فردین علیخواه، عضو گروه جامعهشناسی دانشگاه گیلان در رابطه با زیستن در مدرنیته و رنج ناشی از آن نوشت: این روزها جستهگریخته افرادی از سنین گوناگون میبینم که حیوان خانگیشان را به دلیلی ازدستدادهاند، حالشان خوب نیست و گریه میکنند. آنان تلاش میکنند تا با رنج حاصل از این فقدان کنار بیایند. این روزها والدینی را میبینم که فرزندان خود را به غرب فرستادهاند و از دوری آنها رنج میکشند. افرادی که به تصور خودشان اندام و چهره زشتی دارند و به این دلیل رنج میکشند. آدمهایی میبینم که یک ماشین دربوداغان دارند و به دلیل خرابی پیدرپی آن، عصبانیاند و البته؛ به این خاطر که نمیتوانند ماشین بهتری بخرند رنج میکشند. مستأجرهایی میبینم که به دلیل افزایش توقفناپذیر قیمت اجاره و ناامیدی از اینکه دیگر نمیتوانند خانهای بخرند در سکوت به فرزندانشان فکر میکنند و رنج میکشند.
به گزارش جریان نو، فردین علیخواه نوشت: این روزها جستهگریخته افرادی از سنین گوناگون میبینم که حیوان خانگیشان را به دلیلی ازدستدادهاند، حالشان خوب نیست و گریه میکنند. آنان تلاش میکنند تا با رنج حاصل از این فقدان کنار بیایند. این روزها والدینی را میبینم که فرزندان خود را به غرب فرستادهاند و از دوری آنها رنج میکشند. افرادی که به تصور خودشان اندام و چهره زشتی دارند و به این دلیل رنج میکشند. آدمهایی میبینم که یک ماشین دربوداغان دارند و به دلیل خرابی پیدرپی آن، عصبانیاند و البته؛ به این خاطر که نمیتوانند ماشین بهتری بخرند رنج میکشند. مستأجرهایی میبینم که به دلیل افزایش توقفناپذیر قیمت اجاره و ناامیدی از اینکه دیگر نمیتوانند خانهای بخرند در سکوت به فرزندانشان فکر میکنند و رنج میکشند.
من این روزها انواع و اقسام رنجها را در جامعه میبینم. استاد دانشگاهی که به دلیل توقیف ماشیناش برای «کشف حجاب»، رنج می کشد از اینکه چرا عقلانیت در این کشور وجود ندارد. معلم روستانشینی که سر مرغی را از تن جدا میکند تا گوشت آن را مصرف کند و بعد؛ از اینکه چرا ناچار است سر موجود زندهای را قطع کند رنج میکشد. دانشآموزی که خودش را با همکلاسیهایش مقایسه میکند و رنج میکشد. نویسندهای که وزارت ارشاد اسلامی از او خواسته تا صفحهها یا سطرهایی از اثرش را حذف کند و او از اینکه به دلیل انتشار اثر، ناچار است تن به این درخواست ناروا بدهد رنج میکشد. افرادی میبینم که با دیدن جنگهای دلخراش خاورمیانه و مرگ کودکانِ بیتقصیر و مردمان بینوا، سخت رنج میکشند.
با دیدن تنوع رنجها، گاهی از خودم میپرسم آیا میتوانم رنجها را به مهم و بیاهمیت، کوچک و بزرگ، اصلی و فرعی، عمیق و سطحی، کلی و جزئی، ضروری و ناچیز تقسیم کنم؟ آیا میتوانم بگویم که برای مثال رنج یک کودک به دلیل نداشتن میانوعده دلخواه، رنجی سطحی و ناچیز است؟ یا رنج یک فرد به دلیل ازدستدادن طوطی برزیلیاش پیشپاافتاده است؟ و بگذارید سؤال بنیادیام را مطرح کنم: آیا رنج اساساً مقایسهپذیر است؟ آیا ما حق داریم درباره رنج دیگران به قضاوت بنشینیم و به رنج دیگران (هر چه که باشد) بخندیم؟ آیا ما میتوانیم در یک سو بعضی رنجها را اصیل، عمیق و عظیم، و رنجهای دیگری را سبُک، سطحی و سرسری بدانیم؟ و پرسشم را تکرار میکنم: آیا رنج قابلیت مقایسه دارد؟
نوع رنج دیگران، و واکنش ما به این رنجها، موضوعی درخور توجه است. بررسی اولیه آنچه در زندگی روزمره میگذرد بیانگر آن است که ما رنجهای دیگران را نیز با رنجهای خودمان مقایسه میکنیم. نکتۀ مهم آن است که ما نهتنها خوشبختی و خرسندی دیگران را با خودمان مقایسه میکنیم؛ بلکه رنجهای دیگران را نیز با نوع رنجهایی که خودمان نسبت به آنها در عذابیم مقایسه میکنیم. حاصل این مقایسه چیست: گاهی اوقات رنجهایی که دیگران دارند، خودش باعث ایجاد رنجهای جدیدی در ما میشود. روشنتر آنکه، نهتنها دیدن خوشبختی دیگران بلکه دیدن رنجهای دیگران نیز در ما رنج ایجاد میکند؛ ولی رنجِ تازه، نه برآمده از احساس همدردی یا شفقت، بلکه ناشی از مشاهده نوعِ رنجی است که دیگری دارد. آنچه گفتم بسیار مهم است. این رنج حاصل «دلسوزی» ما برای رنجی که میبینیم نیست؛ بلکه ناشی از تحقیر و ناچیز شمردن رنجِ دیگری است: «رنج او اصلاً رنج نیست، رنج او در واقع خوشبختی واقعیِ من است». بیگمان، در این شکل از قضاوت، نوعی تحقیر نهفته است. ما رنج خودمان را عمیق و جدی، و رنج دیگری را سطحی و فانتزی میدانیم، و در اینجا شاهد نوعی «خودخواهی در رنجپنداری» هستیم.
من فکر میکنم ما نیازمند آنیم تا بهجای تحقیر یا تمسخر رنج دیگری، تفاهم و تأمل پیشه کنیم. رنج؛ رنج است و کوچک و بزرگ، اصیل و سطحی ندارد. هر کدام از ما رنجهای خاص خودمان را داریم و این رنجها حاصل موقعیتی است که در آن زیست میکنیم. درک رنج دیگری، تمرینی برای دگرپذیری است. با جملههایی نظیر« آدمهای بزرگ رنجهایشان هم بزرگ است» باید احتیاطآمیز مواجه شد. رنج آدمها، چه کوچک باشند و چه بزرگ، از نظر خودشان بزرگ است.
رنج، موضوعی درخور برای مطالعه اجتماعی است. به پژوهشگران علوم اجتماعی پیشنهاد میکنم رنج را از منظر اجتماعی مطالعه کنند. سابقۀ چنین مطالعاتی در علوم اجتماعی وجود دارد که برای مثال میتوان به مطالعه گسترده پییر بوردیو، جامعهشناس مشهور فرانسوی، درباره رنج آدمها در جامعۀ فرانسه اشاره کرد.
یادداشت؛
خودخواهی در رنجپنداری
به گزارش جریان نو، فردین علیخواه نوشت: این روزها جستهگریخته افرادی از سنین گوناگون میبینم که حیوان خانگیشان را به دلیلی ازدستدادهاند، حالشان خوب نیست و گریه میکنند. آنان تلاش میکنند تا با رنج حاصل از این فقدان کنار بیایند. این روزها والدینی را میبینم که فرزندان خود را به غرب فرستادهاند و از دوری آنها رنج میکشند. افرادی که به تصور خودشان اندام و چهره زشتی دارند و به این دلیل رنج میکشند. آدمهایی میبینم که یک ماشین دربوداغان دارند و به دلیل خرابی پیدرپی آن، عصبانیاند و البته؛ به این خاطر که نمیتوانند ماشین بهتری بخرند رنج میکشند. مستأجرهایی میبینم که به دلیل افزایش توقفناپذیر قیمت اجاره و ناامیدی از اینکه دیگر نمیتوانند خانهای بخرند در سکوت به فرزندانشان فکر میکنند و رنج میکشند.
من این روزها انواع و اقسام رنجها را در جامعه میبینم. استاد دانشگاهی که به دلیل توقیف ماشیناش برای «کشف حجاب»، رنج می کشد از اینکه چرا عقلانیت در این کشور وجود ندارد. معلم روستانشینی که سر مرغی را از تن جدا میکند تا گوشت آن را مصرف کند و بعد؛ از اینکه چرا ناچار است سر موجود زندهای را قطع کند رنج میکشد. دانشآموزی که خودش را با همکلاسیهایش مقایسه میکند و رنج میکشد. نویسندهای که وزارت ارشاد اسلامی از او خواسته تا صفحهها یا سطرهایی از اثرش را حذف کند و او از اینکه به دلیل انتشار اثر، ناچار است تن به این درخواست ناروا بدهد رنج میکشد. افرادی میبینم که با دیدن جنگهای دلخراش خاورمیانه و مرگ کودکانِ بیتقصیر و مردمان بینوا، سخت رنج میکشند.
با دیدن تنوع رنجها، گاهی از خودم میپرسم آیا میتوانم رنجها را به مهم و بیاهمیت، کوچک و بزرگ، اصلی و فرعی، عمیق و سطحی، کلی و جزئی، ضروری و ناچیز تقسیم کنم؟ آیا میتوانم بگویم که برای مثال رنج یک کودک به دلیل نداشتن میانوعده دلخواه، رنجی سطحی و ناچیز است؟ یا رنج یک فرد به دلیل ازدستدادن طوطی برزیلیاش پیشپاافتاده است؟ و بگذارید سؤال بنیادیام را مطرح کنم: آیا رنج اساساً مقایسهپذیر است؟ آیا ما حق داریم درباره رنج دیگران به قضاوت بنشینیم و به رنج دیگران (هر چه که باشد) بخندیم؟ آیا ما میتوانیم در یک سو بعضی رنجها را اصیل، عمیق و عظیم، و رنجهای دیگری را سبُک، سطحی و سرسری بدانیم؟ و پرسشم را تکرار میکنم: آیا رنج قابلیت مقایسه دارد؟
نوع رنج دیگران، و واکنش ما به این رنجها، موضوعی درخور توجه است. بررسی اولیه آنچه در زندگی روزمره میگذرد بیانگر آن است که ما رنجهای دیگران را نیز با رنجهای خودمان مقایسه میکنیم. نکتۀ مهم آن است که ما نهتنها خوشبختی و خرسندی دیگران را با خودمان مقایسه میکنیم؛ بلکه رنجهای دیگران را نیز با نوع رنجهایی که خودمان نسبت به آنها در عذابیم مقایسه میکنیم. حاصل این مقایسه چیست: گاهی اوقات رنجهایی که دیگران دارند، خودش باعث ایجاد رنجهای جدیدی در ما میشود. روشنتر آنکه، نهتنها دیدن خوشبختی دیگران بلکه دیدن رنجهای دیگران نیز در ما رنج ایجاد میکند؛ ولی رنجِ تازه، نه برآمده از احساس همدردی یا شفقت، بلکه ناشی از مشاهده نوعِ رنجی است که دیگری دارد. آنچه گفتم بسیار مهم است. این رنج حاصل «دلسوزی» ما برای رنجی که میبینیم نیست؛ بلکه ناشی از تحقیر و ناچیز شمردن رنجِ دیگری است: «رنج او اصلاً رنج نیست، رنج او در واقع خوشبختی واقعیِ من است». بیگمان، در این شکل از قضاوت، نوعی تحقیر نهفته است. ما رنج خودمان را عمیق و جدی، و رنج دیگری را سطحی و فانتزی میدانیم، و در اینجا شاهد نوعی «خودخواهی در رنجپنداری» هستیم.
من فکر میکنم ما نیازمند آنیم تا بهجای تحقیر یا تمسخر رنج دیگری، تفاهم و تأمل پیشه کنیم. رنج؛ رنج است و کوچک و بزرگ، اصیل و سطحی ندارد. هر کدام از ما رنجهای خاص خودمان را داریم و این رنجها حاصل موقعیتی است که در آن زیست میکنیم. درک رنج دیگری، تمرینی برای دگرپذیری است. با جملههایی نظیر« آدمهای بزرگ رنجهایشان هم بزرگ است» باید احتیاطآمیز مواجه شد. رنج آدمها، چه کوچک باشند و چه بزرگ، از نظر خودشان بزرگ است.
رنج، موضوعی درخور برای مطالعه اجتماعی است. به پژوهشگران علوم اجتماعی پیشنهاد میکنم رنج را از منظر اجتماعی مطالعه کنند. سابقۀ چنین مطالعاتی در علوم اجتماعی وجود دارد که برای مثال میتوان به مطالعه گسترده پییر بوردیو، جامعهشناس مشهور فرانسوی، درباره رنج آدمها در جامعۀ فرانسه اشاره کرد.
لینک کوتاه خبر:
http://jaryaneno.ir/?p=18270
الان زمانی است که نیاز داریم بازیکن جذب کنیم
چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند
آب در تهران جیرهبندی خواهد شد؟
قتل جوان ۲۳ ساله در درگیری محلهی خانی آباد
انهدام باند ۱۷ نفره فحشا / فعالیت در بستر دیوار
راز پنهان سعید راد و نوش آفرین چه بود؟
شش عضو اصلی کابینه چهاردهم/عارف در دولت پزشکیان چه مسئولیتی دارد؟
خط و نشان فعال سیاسی اصولگرا برای اصلاحطلبان : اگر در انتخابات نباشید، حذف میشوید
جنجال خرید آیفون قسطی با حقوق کارگری / ۲۵ میلیون پیش مابقی طلا!
آیا بنزین گران میشود؟
لحظه به لحظه با انتخابات/ ورود جلیلی و پزشکیان به راند دوم رقابت حتمی شد
معنی انوع دلار در بازار چیست؟
دولت چهاردهم و صنعت خودرو/ از ناهماهنگی بین نهادی تا ناتوانی در زیرساخت
پالس منفی پزشکیان به غرب با پیام به حسن نصرالله؛ آمریکا:منتظریم ببینیم چه میکند ولی انتظاری هم نداریم
کاسبی با فروش کارتخوان بدون مالیات / ۳۵ میلیون بده فرار کن!
عجیب ترین وعدههای اقتصادی کاندیداها / از سفر رایگان تا تحویل گوشت دم در
اختصاصی جریان نو / سیاست خارجی درآمد نفتی را حیف و میل می کند
سرگردانی ۳میلیون رای قالیباف در دوقطبی انتخابات/ سناریوهای احتمالی مرحله دوم کدامند؟
خبر صدور قرار وثیقه برای تتلو صحت ندارد
رهبر انقلاب: رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت/آقای مخبر در مقام مدیریت قوه مجریه قرار گیرد
جزئیات حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق/ اسامی سه فرمانده شهید+عکس و فیلم
تتلو با قید وثیقه آزاد میشود؟
پیام مهم پزشکیان جهانی شد/این پیام من به جهان جدید است؛با وجود انحرافها، آماده گفتگوهای سازنده هستم
هشدار جدی ایران به آمریکا درباره غزه
دفاع تمام قد پناهیان از دیدار تتلو با رئیسی
کیومرث اشتریان: ذوق کردیم که پوتین ۷۶ پله را به احترام رئیسی طی کرده و او را تحویل گرفته؟
حذف سامانه یکپارچه و بازگشت لاتاری ثبتنام خودرو/ دارندگان پلاک فعال هم میتوانند شرکت کنند؟
معاون اول دولت پزشکیان کیست؟ /هم اصلاح طلبان به من رأی می دهند هم اعتدالیون در صحنه هستند
نسخه جالب مسعود پزشکیان برای سیاست خارجی
بازار اجاره تخت خواب داغ شد / ماهی ۳ میلیون تومان!
سهمخواهی از پزشکیان و ریزش اطرافیان او جدی است/گفتند تجربه نداشتند و از شهرستان آمدند….
جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی؛ میزان مشارکت انتخابات ۴۵ درصد/ پزشکیان ۴۹.۵ درصد و سعید جلیلی ۴۳.۹ درصد
غوغای میلیاردرها این بار در نیاوران/ ماجرای پر بازتاب یک ایونت خصوصی در کاخ سلطنتی چه بود؟
افشای واریز ۷۲۹ میلیون تومانی یک شرکت به حساب دختر ۳ساله وحید اشتری
ورود پنهانی معین به ایران صحت دارد؟
اولین واکنش محمد فاضلی به اتفاقات میزگرد پزشکیان؛ آمده بودم برای ایران اما با صحنه آرایی به دنبال تحقیر بنده بودند
داور سرشناس بازداشت شد
مدیران وزارت جهاد کشاورزی هشدار قضایی گرفتند
سخنگوی دولت اعلام کرد: علت بحران کمبود معلم؛ اصرار نابجا و دخالت در اجراییات طرح رتبهبندی
آزار فیزیکی شدید کودک ۱۳ساله توسط ناظم مدرسه شاهد در تهران
آقای «آقاخانی» چرا فصل پنجم سریالتان داستان ندارد؟
حمایت جریان ملی – مذهبی از پزشکیان
امکان سوختگیری ۴۰ درصد جایگاههای بنزین با کارت فراهم شد
خرس خندان در ارتفاعات مازندران+عکس
۲۰ دی، آخرین مهلت ثبت نام در ۳ بورسیه جدید دانشجویی
تام کروز با برد پیت در آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو
حقوق سربازان سال آینده ۶ میلیون تومان میشود
وعده جوان پسند پزشکیان در خوزستان
هوای تهران قرمز شد
احمدی نژاد در روز انتخابات از ایران رفت!
آمریکا به پاکستان هشدار داد/ درپی همکاری با ایران برای احداث خط لوله انتقال گاز، حمایت نمیکنیم
نشست محرمانه هیات دولت/ کاندیدای مورد نظر دولت شهید رئیسی کیست؟
باشگاه استقلال از یحیی گل محمدی شکایت کرد
شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کرد
فرصت ۳۰ الی ۴۵ ثانیه ای برای دفاع در صدا و سیما
برگزاری آزمون «استخدام»۷۲هزار معلم در اسفند
لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب نشد
سبقت پزشکیان از جلیلی در کسب رأی از تهرانی ها / رأی قالیباف و پورمحمدی چقدر بود؟
واکنشها به یک حضور/ امامت صدیقی دهنکجی به مردم است!؟
سر دادن صلوات مقابل کلیسای وانک اصفهان!
محل تامین بودجه قرارداد ۲.۵ میلیاردی با چین کجاست؟
راه حل عجیب سعید جلیلی برای حل مشکل بازار خودرو
یارانه دهکهای چهارم کی واریز میشود؟
عکسی قدیمی از جمعیت مشهد با جزئیات شگفت انگیز!
جزئیات تازه از قتل مشکوک ۵ نفر درهمدان
قیمت طلا و سکه امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / طلا پابهپای سکه گران شد
تصویر روز:
تصویر شاه ایرانی در المپیک پاریس +(عکس)
الان زمانی است که نیاز داریم بازیکن جذب کنیم
چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند
آب در تهران جیرهبندی خواهد شد؟
قتل جوان ۲۳ ساله در درگیری محلهی خانی آباد
انهدام باند ۱۷ نفره فحشا / فعالیت در بستر دیوار
راز پنهان سعید راد و نوش آفرین چه بود؟