منو

برای نخستین بار در تاریخ انقلاب اتفاق می افتد؟/ دو گزینه غیر مسلمان در کابینه پزشکیان

یکی از مواردی که پزشکیان در دوران رقابت های ریاست جمهوری خود بر آن تاکید ویژه داشت، استفاده از اقوام و مذاهب در امور مدیریتی کشور بود، برخلاف اینکه عده ای از مخالفان وی این اظهارات را موضوعی صرفا تبلیغاتی برای جذب آرای مردم مختلف ایران تعبیر می کنند اما حقیقت این است که پزشکیان می تواند برای نخستین بار در تاریخ بعد از انقلاب نه تنها از گزینه های مختلف در حوزه اقوام و مذاهب بهره ببرد، بلکه با دو چهره سیاسی، مدیریتی از ادیان توحیدی غیر مسلمان نیز روبه روست که هم آن ها را به خوبی میشناسد و هم اینکه سابقه مدیریتی آن ها نشان میدهد که می توانند چنین نقشی را در کابینه او ایفا کنند، چنانچه پزشکیان در ساختار دولت از آن ها بهره جوید قطعا سرو شکلی کاملا متفاوت با تمام دولت های اصلاح طلب و اصولگرا به دولت خود میدهد و عنوانی جدای از این جناح بندی های سیاسی پیدا می‌کند و تاریخ بعد از انقلاب دچار تحولی عظیم از این حیث خواهدشد.
پزشکیان

به گزارش جریان نو، یکی از مواردی که پزشکیان در دوران رقابت های ریاست جمهوری خود بر آن تاکید ویژه داشت، استفاده از اقوام و مذاهب در امور مدیریتی کشور بود، برخلاف اینکه عده ای از مخالفان وی این اظهارات را موضوعی صرفا تبلیغاتی برای جذب آرای مردم مختلف ایران تعبیر می کنند اما حقیقت این است که پزشکیان می تواند برای نخستین بار در تاریخ بعد از انقلاب نه تنها از گزینه های مختلف در حوزه اقوام و مذاهب بهره ببرد، بلکه با دو چهره سیاسی، مدیریتی از ادیان توحیدی غیر مسلمان نیز روبه روست که هم آن ها را به خوبی میشناسد و هم اینکه سابقه مدیریتی آن ها نشان میدهد که می توانند چنین نقشی را در کابینه او ایفا کنند، چنانچه پزشکیان در ساختار دولت از آن ها بهره جوید قطعا سرو شکلی کاملا متفاوت با تمام دولت های اصلاح طلب و اصولگرا به دولت خود میدهد و عنوانی جدای از این جناح بندی های سیاسی پیدا می‌کند و تاریخ بعد از انقلاب دچار تحولی عظیم از این حیث خواهدشد. جالب اینکه آن ها می توانند مسئولیت هایی را در کابینه داشته باشند که متفاوت از وزارت باشد و در گیرودار مخالفت های برخی چهره های خاص و تندرو در مجلس و رای عدم اعتماد نیز قرار نگیرند.

اسفندیار اختیاری

یکی از این شخصیت ها که برخی رسانه ها وی را با عنوان پدر شرکت های دانش بنیان ایران مطرح می کنند، کسی است که ۱۶ سال در کنار عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شناخته می شود و اتفاقا که در تمامی این ۱۶ سال با پزشکیان در پارلمان هم قطار و آشنا بوده اند. اسفندیار اختیاری طراح اصلی قانون شرکت های دانش بنیان و جهش تولید دانش بنیان به شمار میاید، او که خود نیز خلبان است، رئیس فراکسیون هوا فضا و هوانوردی، رئیس پردیس علم و فناوری و مرکز هوانوردی آن، عضو هیئت امنای فناوری کشور بوده است. اگرچه اسفندیار اختیاری به دلیل برخی اظهار نظرها درباره حوادث دوسال گذشته برای نمایندگی زرتشتیان رد صلاحیت شد، اما آنقدر چهره موجه ای بود که روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری دولت کنونی بلافاصله بعد از محرومیت اختیاری از مجلس، وی را به عنوان مشاور خود منتصب کرد و علاوه برآن او اکنون در ردای رئیس کمیته ارتقا ظرفیت های قانونی حوزه اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است. با توجه به سوابق وی در مقوله شرکت‌های دانش بنیان و همین طور معاونت علمی و فناوری، باید اسفندیار اختیاری را در دولت پزشکیان یکی از گزینه های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور دانست، هرچند که بعضی به دلیل سابقه علمی و دانشگاهی اش به وزارت علوم نیز اشاره دارند. انتخاب وی می تواند شجاعت بزرگی از سوی پزشکیان به شماربیاید.

سپنتا نیکنام

چهره نام آشنای دیگر کسی است که در همایش تبلیغاتی برج میلاد که با حضور شخص پزشکیان و ظریف همراه بود، برای ایراد سخنرانی دعوت شد و البته در گفته هایی متفاوت و احساسی همراهی اش با پزشکیان را نیز اعلام کرد و اتفاقا که اظهارات او مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. همانطور که اخیرا توئیت تبریک او بابت ریاست جمهوری پزشکیان در رسانه های مختلف دست به دست می شود. سپنتا نیکنام آن گزینه نام آشناست. چهره ای جوان و البته خوش سخن و شناخته شده برای بسیاری در کشور که عضویتش در شورای شهر یزد علی رغم رای مردم این شهر به دلیل زرتشتی بودنش برای ماه ها معلق ماند و در دوره ای تبدیل به یکی از بحران های ملی شد، از پافشاری و مخالفت شورای نگهبان علیه او تا تلاش های اسفندیار اختیاری نماینده وقت زرتشتیان برای بازگشت وی به شورای شهر و تثبیت قانون شوراها در مجلس و کشاندن کار به  مجمع تشخیص مصلحت نظام تا سپنتا با رای مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از این قانون مجدد به شورای شهر بازگردد. سپنتا نیکنام در دوره های چهارم و پنجم عضو شورای شهر یزد بود. البته زمانی که برای شورای شهر تهران نامنویسی کرد رد صلاحیت شد، اما اینروزها با حضور مسعود پزشکیان برای رقابت های ریاست جمهوری دوباره نامش بر سر زبان ها افتاده است.

 از دولت روحانی به بعد نقشی در کابینه ها با عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در اقوام و اقلیت ها به وجود آمد، اما شخصی که حسن روحانی آن را برای این عنوان برگزید علی یونسی وزیر اطلاعات سابق بود، موضوعی که با انتقادهایی نیز همراه شد، دولت رئیسی اما در این راستا اقدام بزرگ و مثبتی انجام داد و «ماموستا عبدالسلام کریمی» را که از اهل تسنن بود، برای این سمت با عنوان «مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» برگزید. بی تردید با توجه به یکی از اظهارنظرهای پیشین سپنتا نیکنام که معتقد بود این وظیفه باید بر عهده یکی از ادیان یا مذاهب قرار بگیرد و نه چهره های معمول سیاسی کشور ، اکنون در دوران دولت پزشکیان او میتواند نخستین کسی باشد که به عنوان پیرو یکی از ادیان الهی غیر مسلمان این وظیفه در دولت را به دوش بکشد و اقوام و ادیان را با دولت پزشکیان همراه کند.

گمانه زنی ها درباره حضور و نقش این دو چهره در کابینه آینده پزشکیان در حالی مطرح می شود که اقدام رئیس جمهور منتخب می تواند راه را در این زمینه برای آینده و وجود ایرانی متحد از مجموعه تمامی افراد و عقاید و ادیان در کنار یکدیگر را به عمل تبدیل کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=40381

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: