کامبیز نوروزی حقوقدان؛

وقتی استدلال نباشد، به فرافکنی روی می‌آورند

کامبیز نوروزی حقوقدان: رسانه‌ها خبر و محتوایی از خود خلق نمی‌کنند؛ چیزی را می‌نویسند که وجود دارد و آن‌ها صرفاً انعکاس‌دهنده هستند.
کامبیز نوروزی

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان و فعال رسانه، به «هم‌میهن» گفت: «در این دوره محدودیت رسانه‌ای بسیار زیادی داریم و انواع و اقسام فشارها وجود دارد. به‌خصوص رسانه‌هایی که به‌طور مستقل فعالیت می‌کنند. رسانه‌ها با آسودگی نمی‌توانند وظایف حرفه‌ای خود را انجام دهند علاوه بر اینکه در کنار این مشکلات، مسائل اقتصادی نیز گریبان رسانه‌های برخط و مکتوب را گرفته است. در مسئله فشار اقتصادی بر رسانه نیز مطبوعات مستقل درگیری بیشتری دارند. رسانه‌ها بلندگوی دولت نیستند و چنین توقعی از آنان ناشی از نگاه آمرانه‌ای است که رسانه را در خدمت خود می‌خواهد. حق آزادی رسانه به این معناست که رسانه‌ها به‌طور مستقل اجازه دارند آن محتوایی که مایل هستند را منتشر کنند.

البته به‌طور طبیعی، در تولید و انتشار این محتوا اخلاق حرفه‌ای و قانون رعایت می‌شود و جرمی نباید اتفاق بیفتد. بنابراین، دولت نمی‌تواند انتظار داشته باشد رسانه‌ها آن مطلبی را بنویسند که آن‌ها می‌خواهند. چنین مسئله‌ای در دولت‌های پیشین وجود داشته و در دولت فعلی نیز به صورت شدیدتری وجود دارد.»

این فعال رسانه ادامه داد: «رسانه‌ها خبر و محتوایی از خود خلق نمی‌کنند؛ چیزی را می‌نویسند که وجود دارد و آن‌ها صرفاً انعکاس‌دهنده هستند. وقتی تورم سوار بر آسانسور بالا می‌رود، آمار جرم با شیب تند رو به افزایش است، جرایم و سوءاستفاده مالی در دستگاه قدرت هر روز منجر به تولید خبر و محدودیت‌های شدید بر آزادی‌های فردی و اجتماعی اعمال می‌شود، طبیعی است که رسانه‌ به این موضوعات بپردازد. وقتی این مسائل وجود دارد، رسانه سکوت کند یا به آن نپردازد؟ متاسفانه این دولت ضعف‌های خود را به گردن گذشته می‌اندازد؛ در حالی که اگر شاخص‌ها را در ۱۰ سال گذشته با امروز مقایسه کنیم، وضعیت به مراتب بهتر از حال حاضر بود.»

نوروزی در پاسخ به این سوال که هنوز برخی افراد یا دستگاه‌ها قائل به پاسخ‌دهی نیستند و صرفاً به ارسال جوابیه به رسانه‌ها بسنده می‌کنند، نشان آن چیست؟ افزود: «مستدل پاسخ ندادن به مسائل، ناشی از تهی بودن استدلال است. وقتی فرد یا دستگاه مذکور راجع به انتقاد یا حرفی، جواب مستدل داشته باشد، قطعاً پاسخ خواهد داد. پاسخ ندادن یا فرافکنی ناشی از این حقیقت است که جوابی ندارد.

چه پاسخی می‌توانند بدهند وقتی دفاعی وجود ندارد؟ همین حالا در موضوع گشت ارشاد جدید، جز تبلیغات بی‌اساس چیزی وجود ندارد و در برابر انتقادات پاسخی وجود ندارد. در مسئله اقتصاد، پاسخی به مردم داده نمی‌شود که چرا شما در تهیه مواد غذایی ابتدایی خود با مشکل مواجه هستید. وقتی جواب مستدلی نباشد، طرف مقابل به پاسخ ندادن، جواب‌های کلی و فرافکنانه رو می‌آورد.»

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=32529

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: