منو

اختصاصی جریان نو؛

سایه سنگین ابتکار روی کمیته محیط زیست!

طی سال‌های گذشته بعد از هر انتخابات و در فاصله گذار از دولت قبل به دولت جدید، جلسات فشرده و مهمی برای تعیین اعضای کابینه از سوی نمایندگان رئیس جمهور منتخب با شخصیت‌‌های مرتبط، متخصص، تعیین‌کننده و صاحب‌نظر برگزار شده است.
ابتکار

به گزارش جریان نو؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم هم این سنت چند ساله و مسبوق به سابقه را در قالب یک ساختار تقریباً شفاف‌تر تحت عنوان «شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم» ادامه داده تا اعضای کابینه او براساس یکی از شعارهای انتخاباتی یعنی تخصص‌گرایی فراجناحی کشف و معرفی شوند.

در شورای راهبری برای انتخاب هر کدام از اعضای کابینه دولت چهاردهم کمیته‌ای تشکیل شده است تا با نظر و رأی نهایی اعضای این کمیته‌ها، اعضای کابینه مشخص شوند. در این میان کمیته محیط زیست یکی از عجیب‌ترین ترکیب‌ها را دارد که با شعار تخصص‌گرایی فراجناحی همخوانی چندانی ندارد و بین فعالان محیط زیست و کارکنان این نهاد مهم و اثرگذار نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

این کمیته متشکل از چهره‌هایی چون معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست به مدت ۱۲ سال، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار، محسن ناصری مدیر طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار، ناصر مهردادی مدیرکل استان تهران سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار، حمید ظهرابی مدیرکل استان اصفهان سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار، احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار، محمد درویش مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار، زهرا صدراعظم نوری مدیر شهر تهران سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار و ژیلا مهدی آقایی معاون مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در زمان ریاست ابتکار است.

وابستگی مستقیم این اعضا به ابتکار که در دوران ریاست وی بر سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت داشته‌اند و ارتباط بسیار نزدیک سایر اعضا با انجمن ابتکار که در دوره او مسئولیت نداشته‌اند انتقاداتی را به دنبال داشته و این شائبه را ایجاد کرده که در نهایت قرار است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس دولت چهاردهم با رأی و نظر نهایی معصومه ابتکار انتخاب شود.

نقد دیگری که به ترکیب کمیته محیط زیست وارد است؛ سهم بسیار کم پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست است. به هر حال پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست فهم و آشنایی دقیق‌تری با مسائل و چالش‌های این سازمان دارند و حضور کمترین نماینده ممکن از پرسنل این سازمان در کمیته محیط زیست (دو نفر) که سابقه مدیریتی داشتند، هم بر خلاف شعار تخصص‌گرایی است و هم نشان می‌دهد برای کارکنان این سازمان ارزش و جایگاهی در نظر نگرفته‌اند. این درحالی است که در سایر کمیته ها ازجمله کمیته مربوط به وزارت جهاد کشاورزی حداقل ۸ تن از اعضای کمیته از مدیران باسابقه همان وزارتخانه هستند.

این مساله اعتراض بخش زیادی از مدیران باسابقه سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشته و حتی شنیده‌هایی مبنی بر اینکه برخی از چهره‌ها توسط شخص ابتکار حذف شده‌اند نیز وجود دارد.

در چنین وضعیتی باید از محمدجواد ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری پرسید که اگر قرار بود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با نظر معصومه ابتکار انتخاب شود پس تشکیل کمیته محیط زیست چه توجیهی داشته است؟ از همان ابتدا و خارج از چهارچوب شورای راهبری مسئولیت انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده ابتکار می‌گذاشتید!

آیا این ترکیب نادیده گرفتن متخصصان جوان محیط زیست کشور و توهین به آنان نیست؟

ترکیب این کمیته چه سنخیتی با تکثرگرایی و لحاظ کردن اقشار و گروه‌های مختلف در انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دارد؟

آیا خروجی این کمیته با چنین ترکیبی در نهایت بر مبنای تخصص‌گرایی فراجناحی مورد نظر رئیس جمهور منتخب خواهد بود و می‌تواند فارغ از وابستگی گروهی و خاص، مشکلات عمیق و نگران کننده محیط زیست را رفع کند؟

موضوع دیگری که اینجا لازم است به آن اشاره شود اهمیت انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از درون این سازمان و با تخصص محیط زیست است چون در تمام سال‌های پس از انقلاب هیچکدام از روسای این سازمان از بدنه این سازمان نبوده‌اند و اغلب تخصص مرتبط با محیط زیست نداشته‌اند. نمونه این مساله خودِ معصومه ابتکار است که بدون تخصص محیط زیستی و با لیسانس تکنولوژی پزشکی و کارشناسی ارشد و دکتری ایمونولوژی، ۱۲ سال بر صندلی ریاست این سازمان تکیه زد!

نگرانی پرسنل این سازمان از خروجی کمیته محیط زیست باعث شده آنان در قالب یک بیانیه از مسعود پزشکیان بخواهند برای اولین بار رئیس سازمان محیط زیست کشور را از بین هشت هزار پرسنل این سازمان منصوب شود. آنها در بیانیه خود عنوان کرده‌اند که در طول این سال‌ها، انتخاب روسای خارج از مجموعه محیط زیست هزینه‌های زیادی برای این نهاد به دنبال داشته است چون آنان همکاران بیرون از مجموعه خود را به عنوان مدیران ارشد انتخاب کرده‌اند و متخصصین و کارشناسان این نهاد را به حاشیه رانده‌اند و باعث بی انگیزگی متخصصان با تجربه این نهاد و آسیب جدی و جبران ناپذیر به بدنه محیط‌بانی کشور شده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود در دهه پنجم انقلاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از درون این نهاد منصوب تا موجب جبران عقب‌ماندگی تاریخی این نهاد، تکریم جامعه محیط زیست کشور و خوشحالی فعالان و دوست‌داران محیط زیست و مردم شود.

در پایان با توجه به همه این موارد، انتظار می‌رود «شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم» به ریاست محمد جواد ظریف در کمیته محیط زیست تجدید نظر کند تا این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها رفع شود.

انتهای پیام

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41402

۱ نظر

  • این خانم ابتکار آبروی ما اصلاح طلبا رو توی سازمان برده!! ای کاش دکتر تدبیری کنه گرفتار نشیم باز. ما خیلی به دکتر امیدداریم

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: