روایت جدید اسماعیلی، رئیس دفتر رییس جمهور: آقای آل هاشم تلفنی به من گفت حالم خوب نیست و نمی دانم چه شده، لابه‌لای درختان هستم / همزمان، سه بالگرد به بالای ابرها رفتیم اما بالگرد وسطی که حامل رئیسی بود، ناپدید شد

شهید خلبان مصطفوی که خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور بود به عنوان فرمانده میدان به بقیه خلبانان اعلام می کند که بالای ابرها حرکت کنند بالگرد وسط حامل رئیس جمهور بعد از ۳۰ ثانیه ادامه مسیر از بالای ابرها، خلبان متوجه شد که بالگرد وسطی نیست و دیگر بالگرد حامل رئیس جمهور را ندیدیم پروازمان هم عادی بود و لرزشی نداشتیم و به مسیر ادامه دادیم و بلافاصله هم ابر تمام شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی جزئیاتی از سانحه بالگرد رئیس جمهور مطرح کرد.

به گزارش جریان نو، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه توفیق داشتم در عموم سفرهای استانی آیت الله رئیسی به جز سفر استان سمنان همراه رئیس جمهور باشم، تصریح کرد: ۶ صبح روز ۳۰ اردیبهشت از تهران عازم تبریز شدیم و ۷ و ۱۰ دقیقه به مقصد رسیدیم و سپس با بالگرد به سمت محل مأموریت عزیمت داشتیم. ابتدا در آق بند از پروژه جاده ترانزیتی بازدید کردیم، بعد از این برنامه قریب ۹ صبح حرکت دوم بالگرد ما از آق بند به خداآفرین و پایین دست سد قیزقلعه سی بود. هوا بسیار خوب بود بالگردهای همراه در این منطقه فرود آمدند برنامه مشترک ما و آذربایجان برای افتتاح سد انجام شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: یک دیدار دیپلماتیک بیش از یک ساعته جدید در محل داشتیم نمازظهر در همانجا برگزار شد، مردم محلی هم درخواست هایی داشتند. در نمازخانه آن منطقه آیت الله رئیسی حاضر شد و به درخواست های مردم پاسخ داد؛ بعد از نماز ظهر و ملاقات مردم قریب ساعت یک بعدازظهر در یک هوای خوب و صاف و بدون هیچ پدیده جوی خاصی پرواز به سمت تبریز آغاز شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بعد از ۴۵ دقیقه از حرکت در دره مجاور منطقه معدن مس سونگون لکه ابری که مانند سفره ای در آسمان بگسترانند دیده شد، هیچ هوای مه آلودی نبود در یک منطقه محدود لکه ابری روی این دره قرار داشت اما از نظر ارتفاع پروازی به گونه ای بود که با این ابرها مواجه شدیم و حتی قدری هم پایین تر از ابرها بودیم.

وی ادامه داد: آنجا شهید خلبان مصطفوی که خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور بود به عنوان فرمانده میدان به بقیه خلبانان اعلام می کند که بالای ابرها حرکت کنند بالگرد وسط حامل رئیس جمهور بعد از ۳۰ ثانیه ادامه مسیر از بالای ابرها، خلبان متوجه شد که بالگرد وسطی نیست و دیگر بالگرد حامل رئیس جمهور را ندیدیم پروازمان هم عادی بود و لرزشی نداشتیم و به مسیر ادامه دادیم و بلافاصله هم ابر تمام شد. چون این بالگرد نیامد بالا، بلافاصله خلبان بالگرد ما دور زد و برگشت پرسیدم چرا برگشتید؟ گفت بالگرد اصلی نیامده و پرسیدم آخرین ارتباط رادیویی شما کِی بوده؟ گفت یک دقیقه و ۳۰ ثانیه قبل؛ قرار شد بگردیم و آنها را پیدا کنیم ما هم در این بخش که ابر بود، زیر پایمان را نمی دیدیم امکان بازگشت به زیر ابر نبود هر چه قدر هم تلاش کردیم که ارتباط رادیویی بگیریم، مقدور نبود یکی دو دقیقه بعد در معدن مس سونگون فرودآمدیم و پیگیر شدیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنجا در ارتفاع آنتن دهی بود ولی در دره نبود تلفنی با همراهان رئیس جمهور داشتیم با آقای امیرعبداللهیان و فرمانده حفاظت تماس های مکرر داشتیم ولی هیچ کدام پاسخ نمی دادند، در بالگرد ما، بذرپاش و محرابیان بودند هر چه تلاش کردیم پاسخی دریافت نکردیم. کادر پروازی گفتند با کاپیتان مصطفوی تماس تلفنی گرفته ایم که آقای آل هاشم جواب داده و ایشان گفتند که حال من خوب نیست و داخل دره افتاده ایم و چیز خاصی نگفته بود. بعد من با همان تلفن تماس گرفتم و آقای آل هاشم جواب داد پرسیدم حالتان چه طور است؟ گفت حالم خوب نیست و درد داشت گفت نمی دانم چه شده؟ گفت لابه لای درختان هستم درباره سایر همراهان پرسیدم گفت هیچ کدام را نمی بینم و کسی اطراف من نیست و مشخصه جنگل را داد.

اسماعیلی بیان کرد:ما همانجا متوجه شدیم که بالگرد آنها دچار سانحه شده در معدن مس امکانات آمبولانس بود. بلافاصله به سمت منطقه ای که برآورد کرده بودیم سانحه باشد رفتند. من ۳ تا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم تا ۳ ساعت بعد از سانحه پاسخگو بود ولی دیگر پاسخ نداد. بعدا که توانستیم محل سانحه را پیدا کنیم شرایط نشان می داد آیت الله رییسی و سایر همراهان و پیکرهای پیدا شده نشان می داد که بالافاصله در دم جان باخته اند ولی آل هاشم بعد از چند ساعت شهید شده بود. از بالا کنترل می کردیم نه صدای انفجاری بود نه دودی نه آتشی مشخص نبود. جنگلبانی و انتظامی را بسیج کردیم تا از روستاییان در این باره بپرسند ولی هیچ کس هیچی ندیده بود و صدایی نشنیده بود البته این منطقه جنگلی است و روستاهای محدودی دارد و خالی از سکنه هستند.

اسماعیلی اظهار داشت: آقای آل‌هاشم به من گفت اینجا جنگل است و برخی دوستان دیگر نقل کردند که ایشان گفته قبلا درخت‌های آن‌جا سوخته بوده و تقریباً توانسته بوده چنین چیزی را تشخیص دهد؛ من از مسئولان پرسیدم که گفتند سال‌ها قبل در ارسباران برخی درخت‌های آن‌جا آتش گرفته بوده ولی ایشان حال جسمی و روحی مساعدی نداشت و در اثر صدمات وارده، نمی‌شد به سخنان‌شان اطمینان داشت چون وقتی به صحنه رسیدیم منطقه‌ای که آتش‌سوزی قبلی شده بود، وجود نداشت.

وی گفت: حدود یک‌ساعت بعد از اینکه در معدن مس سونگون بر زمین نشستیم، هوا مساعد بود اما وقتی به سوی محل حادثه رفتیم، ابر شکل گرفت و بارش شروع شد و مه نشست و از ساعت ۱۵ به بعد هم هوای منطقه کاملاً متفاوت شد. زمانی که تیم‌های جستجو از نیروهای مسلح، هلال احمر و بخش‌های مختلف خودشان را به ما رساندند، وضعیت هوا متفاوت شده بود و ما در گام اول به‌همراه مجموعه معدن مس بودیم و زمان سپری شد تا تیم‌های امدادی به منطقه برسند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور عنوان کرد: آن‌چه در تصاویر از کاهش دید افقی در مه می‌بینید، مربوط به دو-سه ساعت بعد از حادثه بود.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه عده‌ای می‌گویند چرا وقتی شرایط آن‌طور بوده، پرواز اتفاق افتاده است؟ گفت: بنده متخصص هواشناسی و شرایط عمومی پرواز و هم‌چنین استانداردهای آب و هوا برای پرواز نیستم ولی آنچه به چشمم دیدم و سفرهای مکرر داشتم این است که به‌عنوان کسی که شاهد صحنه بوده می‌گویم از مسیر اولِ تبریز به آق‌بند و از آق‌بند به سد قیز قلعه‌سی و در مسیر برگشت، شرایط عادی را داشتیم و در برگشت در دره‌ای که در مسیر بود، وضعیت توده ابر را مشاهده کردیم.

وی اظهار داشت: متخصصین امر باید درباره اینکه آیا همین مقدار هم عامل بازدارندگی پرواز بوده یا نه، توضیح دهند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: رئیس‌جمهور بیش از دیگران به رعایت شرایط و ضوابط دقت می‌کرد و بارها بود مواردی که شرایط آب و هوایی در سفرها تغییر می‌کرد و در ادامه‌ی پرواز تردید بود و رئیس‌جمهور به تیم پرواز می‌گفتند آن‌چه مقررات حکم می‌کند را انجام دهید و ایشان امر و نهی در این زمینه نداشتند. بلکه می‌گفتند آن‌چه مقررات اجازه می‌دهد را انجام دهید وگرنه اگر کار و ماموریتی هم داشتند، به‌صورت دیگر و زمینی بر می‌گشتند.

اسماعیلی گفت: همین اواخر در ایام انتخابات خبرگان، ایشان سفر شخصی به خراسان جنوبی برای این امر داشتند که با پرواز عمومی رفته بودند و زمان برگشت شرایط آب و هوایی تغییر کرده و پرواز لغو شد. ایشان هم شبانه به‌صورت زمینی به مشهد آمده و با پرواز به تهران آمدند. اگر کار و یا ضرورتی هم وجود داشت، مقررات را رعایت می‌کردند.

وی بیان کرد: در این حادثه تلاش‌های زیادی انجام شد و نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، هلال احمر و نیروهای مردمی فعال بودند و با استفاده از تجهیزات، دسترسی به منطقه‌ی حادثه زمان برد. تلاش مجدّانه‌ای انجام شد و از زحمت‌کشانی که در آن شرایط جوی بسیار نامناسبی که بعد از حادثه در منطقه عارض شد تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تنها کسی که بعد از حادثه، زمان محدودی در قید حیات بوده شهید آیت‌الله آل‌هاشم بوده و اوضاع و احوال صحنه نشان می‌داد که الباقی سرنشینان بالگرد بعد از وقوع حادثه به شهادت رسیده بودند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=35424

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: