اسید فلوریدریک، از داروسازی تا پالایش نفت

اسید فلوریدریک یا هیدروفلوریک اسید می‌باشد با نام آیوپاک فلورین و نام‌های تجاری فلوریدریک اسید و هیدرونیوم فلورید شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی این مایع بی‌رنگ HF است.

به گزارش جریان نو، اسید فلوریدریک با فرمول شیمیایی HF عمدتا از طریق تصفیه‌ی فلوریت معدنی با اسید سولفوریک غلیظ در دمای بالا تولید می‌گردد. این ماده از برند مرک با کاتالوگ نامبر مواد شیمیایی ۱.۰۰۳۳۷ به دلیل عملکرد بهتر، در سطح جهانی بسیار معتبر میباشد و بسیاری از نیازهای پژوهشگران را به بهترین نحو رفع مینماید. شرکت های فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی تامین کننده اصلی این ماده میباشند.

توضیحات اسید فلوریدریک

اسید فلوریدریک یا هیدروفلوریک اسید می‌باشد با نام آیوپاک فلورین و نام‌های تجاری فلوریدریک اسید و هیدرونیوم فلورید شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی این مایع بی‌رنگ HF است. دارای چگالی ۱.۱۵ g/mL (for 48% soln.) و اسیدیته‌ی ۳.۱۷ می‌باشد. خورندگی بسیار بالایی دارد و جالب است بدانید که عنصر فلوئور از آن استخراج می‌گردد. بیشتر اجزاء فلوئورید آلی با حجم زیاد از هیدروفلوئوریک اسید بدست می‌آیند. مهم‌ترینِ این اجزا عبارتند از Na3AlF6، کریولیت، AlF3 و آلومینیوم تری‌فلوراید. مخلوط مذاب این جامدات به عنوان یک حلال با دمای بالا برای تولید آلومینیوم فلزی عمل می‌کنند. سایر فلوریدهای معدنی تهیه شده از اسید هیدروفلوئوریک عبارتند از فلوراید سدیم و هگزافلوئورید اورانیوم.

اسید فلوریدریک، از داروسازی تا پالایش نفت

HF اولین بار در سال ۱۷۷۱ توسط کارل ویلهلم شیل تهیه شد. امروزه این ماده عمدتا از طریق تصفیه‌ی فلوریت معدنی CaF2 با اسید سولفوریک غلیظ در دمای ۲۶۵ درجه سانتیگراد تولید می‌گردد. این اسید همچنین محصول جانبی تولید اسید فسفریک از آپاتیت و فلوروآپاتیت است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای این اسید با شیشه، بهتر است در ظروف پلاستیکی فلوئورداراغلب (PTFE) ذخیره شود.

کاربرد اسید فلوریدریک

کاربرد اصلی Hydrofluoric acid 38-40% و یا اسید فلوریدریک در شیمی ارگانوفلوئورین است. بسیاری از ترکیبات آلی فلوئور با استفاده از HF به عنوان منبع فلوئور تهیه می‌شوند از جمله تفلون، فلوروپلیمرها، فلوئوروکربن‌ها و مبردهایی مانند فریون. بسیاری از داروها حاوی فلوئور هستند. یکی از داروهای ضد افسردگی به نام فلوکستین (پروزاک) در محتویات خود حاوی این اسید می‌باشد. ژل اسید هیدروفلوئوریک ۹-۵% را معمولاً برای قلم‌کاری تمام ترمیم‌های سرامیکی دندان جهت بهبود باندینگ استفاده می‌کنند. حتی به علت توانایی یادشده، اسید هیدروفلوئوریک رقیق جزء لکه‌برهای زنگ خانگی، در کارواش‌های خودرو در ترکیبات «پاک‌کننده چرخ»، در بازدارنده‌های زنگ سرامیکی و پارچه و همچنین در پاک‌کننده‌های لکه‌های آب قابل استفاده باشد.

به دلیل توانایی اسید فلوریدریک در حل کردن اکسیدهای آهن و آلاینده‌های مبتنی بر سیلیس، از آن در بویلرهای پیش‌راه‌اندازی که بخار با فشار بالا تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. از این ماده برای حکاکی ویفرهای شیشه‌ای و سیلیکونی استفاده می‌کنند. حتی می‌توان از فلوریدریک اسید در مخازن ایچینگ مرطوب برای جلا دادن و یخ‌زدگی شیشه نیز استفاده کرد. این  اسید همچنین توانایی حل کردن نمونه‌های سنگی(معمولاً پودری) را دارد که این ویژگی به محققان در استخراج فسیل‌های آلی از سنگ‌های سیلیکات کمک می‌کند. یکی دیگر از جالب‌ترین کاربردهای این ماده استفاده از آن به شکل اسید هیدروفلوئوریک آلکیله در فرآیند آلکیلاسیون به عنوان واکنش استاندارد در پالایشگاه‌های نفت است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=31871

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: