مصائب دنباله‌دار طرح فجرانه/ ادامه بی‌تدبیری دولت اینبار در خریدهای کوپنی

مرحله دوم طرح فجرانه الکترونیک از ۱۸ اسفندماه شروع و تاکنون ادامه دارد. مردم همیشه در صف ایران اینبار با مشکلات بیشتری برای گرفتن اقلام کوپنی خود روبرو بودند.
کالابرگ الکترونیک-فجرانه

مرحله دوم طرح فجرانه الکترونیک از ۱۸ اسفندماه شروع و تاکنون ادامه دارد. مردم همیشه در صف ایران این بار با مشکلات بیشتری برای گرفتن اقلام کوپنی خود روبرو بودند.

به گزارش جریان نو، مشمولان این طرح حدودا ۶۰ میلیون نفر هستند که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند. قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

قطعی سامانه «فارا»

تصمیم دولت در ابتدای امر این بود که زیرساخت‌های الکترونیکی فراهم باشد تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فروشگاه‌ها وارد نشود اما در همان ابتدای کار سامانه «فارا» با اختلالاتی مواجه شد و فروشندگان به دردسر افتادند و صف‌ها در برخی مناطق بیشتر به چشم می‌خورد.

از طرفی به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف نهادهای مجری این طرح، بسیاری از مردم برای دریافت این کالابرگ، سردرگم شده‌اند؛ در مرحله اول یارانه تشویقی عید تا عید شایعه شده بود که با دریافت این کالابرگ، یارانه خانوار قطع شده و یا مشکلات دیگری برای افراد به‌وجود خواهد آمد؛ از همین رو صف خریدها به کیلومتری می‌رسید. اما در مرحله دوم این امر کمتر به چشم می‌خورد. مجری این طرح، باید در ابتدا با اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، مردم را نسبت به اهداف و نحوه اجرای این کالابرگ آگاه می‌کرد تا چنین ضعفی در اجرا مشاهده نشود.

حالا اما، در این مرحله اوضاع فروشگاه‌ها آرام‌تر بوده و کمتر صف خریدی  چشم می‌خورد. اما نارضایتی از نحوه برگزاری و شرایط پیش از خرید محصولات کالابرگ صدای مشمولان طرح را درآورده و نارضایتی زیادی به دنبال داشته است.

شرط مهم برای دریافت کالابرگ

یکی از مشکلات اصلی، شرط وجود مبلغ براساس تعداد یارانه بگیران در هر خانوار در حساب متقاضیان است. برای خانواده ای دو یا ه نفره این مبلغ ۱ میلیون و ۱۰۰ اما برای خانواده‌ای ۶ تا ۸ نفره خیلی بیشتر است. از آنجایی که خانواده های پر جمعیت ایران بیشتر در نواحی کم برخوردار قرار دارند تامین مبلغ مورد نیاز برای مشمولان پر جمعیت ممکن است مقدور نباشد. برای این شرط باید چاره‌ای دیگر اندیشید.

رویا. الف یکی از مشمولان این طرح در خصوص دردسرهای خرید فجرانه با اشاره به اینکه برای خانواده‌ای ۵ نفره داشتن حداقل ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در حساب ضروری است گفت؛ «من پول کافی در حساب خود برای یارانه فجرانه نداشتم و متاسفانه چون آخر سال است و همه به شکلی در مضیقه مالی هستند تامین آن برایم مشکل ساز شد». علاوه بر این برخی از سوپرمارکت‌ها لابی می‌کنند و افرادی بدون خرید اقلام پول خود را نقدی از سوپر مارکت ها دریافت می‌کنند.

ضعف اقلام فروشگاهی

مجید. ل که در یکی از شهرستان‌های مرکزی کشور زندگی می‌کند نیز از فروشگاه‌های طرف قرارداد می‌گوید و کم بودن اقلام این مراکز یکی از مشکلاتی است که برای مشمولین بخصوص در شهرستان‌ها پیش می‌آید. او می‌گوید بسیاری از فروشگاه‌ها محصولات با کیفیت یا متنوع ارائه نمی‌کنند و همین امر موجب می شود ما ترجیح دهیم از این یارانه استقبال نکنیم. مجید به مغازه‌ای رفته که بدترین نوع برنج هندی و روغن را داشته و به همین دلیل عدم استفاده از هدیه دولت را بر استفاده از آن ترجیح داده است. از طرفی برخی فروشگاه‌ها شرایط فضایی برای خرید این اقلام تعیین می‌کنند یا برخی دیگر از آشنا بازی و پارتی در دادن نوبت‌ها استفاده می‌کنند.

باید کرامت مردم حفظ شود

وفور این شکایت بخصوص در مرحله اول صدای رئیس کمیسیون شوراهای مجلس را نیز درآورد و تاکید کرد: «باید کرامت مردم» در طرح‌های حمایتی لحاظ شود.

محمدصالح جوکار ضمن انتقاد از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ» و مشکلات ایجاد شده برای مردم در این باره، گفت: اجرای این طرح گلایه مندی‌های زیادی از سوی مردم ، شاهد گلایه‌مندی‌های به‌ حق شهروندان، از اجرای آن هستیم؛ زیرا تعداد فروشگاه‌های مجری این طرح به نسبت متقاضیان، کم بوده و مردم بالاجبار برای دریافت آن، باید ساعت‌ها در صف، منتظر مانده و مجبور به خرید میزان تعیین شده برای اعمال تخفیف ناچیز ۲۲۰ هزار تومانی شوند که این روش اجرا، روش منطقی و صحیحی نیست، در اجرای همه طرح‌های حمایتی، باید اصل حفظ «کرامت مردم» لحاظ شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=26503

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: