گدایی کنند.
وی ادامه داد: شهید رئیسی با عملیات وعده صادق دشمن صهیونیست را جای خود نشاند. دیپلمات های دولت آقای روحانی، آقایان اسدی و نوری که در زندان های اروپا بودند، با اقتدار دیپلماسی شهید رئیسی آزاد شدند.
این نامزد انتخاباتی یادآور شد: آقای الهام علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان می کشید. بسیاری از کشورها ارتباط خود را با ما قطع کردند، شهید رئیسی روابط ما را با عربستان، مصر و آذربایجان بهبود بخشید. پیوستن به سازمان های بین المللی نیز در همین مسیر بود. پس از شهادت شهید رئیسی بسیاری از کشورهای جهان عزای عمومی اعلام کردند.
پورمحمدی: چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی حرف بزنیم؟
مصطفی پورمحمدی  در فرصت ۵ دقیقه‌ای مرحله نخست، اظهار کرد: سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی است. ما الان در حال برگزاری مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم، این مناظره هم سیاسی است اما کجا بحث سیاست داخلی انجام شد؟
وی افزود: این‌همه جلسات گفت‌وگو و مباحثه انجام شده اما حرفی از سیاست داخلی به میان نیامده است. همین سه کاندیدایی که تاکنون در این مناظره حرف زدند هم حرفشان درباره سیاست خارجی بود.
پورمحمدی تاکید کرد: ما چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی حرف بزنیم؟ موضوع مهم امروز کشور انتخابات است و انتخابات با مشارکت مردم پیش می‌رود. رهبری هم تاکید دارند که با مشارکت اقتدار ملی تولید می‌شود.
وی یادآور شد: با اقتدار ملی هم خطرات دشمن رفع می‌شود و هم مشکلات داخلی را حل می‌کنیم.
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=38855

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: