اظهارات جالب توجه رییس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری:

نمی‌توان آزادی فرد را محترم شمرد ولی به اعتقادات او احترام نگذاشت

رییس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گفت: نمی توان حق و آزادی فرد را محترم بشماریم ولی به اعتقادات آن فرد احترام نگذاریم و طبعا این موضوع تنفر ایجاد می‌کند.
رییس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری

به گزارش جریان نو، توکل حبیب زاده در نشست علمی ابعاد حقوقی مقابله با توهین به مقدسات از منظر حقوق بین الملل گفت: در غرب در مبحث آزادی بیان بین اظهارات تنفرآمیز و توهین آمیز تفکیکی قائل می شوند. آنچه در قوانین کشورهای اروپایی جرم انگاری شده و اجازه از حدود آزادی بیان داده نمی شود، مربوط به سخنان تنفرآمیز علیه فرد و گروه‌های انسانی و اقلیت‌ها است.

وی افزود: غرب تفسیری از حقوق و آزادی‌های بیان ارائه می دهد، مبتنی بر اندیشه فردگرایی است. آنچه که تقدس دارد را در زمره این حقوق و آزادی ها جا نمی‌دهند.

حبیب زاده تصریح کرد: اینکه قران کتاب مقدس است آن را جدا از حق‌ها و آزادی‌های فردی می کنند. آنچه که به عنوان ارزش مقدس تلقی می شود را از حق و آزادی فردی افراد جدا می‌کنند؛ لذا در نوشته هایشان تاکید شده که حقوق بشر متولی حفظ از مقدسات نیست و اگر این تفسیر درست باشد باید دید چقدر این موضوع درست است. آیا داشتن عقیده مقدس را می شود از حق آزادی فرد معتقد به آن عقیده تفکیک کرد؟ آیا می شود به حقوق فرد احترام بگذاریم ولی به عقیده فرد او اعتنایی نکنیم.

وی افزود: در قوانین مختلف کشورها صحبت از اظهارات تنفرآمیز است و تنفر نسبت به شخص و گروه است.

حبیب زاده ادامه داد: آنچه که در اروپا اتفاق می افتد از قران سوزی در مقام بیان عقیده و استدلال نیست و  بیاناتی است که تحریک می‌کند و ذیل بیان آزادی بیان فردی هم‌ نمی‌گنجد. نمی توان حق و آزادی فرد را محترم بشماریم ولی به اعتقادات آن فرد احترام نگذاریم و طبعا این موضوع تنفر ایجاد می‌کند.

وی افزود: توهین به مقدسات منجر به خشونت‌ می شود و خلاف آزادی بیان است.

وی درباره ارتباط با آزادی بیان و ازادی مذهبی گفت: آزادی بیان در کنار آزادی مذهبی باید تفسیر شود. به همان اندازه که آزادی بیان مهم است آزادی مذهبی مهم است. آزادی داشتن عقیده جزو حق‌های بنیادین بشری است.

حبیب زاده گفت: نتیجه توهین به مقدسات این است که افراطیون غربی به مسلمانان حمله می کنند. این حملات نتیجه ایجاد تنفری است که ایجاد می‌کند. در واقع توهین به مقدسات زمینه را برای ایجاد تنفر علیه گروه‌ها ایجاد می‌کند؛ لذا توهین به مقدسات از اظهارات تنفرآمیز نمی شود تفکیک کرد.

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=10774

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: