سایه‌روشن‌های ورود مجلس به پرونده فساد در فوتبال/از تاییدگسترده‌بودن‌ آن تا مصونیت پولادین تاج

علی خضریان، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل 90 دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و در مورد پرونده فساد در فوتبال و اقدامات مجلس توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه سایه روشن‌های این اظهارات را بررسی می‌کنیم.
فوتبال

به گزارش جریان نو، روزنامه اعتماد در گزارشی درباره فساد پرحاشیه اخیر در فوتبال ایران نوشت: جدا از تعارفات معمول و حرف‌های کلی و شعاری در مورد خط قرمز بودن فساد و عزم راسخ برای برخورد و اینکه در همه جای دنیا فساد هست پس خیلی هم جای نگرانی نیست، این نماینده مجلس در بخشی از صحبت‌هایش به نکات مهمی اشاره کرد. از جمله باز کردن مجدد پرونده مهدی تاج و مارک ویلموتس، سفیدشویی کامل صداوسیما و احتمالا حمله غیرمستقیم به عادل فردوسی‌پور.

ابعاد فساد بزرگ‌تر از چیزی است که تصور می‌شود

همان‌طور که در روزهای گذشته، تقریبا یک ماه، در روزنامه اعتماد بارها و بارها از طریق منابع مطلع خبری نوشتیم که ابعاد پرونده فسادی که در کرمان باز شده بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که مخصوصا مدیران فدراسیون فوتبال روی آن تاکید می‌کنند، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم دوشنبه شب اعلام کرد پرونده‌ای که امروز باز شده تنها قله‌ای از یک کوه یخ است که از آب بیرون زده. این مقام مسوول در این رابطه گفت: «بعضی هم انگار در این محیط ورزشی دارند بیماری را نشر می‌دهند. پرونده‌ای که در موضوع مس رفسنجان امروز باز شده براساس اطلاعاتی که کسب کردیم این یک نقطه قله کوه یخی است که تازه بیرون زده است! این بخشی که در مس رفسنجان می‌بینید یک تکه کوچک از اعداد بزرگ و کلان است. آن بخشی که می‌رود شرط‌بندی و با همکاری بازیکن و مربی و داور انجام شده سرسام‌آور است. این اتفاقات امیدوارم جلو برود و یک فضای سالمی را تجربه کنیم. خود مجموعه فوتبال هم باید از خودش نگهداری می‌کرد.» خضریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد پای افراد بسیار زیادی در این پرونده باز شده است.

این اظهارات در شرایطی صورت گرفت که روز یکشنبه روزنامه اعتماد خبر داده بود پای دو مدیر ارشد دیگر فدراسیون به پرونده فساد باز شده اما همان روز فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای تهدیدآمیز با ادبیاتی عجیب نوشت: «تمامی مطالب منتشره پیرامون انتساب افراد دیگری در این ارتباط به فدراسیون فوتبال صحت نداشته و از منتشرکنندگان شایعات و موضوعات جعلی از طریق مراجع قضایی صالحه برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.» حال باید ببینیم که آیا فدراسیون فوتبال از سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم شکایت می‌کند یا خیر؟!

آقای تاج و فدراسیون شانه خالی نکنند

خضریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از بی‌خیالی و انفعال فدراسیون در مورد برخورد با فساد گفت: «انتظار ما هم از فدراسیون فوتبال این است که همکاری کند و به عنوان دستگاه ناظر و غیردولتی اداره می‌شود باید در این موضوعات مسوولیت‌پذیر باشد. انتظار ما از آقای تاج و فدراسیون این است که شانه خالی نکنند. امروز کسانی از ارکان مدیریتی فدراسیون فوتبال بازداشت شده‌اند. این نشان می‌دهد فساد تا بالاترین ارکان فدراسیون پیش رفته است.» او یادآور شد: «این گلایه به مدیران اصلی فوتبالی این کشور وارد است که چرا فساد به این گستردگی وجود دارد. حوزه نظارتی باید جدیت بیشتری به خرج می‌داد برای مراقبت از سلامت فوتبال. مردم با علاقه فوتبال می‌بینند اگر بدانند پشت صحنه این برخی دارند فساد می‌کنند باید شفاف کنیم تا داعیه‌داران این موضوع دارد دست‌شان رو می‌شود نیایند احساسات مردم را مقابل کسانی قرار بدهند که با فساد مبارزه می‌کنند.»

به هر حال آنچه نماینده مجلس در موضوع فساد بازگو کرد، چه آن بخشی که از ابعاد آن صحبت به میان آورد چه آن بخشی که گفت بحث امنیتی-سیاسی هم شده مشخص کرد ریشه‌های فساد در فوتبال تا چه اندازه رشد داشته‌اند.

سفیدشویی عجیب صدا و سیما!

در روزهای گذشته و در میان رونق گرفتن بازار شایعات چندین و چند بار اسم چند برنامه تلویزیونی و مجری معروف میان متهمان پرونده‌های فساد در فوتبال به گوش رسید. در همان روزهای ابتدایی در روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشتیم که احتمالا مافیا می‌خواهد با شلوغ کردن فضا و مطرح کردن اسامی زیاد نام خودشان را گم و گور کنند. با این حال هرگز مثل آنچه خضریان در برنامه تلویزیونی انجام داد، اقدام به سفیدشویی هیچ شخصی نکردیم. کاری که نماینده مجلس با قدرت در برنامه دوشنبه شب انجام داد. خضریان در مورد مطرح شدن نام برنامه‌های تلویزیونی و مجریان معروف در پرونده فساد گفت: «جا دارد تشکر کنم از رسانه ملی که این موضوع را رها نکرده است. این مبارزه با فساد وقتی آزاد می‌شود اتهامات به سوی رسانه ملی هم می‌آید. این هوچی‌گری‌هایی که بعضی‌ها انجام می‌دهند و توپی را به سمت رسانه ملی شوت می‌کنند اما در چرخشی ۳۶۰ درجه به خودشان برخورد خواهد کرد. معلوم می‌شود کسانی که به فساد آلوده هستند. انتظار ما این است که رسانه ملی محکم بایستد. همراهی دستگاه‌های مسوول هم با رسانه ملی است. ممکن است شما هم تحت اتهام قرار بگیرید. [ اما نگران نباشید] این اتفاق‌ها هست ولی آنجایی که باید قضاوت شود دقیق است و عیار همه مشخص خواهد شد.»

خضریان درحالی به صورت کامل صداوسیما را از هرگونه فسادی در زمینه فوتبال مبرا می‌داند که خودش می‌گوید نهادهای ناظری هستند و آنها باید درنهایت قضاوت کنند. در حال حاضر ما هیچ اتهامی به صداوسیما در این زمینه وارد نمی‌کنیم اما این حجم از سفیدشویی سازمان هم بسیار عجیب است! کما اینکه یادمان نرفته یکی از افراد به‌ شدت درگیر در پرونده‌های تخلف فوتبال در چند سال گذشته از میان همین مجریان محترم سر برآورد. خضریان، نمایندگان مجلس و حتی مدیران ارشد صداوسیما باید بدانند که تفکر «پاک بودن کامل صداوسیما» بسیار خطرناک است و باعث می‌شود خود مراقبتی فراموش شود. آن وقت است که یک روز یک مدیر ارشد متوجه می‌شود فساد تا پشت در اتاقش رسیده و او خواب بوده!

حمله غیرمستقیم به عادل فردوسی‌پور

یکی از کسانی که در رسانه‌های داخلی برای نخستین‌بار نام صداوسیما را کنار پرونده فساد در فوتبال آورد عادل فردوسی‌پور بود. فردوسی‌پور در یکی از برنامه‌های فوتبال ۳۶۰ در مورد ییگیری پرونده فساد گفت: «قضیه را پیگیری می‌کنیم و امیدوارم ممانعتی نکنند و کمک هم کنند که به سمت شفاف‌سازی در فوتبال برویم. کمک کنیم ریشه فساد را بزنیم. فسادی که خیلی رخنه کرده و در همه جا رسانه و تلویزیون هم رخنه کرده و خیلی‌ها ادعا می‌کنند هیچ اتفاقی رخ نداده و هیچی نبوده ولی قطعا ما پیگیری می‌کنیم و امیدوارم نهادهای مختلف هم کمک کنند.» خیلی‌ها در آن زمان این اظهارات را کنایه‌ای مستقیم به یک برنامه فوتبالی معروف تلویزیون و مجری آن برنامه دانستند.

به همین ترتیب به نظر می‌رسد صحبت‌های دوشنبه شب نماینده مجلس در برنامه فوتبال برتر در دفاع از همان برنامه و مجری ‌اش پاسخی به عادل فردوسی‌پور بود. پاسخی همراه با تهدیدهای زیاد! آنجا که خضریان گفت آنها که صداوسیما را هدف قرار می‌دهند بدانند در چرخشی ۳۶۰ درجه‌ای این اتهامات به خودشان برمی‌گردد به نظر اشاره‌ای بود به نام برنامه عادل فردوسی‌پور که فوتبال ۳۶۰ است. آنجا که گفت خیلی از این افراد در زمان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ ضد نظام فعالیت کردند به نظر با عادل فردوسی‌پور بود که چند موضع چالش‌برانگیز داشت. آنجا که گفت این افراد رسانه خصوصی درست کرده‌اند و… باز به نظر مخاطبش مجری و تهیه‌کننده سابق صداوسیما بود. حال باید دید آیا خضریان و همکارانش می‌خواهند پرونده‌ای علیه عادل فردوسی‌پور و تیم همراهش تهیه کنند یا این صرفا یک جنگ رسانه‌ای بود؟ شاید هم نماینده مجلس می‌خواسته گوش برخی خبرنگارهای داخلی منتقد را به این بهانه بپیچاند!

مصونیت پولادین تاج!

اما به احتمال زیاد عجیب‌ترین بخش اظهارات خضریان آنجایی بود که راجع به مهدی تاج و پرونده مارک ویلموتس حرف زد. خضریان در ابتدای صحبت‌های خود پیرامون پرونده فساد گفت: «سابقه فساد در فوتبال برمی‌گردد به چند دوره کمیسیون اصل ۹۰ که دارد به آنها رسیدگی می‌کند و پرونده‌اش هم همچنان باز است. اتفاقی که در دوره یازدهم نسبت به آن ورود شد پرونده مشهور قرارداد آقای ویلموتس بود. این همه ایراد در یک قراردادی که بخواهد کشور را دچار مشکلات کند و از آن طرف پرداخت غرامتی که بخواهد از جیب کارگران در شستا و بازنشستگان صورت گرفت مساله بود. کمیسیون به این موضوع ورود کرد و همچنان پرونده‌اش باز است و جزو ابهامات ما است این نوع قراردادها. ما از این قرارداد فهمیدیم که در باشگاه‌های کشور قراردادهایی بسته می‌شود که زمینه این نوع شکایت‌ها را فراهم کند. این موضوع در حال بررسی است و مطالبه‌اش این است که با مفسادی که در این موضوع و این نحوه قراردادها وجود دارد پرداخته شود.»

این نخستین‌بار نیست که یک نماینده مجلس پرونده ویلموتس را به صراحت جزو یکی از پرونده‌های فساد در فوتبال معرفی می‌کند. پیش از این در سال‌های گذشته و همان زمان که شکایت ویلموتس برای نخستین‌بار مطرح شد نمایندگان زیادی اتفاقا از همین کمیسیون اصل ۹۰ در رسانه‌های مختلف حضور پیدا کردند و از بررسی و برخورد با متخلفان خبر دادند. در ادامه و زمانی که مهدی تاج دوباره بعد از حل ناگهانی مشکل قلب خواست به فدراسیون برگردد دیگر نمایندگان مجلس با باز کردن پرونده ویلموتس، رییس فعلی فدراسیون را در موارد متعدد دست‌کم فردی ناکاآرامد معرفی کردند. قبل از انتخابات ۱۴۰۱ طبق اعلام خبرگزاری‌ها نهادهای قضایی نام مهدی تاج را برای حضور در انتخابات تایید نکرده بودند. بعد از انتخابات احمد راستینه، نماینده مجلس گفت: «همه اتفاق نظر دارند که سه مساله درباره آقای تاج غیرقابل اجتناب است، یک مساله ناکارآمدی مدیریتی‌شان است و دیگر نیز ترک فعل آقای تاج در مباحث حقوقی قرارداد ویلموتس است که باید توجه می‌شد. دیگری هم تضییع حقوق و منافع ملی و ضربه زدن به عزت و غرور ملی است، در این سه مورد در کمیسیون اصل ۹۰ اجماع وجود دارد و کمیسیون این پرونده را به دستگاه قضایی اعلام خواهد کرد.» راستینه همچنین در یک اظهارنظر دیگر با تعجب از تایید صلاحیت شدن مهدی تاج با وجود پرونده مفتوح گفته بود وزیر ورزش را برای پاسخگویی نسبت به این مساله به مجلس می‌کشانیم.

۲۸ دی ۱۴۰۱ و چند ماه بعد از بازگشت مهدی تاج، ستایشی سخنگوی وقت قوه قضاییه گفت: «پرونده مهدی تاج با اتهام تضییع وجوه بیت‌المال به دادگاه ارجاع شده.»

اما نتیجه تمام این بررسی‌ها و اظهارات که شامل موارد متعدد دیگر می‌شود چه بوده؟ هیچ! مهدی تاج همچنان رییس فدراسیون فوتبال است و در حالی که بسیاری از مدیران ارشد سازمانی که او ریاستش را برعهده دارند رسما بازداشت شده و پشت میله‌های زندان هستند به کارش مشغول است و می‌گوید: «ما در بحث فساد با کسی شوخی نداریم!»

اظهارات دوشنبه شب خضریان بار دیگر این سوال را برای مردم به وجود آورد که آیا رییس فدراسیون فوتبال ایران مصونیتی آهنین دارد؟ چراکه وضعیت از دو حال خارج نیست. یا اظهارات خضریان و سایر نمایندگان و سخنگوی قوه قضاییه و استعلام‌های نهادهای نظارتی اظهاراتی اشتباه و بی‌مبنا است که وای به حال کشور! یا درست است ولی کسی زورش نمی‌رسد که به رییس فدراسیون فوتبال گیر بدهد که باز هم وای به حال کشور!

در این شرایط طبیعی است که عده‌ای مردم تصور کنند برخورد با فساد در فوتبال شکلی نمایشی دارد و برخی چهره‌های سیاسی صرفا می‌خواهند از نمایش آن به نفع خود استفاده کنند و در این راه هرگز کسی سراغ متخلفان دانه درشت نمی‌رود.

 

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=37568

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: