منو

تورم مهار نمی‌شود مگر اینکه برای کسری بودجه دولت فکر اساسی شود

یک تحلیلگر اصولگرا بر این باور است که تاکید رهبر انقلاب بر واگذاری اقتصاد دولتی به بخش خصوصی نشان از اهمیت نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور دارد؛ بنابراین باید با زمینه سازی فعالیت بیشتر این بخش، مقدمات حل و فصل مشکلات اقتصادی را فراهم کنیم.
بودجه

به گزارش جریان نو، ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا در گفتگو با اطلاعات آنلاین با اشاره به وضعیت موجود اقتصادی کشور می‌گوید: اینکه بخشی از مناسبات اقتصادی با به هم ریختگی روبرو است و در نتیجه لایه‌های مختلف را درگیر محدودیت و در نتیجه محرومیت کرده است، دلائل مختلف داخلی و بیرونی دارد. البته اختلاف نظر درباره دلایل اصلی تنگنای اقتصادی هم معدود است و هر کسی به زعم خود به علت مشخصی اشاره می‌کند که این موجب شده، برای برون رفت از وضعیت نگران کننده راه حل‌های مختلف و متناقضی مطرح شود.

ایمانی تصریح می‌کند: نکته و دلیلی که تقریبا بسیاری از اقتصاددانان درباره اش هم نظر هستند، نکته ای جز این نیست که «کسر بودجه واقعی دولت» باید رفع شود تا تورم کمرنگ شود. با این توضیح که تورم مانند موریانه ساختار اقتصادی را به هم می‌ریزد؛ بنابراین باید دولت، مجلس و هر ارگان یا دستگاهی که به نوعی با مبحث اقتصاد سر و کار دارند، همه تلاش شان را به کار بگیرند تا با روش‌های اصولی کمبود بودجه دولت را برطرف کنند تا از این طریق بتوانیم به اصلاح مناسبات مالی امیدوار شویم.

به گفته وی، البته رکود تولید هم سهم و نقشی انکارنشدنی در شلختگی اقتصادی دارد. در واقع تحریم، در اختیار داشتن تکنولوژی‌های قدیمی و از کار افتاده، رانت و سوءاستفاده‌های آنچنانی و … و البته اقتصاد دولتی از مواردی هستند که تحرک اقتصاد را قفل کرده اند تا با شرایطی مواجه شویم که بگوییم مشکل اقتصادی، علاوه بر موضوع‌های مالی بلکه دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی و … جامعه را تشدید کرده است.

ایمانی می‌افزاید: مقام معظم رهبری هم اول سال جاری و هم سال گذشته تاکیدی موکد بر واگذاری اقتصاد دولتی به بخش خصوصی داشتند که نشان از اهمیت این موضوع دارد که این شعار بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. به همین دلیل لازم است، این موضوع به طور ویژه پیگیری شود تا بتوانیم با زمینه سازی فعالیت بیشتر بخش خصوصی مقدمات حل و فصل مشکلات اقتصادی را فراهم کنیم.

او تاکید می‌کند: این که همه مسئولیت را گردن دولت نیندازیم، یک نکته کلیدی است. در واقع مجلس هم باید به وسط میدان بیاید تا واگذاری به بخش خصوصی محقق شود. البته هم در ذهن مسئولان و هم در میان مردم برداشت اشتباهی از بخش خصوصی وجود دارد و به همین دلیل این مهم متاسفانه مغفول مانده است.

وی توضیح می‌دهد: از آنجایی که درآمد‌های دولت نسبت به هزینه هایش بسیار کمتر است، سهیم کردن بخش خصوصی بهترین راه برای فرار از کسری در بودجه جاری کشور است. نکته اما این است که همه دولت‌ها به این دلیل مقابل خصوصی سازی مقاومت می‌کنند، چون تمایل ندارند، قدرت شان کم و محدود شود. به همین دلیل باید نهاد‌های دیگر حاکمیتی به بحث کوچک کردن دولت ورود کنند تا معضل بزرگ اقتصاد برطرف شود

ایمانی در پایان یادآور می‌شود: همه باید این را در نظر بگیریم، ایران به دلیل سیاست‌های تهدید کننده آمریکا و همپیمانانش، همیشه در شرایط تحریم قرار دارد. پس حالا که دست مان از بازار‌های تجارت جهانی کوتاه است، به هیچ وجه نمی‌توانیم در رفع مانع‌های داخلی اهمال کنیم و از کنار این بحث مهم به راحتی بگذریم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=35647

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: