منو

جمال جمالو.. آهنگی که این روزها هند را بهم ریخته است

استفاده از آهنگ ایرانی قدیمی «سیاه زنگی» در یک فیلم هندی جدید سبب محبوبیت شدیداین آهنگ شده به طوری که در چند روز گذشته در یوتیوب بیش از 21 میلیون بار دیده شده است.
جمال

به گزارش جریان نو، جمال جمالو..  اهنگی که این روزها به شدت در فضای مجازی وایرال شده است. داستان از جایی شروع شده که چند روزی است فیلم جدیدی به نام «حیوان» (Animal) بر روی پرده ی سینماهای هند رفته که در بخشی از آن از نسخه‌ی بازخوانی شده ی آهنگ ایرانی قدیمی «سیاه زنگی» استفاده شده است؛ یکی از سکانس های فیلم شخصیت ها را در حال رقص با این آهنگ نشان می دهد. دلیل انتخاب این آهنگ برای فیلم «حیوان» روشن نیست اما در همین مدت کم این قطعه‌ی بندری با استقبال شدید مردم هند مواجه شده است، به طوری که مردم آنقدر از دست اندرکاران فیلم درخواست نام آهنگ را کردند که آن ها نسخه ی کامل این قطعه را در یوتیوب منتشر کردند.  حالا تب ساخت ویدئوی رقص با این آهنگ فولکلور ایرانی، تمام هند را فرا گرفته است.

درباره آهنگ «سیاه زنگی»

آهنگ «سیاه زنگی» از ساخته های «ابراهیم شهدوستی»، ترانه سرا، آهنگساز و خواننده ی هرمزگانی است و بارها توسط خوانندگان و گروه های موسیقی مختلف ایرانی بازخوانی شده است.

این پیشکسوت هرمزگانی را شاید بیشتر با ترانه “سیاه زنگی” بشناسیم اما در کارنامه هنری او آثار بسیاری ازجمله تورگ، توی بندبند مغون، مرد جنوبی، پری‌زاد شهر قصه، دوستی و … ثبت و توسط هنرمندان بسیاری بازخوانی شده است.

شهرت این قطعه نخستین بار زمانی از جنوب ایران فراتر رفت که ضیاء آتابای، خواننده ی ایرانی پیش از انقلاب، آن را در یکی از آلبوم های خود منتشر کرد. این قطعه آنچنان با استقبال نسل جوان رو به رو شد که همان زمان گروه کُر دختران دبیرستان های ایران در یک برنامه ی رادیویی آن را اجرا کردند. قطعه ی منتشر شده در فیلم هندی «حیوان» نیز بازخوانی ای از همین اجرای گروهی است.

آهنگ «سیاه زنگی» که با نام «جمال جمالو» نیز شناخته می شود، اشاره به سیاهپوستانی دارد که از جزیره ی آفریقایی زنگبار به ایران آمده بودند.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=14949

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: