منو

تاج طرح‌های توسعه‌ای عربستان به کجا رسید؟

ابرپروژۀ شهری «لاین» در عربستان که قرار است تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود، شهری کاملاً سبز خواهد بود که میزان انتشار کربن آن صفر است و ۹میلیون نفر را در فضایی به طول ۱۷۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ متر در خود جای خواهد داد. اگرچه جاه‌طلبی‌های فناورانۀ این پروژه چشم‌ها را خیره کرده، اما رفته رفته منتقدان زیادی هم پیدا کرده است. منتقدانی که می‌گویند این پروژه، اگر هم به مرحۀ پایان برسد، یک دیستوپیا خواهد بود.
عربستان

به گزارس جریان نو، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که مقامات انتظار دارند The Line – شهری خطی به طول ۱۷۰ کیلومتر که از دو آسمان خراش خطی موازی به ارتفاع ۵۰۰ متر تشکیل شده است – تا سال ۲۰۳۰ کمتر از ۳۰۰۰۰۰ نفر را در خود جای دهد.

زمانی که این پروژه معرفی شد، تخمین زده شد که چه تعداد نفر تا سال ۲۰۳۰ در این شهر بزرگ در شمال غربی عربستان سعودی زندگی می کنند از یک میلیون نفر تا ۱.۵ میلیون نفر.

یک منبع آگاه در این رابطه خبر داد که تنها ۲.۴ کیلومتر از مجموع ۱۷۰ کیلومتر خط تا سال ۲۰۳۰ تکمیل خواهد شد و سندی که بلومبرگ مشاهده کرده نشان می دهد که حداقل یکی از پیمانکاران The Line شروع به اخراج برخی از کارگرانی که در سایت استخدام کرده است، کرده است.

با این حال، به گفته این خبرگزاری، “مسئولان اهداف کلی خود را برای The Line حفظ کرده اند.”

این منبع گفت که کاهش این پروژه به این دلیل است که صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی هنوز بودجه ۲۰۲۴ نئوم را تایید نکرده است. بلومبرگ قبلا گزارش داده بود که صندوق ثروت در تلاش است منابع نقدی جدیدی برای کمک به تامین مالی پروژه بیابد.

این خط که در ابتدا در سال ۲۰۲۱ اعلام شد، سواحل دریای سرخ را به شمال غربی عربستان سعودی متصل می کند و شناخته شده ترین پروژه نئوم است که در کل ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع در شمال غربی عربستان سعودی را پوشش می دهد.

تاج طرح‌های توسعه‌ای عربستان به کجا رسید؟

ساخت و سازها آغاز شده است، با ویدئویی که در اوایل سال جاری منتشر شد که نشان می دهد کارهای پایه گذاری گسترده در این سایت انجام می شود.

پروژه نئوم در مجموع دارای ده منطقه خواهد بود، از جمله شهر بندری شناور Oxagon که توسط استودیوی دانمارکی BIG طراحی شده است، استراحتگاه ماجراجویی اسکی Trojena و استراحتگاه جزیره لوکس Sindalah، که برنامه ریزی شده است اولین منطقه ای باشد که تکمیل می شود و امسال برای مهمانان افتتاح می شود.

این خط قبلاً به دلیل پایداری و قوانین حاکم بر حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته بود. در سال ۲۰۲۲، سازمان حقوق بشر ALQST گزارش داد که سه مرد پس از «اخراج اجباری» از سایت Neom به اعدام محکوم شدند.

سال گذشته، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به اعدام های قریب الوقوع ابراز نگرانی کرد. عربستان سعودی به سازمان ملل پاسخ داد که تخلفات صورت گرفته است.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=29997

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: