منو

نواده خواجه عبدالله انصاری و ۷۰۰ حیوان عجیب در خانه‌اش + عکس

باغ وحش خانگی یا مرکز نگهداری از حیات وحش آسیب دیده؟ این پرسش هنگام ورود به خانه چند هزار متری یکی از نوادگان خواجه عبدالله انصاری و هنگام دیدار از ۷۰۰ جانور عجیب او بود.
حیوانات

به گزارش جریان نو، باغ وحش خانگی یا مرکز نگهداری از حیات وحش آسیب دیده؟ این پرسش تیم همشهری هنگام ورود به خانه چند هزار متری یکی از نوادگان خواجه عبدالله انصاری و هنگام دیدار از ۷۰۰ جانور عجیب او بود. نادر رضا نوری، گلخانه ۷۰ ساله مادری‌اش را به منزل و طویله قدیمی را تبدیل به اتاق‌های خانه ‌کرده و کنار حیوانات عجیب روی کاناپه نشسته و در انتظار شروع  گفت‌وگو است. هنگام ورود یک پلیکان چند متری و دو سگ بزرگ جثه او را تا مقابل درب اسکورت کردند. در اتاق خانه‌اش یک کروکودیل نیل، ۳ مار بزرگ پیتون و یک مار آناکوندا در حال پوست اندازی، جغد انبار و در بیرون از خانه، شیر، ببر، پلنگ ، گرگ، خرس، عقاب،  کرکس،  روباه، بز کوهی، گوزن زرد اروپایی و مرال ایرانی زندگی می کنند و او از زندگی با گونه‌های عجیب سخن می گوید.

حیوانات

این حیوانات چگونه به شما رسیدند؟  

هر کدام از حیوانات این مرکز داستانی جدا دارند. صدف پلیکان سفیدی است که از آمریکا و کانادا در فصل‌هایی به ایران می‌آید. تیر خورده و بدحال ۱۲ سال قبل توسط محیط زیست به ما سپرده شد. جغد انبار پشت آیینه هم از قاچاقچی‌ها گرفته و به مرکز ما سپرده شد. مارهای پیتون پیش خودم به دنیا آمدند. مار آناکوندا هم که بزرگترین مار جهان است در آکواریوم بزرگ خانه که از دماسنج و آب مناسب برخوردار است زندگی می‌کند. این مار تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن می‌گیرد و می‌تواند حیوانات درشت را هم ببلعد. کروکودیل نیل هم تا ۷ متر می‌تواند رشد کند.این کروکودیل در حال قاچاق بود که به مرکز ما داده شد.

کروکودیل از ایران قاچاق می‌شود؟

حیوانات بسیار زیادی از مسیر قاچاق از داخل ایران عبور می‌کنند. به خصوص از طریق مرز عراق و خراسان و روزنه‌های زیادی برای ورود و خروج حیوانات قاچاق در مرزهای ایران وجود دارد که باید حتما بسته شوند.

میمون‌ رزوس وحشی هم دارید.

میمون‌های رزوس به صورت قاچاق به قیمت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان فروخته می شوند اما بعد تبدیل به غول‌هایی می‌شوند که امکان نگهداری آن‌ها در منزل وجود ندارد. دارندگان این گونه هم چاره ای جز اهدای آن‌ها به باغ وحش‌ها یا رها کردن‌شان در جنگل‌های شمال ندارند. در باغ وحش ها میمون‌های دیگر به آن ها حمله می کنند اما در جنگل‌های ایران چون دشمن ندارند و غذای کافی هم برایشان مهیاست، بزودی جمعیت این گونه که تولید مثل بالایی هم دارد آنقدر زیاد می‌شود که حکم تیر برایشان خواهند داد.

حیوانات

محیط زیست در جریان فعالیت های شما هست؟

کامل در جریان است و مرکز ما موفق‌ترین همکار سازمان محیط زیست و دامپزشکی کشور است.

شیر سفید آفریقایی هم که دارید؟

شیر زرد متولد همین مرکز است. شیر سفید یک‌ساله مرکز هم از یک جفت شیر است که از آفریقا آورده‌ایم. یکی از دلایلی که شیرهای سفید را از آفریقا آوردیم این بود که اکثر شیرهای ایران با یکدیگر هم خون هستند و در سال های گذشته به دلیل زاد و ولد این‌گونه دچار مشکلات ژنتیکی شدند.

ببرهای سیبری نگهداری می کنید؟

صمصام و جفتش جداگانه نگهداری می شوند. ببر و پلنگ در طبیعت تک هستند و فقط در زمان جفت‌گیری نزدیک می‌شوند. امسال پروژه ما تلقیح مصنوعی ببر و پلنگ است.

پلنگی که در مجموعه دارید قرار است با کدام پلنگ ایرانی در کدام نقطه وارد پروژه تکثیر شود؟

شایا قرار است با تلقیح اسپرم یکی از دو پلنگ موجود در باغ وحش ارم تهران یا پلنگ ورکان در قزوین که از استان گلستان  بردم و ژن بسیار خوبی دارد در این پروژه باشد.

حیوانات

ممکن است برخی منتقدان بگویند شما باغ وحش خانگی راه اندازی کرده‌اید، چه دفاعی دارید؟

وضعیت من کاملا مشخص است و همه کارهایم دارای مجوز است و مرکز رسیدگی به حیات وحش مصدوم و دام‌های ویژه جهان ۴۰ سال است مجوز دارد.

شما تامین کننده حیوانات باغ وحش ها هم هستید؟ آیا این حیوانات را از راه قاچاق به ایران آورده‌اید؟

این که گفته شود من این حیوانات را قاچاق کرده‌ام یا حیوان وارد کرده و تجارت حیوان و حیات وحش دارم دروغ محض است. چون اصلا نیازی به کار غیرقانونی ندارم. وقتی می توانم قانونی دو شیر سفید از آفریقا بیاورم، وقتی می توانم تمام حیوانات سایتیس را نگهداری کنم اصلا نیازی به قاچاق ندارم. من اگر قاچاقچی بودم که ۴۳ سال مدیر نبودم در این کشور!

حیوانات

چه تعداد از حیوانات شما در معرض انقراض هستند؟

پرنده‌های شکاری مان در معرض انقراض هستند. پلنگ‌مان در معرض انقراض است ببر منقرض شده و اسبچه‌های ویژه خزر در حال انقراض هستند و یکسری حیواناتی در جهان هستند که در حال انقراضند ولی ایرانی نیستند اما تحت حمایت هستند. مثل شیرهای سفید یا تعدادی از پرنده‌ها که تحت حمایت جهانی هستند. یک انجمن جهانی به نام سایتیس بر جابه‌جایی این حیوانات نظارت می‌کند. ما هم هر مجوزی را لازم است از سایتیس می‌گیریم./همشهری

حیوانات

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=15637

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: