منو

کند شدن رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان/ سران حزب کمونیست چین سیاست‌های جدید تدوین می‌کنند

داده‌های آماری نشان می‌دهند که نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۴.۷ درصد بوده که پایین‌تر از میزان پیش‌بینی‌ها است.
چین

به گزارش جریان نو، داده‌های آماری نشان می‌دهند که نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۴.۷ درصد بوده که پایین‌تر از میزان پیش‌بینی‌ها است.

بر اساس داده‌های آماری ارائه شده توسط دولت چین، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۵.۳ درصد بوده است.

اداره ملی آمار چین روز دوشنبه ۱۵ ژوئیه اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴، همچون کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی کشور در طول همه‌گیری کرونا، به سختی محقق شده است.

این اداره در بیانیه‌ای با اشاره به مواردی مانند «ضعیف بودن سرعت رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی»، «تورم بالا» و «اختلالات در تجارت بین‌الملل»، اعلام کرد: «تقاضای داخلی چین ناکافی است، شرکت‌ها تحت فشار عملیاتی زیادی قرار دارند و در بخش‌های کلیدی اقتصاد، خطرات و چالش‌های پنهان زیادی وجود دارد.»

در حال حاضر کاهش هزینه‌های دولت، تقاضای پایین برای مصرف، سرمایه‌گذاری و بیکاری، رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش اداره آمار چین، اقتصاد این کشور در نیمه نخست سال جاری میلادی با نرخ ۵ درصد رشد کرده که مطابق با هدف تعیین‌شده توسط پکن برای دستیابی به همین رشد در کل سال است.

با احتساب این سه ماهه که روشی رایج برای گزارش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها است، رشد اقتصاد چین ۰.۷ درصد بیشتر بوده است.

این آمار همزمان با نشست چهار روزه رهبران حزب کمونیست چین منتشر شده است که هر ۱۰ سال یک بار برگزار می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در این نشست که شی جین‌‎پینگ، رئیس‌جمهوری چین و دیگر رهبران ارشد این کشور حضور دارند سیاست‌های اقتصادی جدیدی تدوین شود که بر جلوگیری از کند شدن رشد اقتصادی این کشور تمرکز داشته باشد.

پکن روز جمعه در گزارشی اعلام کرده بود که افزایش صادرات چین در ماه ژوئن فراتر از حد انتظار بوده و موجب افزایش بیشتر مازاد تجارت این کشور شده است. بر اساس این گزارش، در حالی که واردات چین با کاهش ۲.۳ درصدی مواجه بوده، صادرات این کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که مازاد تجارت چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از ۸۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در ماه مه به ۹۹ میلیارد دلار در ماه ژوئن رسیده است.

اداره آمار چین اعلام کرد که تولید کارخانه‌ها در ماه ژوئن ۵.۳ درصد رشد داشته است. البته میزان خرده‌فروشی کالا که نشانه تقاضای مصرف‌کنندگان است، در ماه ژوئن فقط ۲ درصد افزایش داشته است.

برخی داده‌های آماری از کاهش قیمت خانه‌های نوساز در چین در ماه ژوئن با بیشترین سرعت نسبت به ۹ سال گذشته حکایت دارند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41007

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: