منو

نامه یک کارگردان سینما به پزشکیان؛ ما خسته شده‌ایم

مهرداد غفارزاده نویسنده و کارگردان در نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان رییس‌جمهور منتخب نوشت: در سال‌های اخیر، ما با پدیده‌ای مواجه بوده‌ایم که در آن تعداد محدودی از افراد حق اظهارنظر و صحبت کردن داشتند، در حالی که بسیاری از هنرمندان و سینماگران با بی‌اعتنایی و برخوردهای تکبرآمیز برخی از مدیران و دردانه‌ها و عزیزکرده‌ها روبه‌رو شدند و اجازه بیان اعتقادات و نظرات خود را نیافتند.
پزشکیان

به گزارش جریان نو ؛ در نامه مهرداد غفارزاده کارگردان سینمای ایران  آمده است: ما، مردم، از دو قطبی‌سازی‌ها و تناقضاتی که در بیان‌ها و اقدامات برخی افراد دیده می‌شود، خسته شده‌ایم. ما به دنبال یک مسیر روشن و معین هستیم که بر تعهد و صداقت استوار باشد.

متن کامل نامه به این شرح است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر پزشکیان

رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

می‌دانم که نگارش این نامه ممکن است در آینده برای من تبعات و پیامدهای کاری داشته باشد و امکان دارد برای برخی از دوستان اطراف شما خوش آیند نباشد؛ اما دیگر برای من اهمیتی ندارد. به قول معروف، آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب. وضعیت فعلی من و بسیاری از همکارانم به دلیل جناح‌بندی‌ها و باند بازی‌ها در سینما به شدت دچار مشکلات جدی معیشتی شده است. اما می‌نویسم تا شاید در دولت فخیم و بزرگ قدر جنابعالی، این تبعیض‌ها و باندبازی‌ها برچیده شود.

در چندین سال ، ما با پدیده‌ای مواجه بوده‌ایم که در آن تعداد محدودی از افراد حق اظهار نظر و صحبت کردن داشتند، در حالی که بسیاری از هنرمندان و سینماگران با بی‌اعتنایی و برخوردهای تکبرآمیز برخی از مدیران و دردانه‌ها و عزیزکرده‌ها روبه‌رو شدند و اجازه بیان اعتقادات و نظرات خود را نیافتند.

این مسئله باعث شده است که هرگاه فردی حرف حقی می‌زد، با رفتارهایی مواجه می‌شد که او را مهم نمی‌دانستند و جدی نمی‌گرفتند. این برخوردها سبب شده‌اند که بسیاری از هنرمندان و سینماگران با نجابتی که داشتند حرفی نزدند و به حاشیه رانده شدند و نتوانستند در محیطی سالم و پویا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. جناب آقای دکتر پزشکیان! پس از انتخاب شما به عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران در شانزدهم تیرماه ۱۴۰۳، ضمن تبریک صمیمانه، باید اذعان کنم که آگاهی دارم این روزها سرتان به شدت شلوغ است و مسئولیت‌های بسیاری بر دوش شما قرار گرفته است. اما در این زمان بحرانی، لازم می‌دانم نکاتی را در خصوص انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کسی که چهل سال است در عرصه ادبیات، سینما و مطبوعات کشور فعالیت داشته‌ام، با شما در میان بگذارم. این نکات از اهمیتی ویژه برخوردارند، چرا که این وزارتخانه نقش بسیار مهمی در هدایت و مدیریت فرهنگ و هنر کشور ایفا می‌کند.

آقای رئیس جمهور! اینجانب بر این باورم که شما با رئیس‌جمهورهای پیشین تفاوت‌های بسیاری دارید و منش و تفکر مردم‌سالاری شما در همه پست‌ها و مقام‌هایی که داشته‌اید، برای اهالی سینما و فرهنگ مشهود است. این تفاوت‌ها از جنبه‌های مختلفی نمایان است، از جمله نحوه بیان شما، بی‌ریا بودن و حتی رفتارهایی که در آن صلابت و استواری دیده می‌شود.

آقای رئیس جمهور ! در مقام رئیس‌جمهور، شما نه تنها باید به این اصول پایبند باشید، بلکه باید تلاش کنید تا در انتخاب وزیران و مدیران ارشد دولتی نیز همین رویکرد را مدنظر قرار دهید. یکی از موارد حیاتی در این زمینه، انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

تشکیل کارگروه‌هایی برای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر می‌رسد که یک اقدام دموکراتیک و پسندیده باشد، اما باید دقت داشت که این کارگروه‌ها از تأثیرات جناحی و گروهی مصون باشند.

جناب آقای دکتر پزشکیان، شما با رفتار و سخنان صریح و شفاف خود نشان داده‌اید که به اصول و ارزش‌های دموکراسی پایبند هستید. امید است که در انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همین رویکرد را دنبال کنید و فردی را برگزینید که بتواند با صداقت و شفافیت، و بدون تأثیرپذیری از فشارهای سیاسی و گروهی، به بهترین نحو ممکن به ارتقای فرهنگ و هنر کشور کمک کند.

ما از این دو قطبی‌سازی‌ها خسته شده‌ایم، زیرا برخی از افراد در بیان و سخنانشان بسیار زیبا صحبت می‌کنند، اما در عمل به راه دیگری می‌روند. آنها در این مسیر مدیریتی خود تنها کسانی را که برایشان آشنا هستند، سوار اتوبوس خود می‌کنند و به دیگر راه‌ماندگان توجهی ندارند.

بحران کنونی سینما

اکثریت اهالی سینما و هنر در بیکاری مفرط بسر می‌برند. این وضعیت برای کشوری که صاحب هنر و سینما در جهان است، شایسته نیست.

مشکلاتی از قبیل تعطیلی سینماها و بیکاری اهالی سینما  با گذشت زمان این مشکل فراگیری بیشتری پیدا کرده و تغییرات در دولت‌ها و نظام‌های مدیریتی ، سینما را به فاز جدیدی از بحران‌ها وارد کردند.

با گذشت زمان، بار سنگین بحران‌های اجتماعی بر سینمای ایران باعث شده برخی از سینماگران و بازیگران از این فضا فاصله گرفتند و برخی دیگر فرصت‌های کاری خود را از دست دادند. این شرایط گنگ و پر از ابهام هنوز ادامه دارد.

ما اهالی هنر و سینما، به نمایندگی از جامعه هنری کشور، از دعواهای جناحی و گروهی که بر فضای سینمایی و هنری سایه افکنده، خسته شده‌ایم.

ما، اهالی هنر و سینما، نمی‌توانیم بی‌تفکر و بی‌اندیشه باشیم. هنر بدون تفکر، هنر نیست؛ آنچه که به ما می‌گوید، این است که باید به واقعیت‌های جامعه و جهان نگاهی داشت و باید طرف حقیقت باشیم. سینمای متفکر همیشه در جستجوی حقیقت بوده است و هرگز مقابل حقیقت نمی‌ایستد.

آقای رئیس جمهور ! ما از شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، تقاضا داریم تا با تدابیر لازم، زمینه‌ای فراهم آورید که این ملاحظات شخصی برای همیشه از جامعه سینمایی و هنری برچیده شود و فضایی فراهم گردد که تمامی هنرمندان و سینماگران بتوانند بدون نگرانی از دخالت‌ها و باندبازی‌ها، به فعالیت‌های خلاقانه و هنری خود ادامه دهد.

یادتان باشد شما “برای ایران” هستید؛ برای همه ایرانیان. امیدوارم این شعار انتخاباتی شما در تمام مدت حضورتان در مسند دولت، چه برای آنانی که به شما رای دادند، چه آنانی که شما را قبول نداشتند و رای ندادند، و چه آنهایی که به رقیب انتخاباتی شما رای دادند، به حقیقت بپیوندد.

بنده همچنان امیدوارم که دولت فخیم و محترم شما به این تبعیض‌ها و باندبازی‌ها پایان دهد و فضایی عادلانه و شفاف برای تمامی هنرمندان و سینماگران کشور فراهم آورد.

منبع:دیده بان ایران

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41053

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: