منو

یادداشتی از سعید معدنی ؛

کنجکاو شدم و کتاب “توپ مرواری” را خواندم!

صادقانه بگویم تا سال ۱۳۹۱ اطلاع نداشتم که صادق هدایت کتابی به نام "توپ مرواری" دارد. شاید هم شنیده بودم اما در خاطرم نمانده بود. تا اینکه در آبان ماه ۱۳۹۱ آقای علی موسوی گرمارودی در مراسمی که به رونمایی و  معرفی کتاب "سه کاهن" مجید قیصری اختصاص داشت، به کتاب "توپ مرواری" اشاره کرد.
صادق هدایت

به گزارش جریان نو، سعید مدنی در یادداشتی تلگرامی نوشت: صادقانه بگویم تا سال ۱۳۹۱ اطلاع نداشتم که صادق هدایت کتابی به نام “توپ مرواری” دارد. شاید هم شنیده بودم اما در خاطرم نمانده بود.

تا اینکه در آبان ماه ۱۳۹۱ آقای علی موسوی گرمارودی در مراسمی که به رونمایی و  معرفی کتاب “سه کاهن” مجید قیصری اختصاص داشت، به کتاب “توپ مرواری” اشاره کرد.

در این مراسم که همزمان با ایام محرم بود گرمارودی “با اشاره به پیراهن مشکی که  پوشیده بود، عنوان کرد: شرم می‌کردم از خودم اگر بر صادق هدایت لعنت نمی‌فرستادم. خداوندا صادق هدایت را لعنت کن! او با اعتقاد به این‌که نویسنده‌ی «توپ مرواری»(صادق هدایت)توهین‌های زشتی به امام حسین(ع) کرده است، اظهار کرد: وظیفه‌ی هر قلم به دستِ اهل قبله می‌دانم که حداقل به جوانان این کشور بفهماند که چه بی‌شرف‌هایی در این کشور قلم زدند که از امویان هم بدتر بودند؛ اسم‌شان هم صادق بود و هدایت مردم را برعهده داشتند.”(ایسنا)

پس از این اظهارات بود که کنجکاو شدم و گشتم و متن الترونیکی کتاب را در همان سال ۱۳۹۱ در اینترنت پیدا کردم و خواندم. کتاب با توجه به توهین‌هایی که به دین می‌کند، در زمان هدایت و حتی بعد مرگش، هیچ ناشری ریسک نمی‌کرد آن را چاپ کند؛ تا اینکه در سال ۱۳۵۸ در بحبوحه ماه‌های نخست انقلاب، بدون ویرایش و با اغلاط زیاد چاپ می‌شود. خود هدایت هم که کتاب را سال ۱۳۲۶ نوشته بود خواسته بود که با نام مستعار “هادی صداقت” چاپ شود.

بهر حال لعن موسوی گرمارودی بر هدایت و این کتاب در آن سال باعث کنجکاویم شد و مشتاق شدم  آن‌ را بخوانم که بفهمم که آیا مستوجب لعن هست یا نه؟!. شاید دیگرانی هم  مثل من بعد از سخنان موسوی گرمارودی کنجکاو شدند و کتاب را خوانده باشند.

البته امروزه دسترسی به کتاب و سایر وسایل ارتباطی در فضای مجازی بسیار آسان‌تر شده و کتاب‌ها و فیلم‌ها و تصاویر بسیار تندتر و توهین‌آمیزتر از کتاب هدایت نسبت به دین و مقدسات در دنیای مجازی همه‌روزه به وفور پخش و دست به دست می‌شود و دیگر نمی‌توان مثل سابق سانسور کرد و جلو نشر مطالب را گرفت.

بدگویی از یک نویسنده و یا یک اثر گاهی نتیجه برعکس می دهد و موجب تبلیغ و تشویق و توجه بیشتر به آن فرد یا اثر می‌ شود. همچنین لعن و نفرین صرف، شاید  برای آخرت ثواب داشته باشد، اما در این جهان کارساز نیست. موثرترین شیوه در عرصه‌ی اندیشه و قلم تحلیل و نقد است. اگر به باورتان اثری ارزش نقد و تحلیل ندارد بهتر است بی اعتنا از کنارش رد شوید.

۱۹ فروردین سالروز مرگ صادق هدایت( ۱۲۸۱- ۱۳۳۰) است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=29240

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: