آیا می دانید دلهره و استرس با سیستم ایمنی بدنمان چه می کند؟

استرس واکنش طبیعی بدن انسان است.پاسخ به استرس‌ها به بدن کمک می‌کند تا با موقعیت جدید سازگار شود. از همین‌رو خیلی اوقات استرس مثبت است. اما زمانی مشکل‌ساز می‌شود که عوامل استرس‌زا بدون تسکین یا کم شدن همچنان ادامه پیدا کنند.
استرس

این تصور که افکار ما می توانند بر بدن ما تأثیر بگذارند، یا اینکه افکار ما از نظر فیزیکی «قدرت» دارند، زمانی از نظر علمی مطرود بود. اما امروزه به یمن ایجاد و گسترش شاخه ای در علم به نام  روان- عصب- ایمونولوژی یا سایکونوروایمونولوژی تبدیل به یک یافته جدید علمی شده است.

 روان عصب ایمن شناسی یا سایکونوروایمنولوژی دانشی است که به مطالعهٔ  ارتباط بین فرایندهای فیزیولوژیک، دستگاه عصبی و دستگاه ایمنی در بدن انسان می‌پردازد.

این رشته در سال ۱۹۸۱  رسمیت پیدا کرد و اکنون به لطف مطالعات و آزمایش های دکتر رابرت آدر به ارتباط مستقیم بین  استرس و سیستم ایمنی پی برده ایم.

محققان و دانشمندان مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط بین سیستم ایمنی و استرس انجام داده اند. نتایج حاصل از اکتشافات آنان روشن ساخته است که موقعیت های استرس زا بر سیستم دفاعی انسان تأثیر می گذارد.

اما، دقیقاً چه اتفاقی و چگونه می افتد؟

استرس معمولاً با همراه با یک وضعیت بیماری بروز می کند. با این وجود، در واکنش به موقعیت های تهدید کننده نیز خود را نشان می دهد.

استرس واکنش طبیعی بدن انسان است. وقتی شخص در معرض تغییرات یا چالش‌ قرار می گیرد، بدن پاسخ‌های فیزیکی و روانی می دهد. درواقع پاسخ به استرس‌ها به بدن کمک می‌کند تا با موقعیت جدید سازگار شود. از همین‌رو خیلی اوقات استرس مثبت است. اما زمانی مشکل‌ساز می‌شود که عوامل استرس‌زا بدون تسکین یا کم شدن همچنان ادامه پیدا کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=35526

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: