منو

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

به گزارش جریان نو، تولد بودای تاریخی یا بودای شاکیامونی، که در چندین کشور به نام وساک شناخته می شود، تولد فرزندی است که در اواخر قرن چهارم قبل از میلاد، شاهزاده سیدارتا شد. این یک مناسبت مقدس برای همه بودایی ها است، اما بسته به مکتب بودایی یا کشوری که به آن تعلق دارد، در تاریخ های مختلف جشن گرفته می شود. در چندین کشور آسیایی، در هشتمین روز از چهارمین ماه تقویم قمری که امسال مصادف با ۱۵ می است، مشاهده می شود.

جشن فانوس
جشن فانوس

تولد و زندگی بودا

سیذارتا در لومبینی متولد شد که در مرز هند و نپال امروزی قرار دارد. مادر او، مایا، همسر سودهودانا، پادشاه قبیله شاکیا بود. طبق افسانه های بودایی، ملکه هنگام باردار شدن در خواب دید که یک فیل سفید خوشبخت وارد رحم او شد. تعدادی از متون تولد معجزه آسای کودک را بازگو می کند و به جزئیات نحوه پذیرایی نوزاد توسط خدایان ایندرا و برهما پرداخته و بلافاصله پس از تولد او هفت قدم برداشته است. سپس اعتقاد بر این است که او بسته به کشور یا فرهنگی که در آن افسانه سرچشمه گرفته است، حمام پاکسازی را از خدایان یا پادشاهان اژدها دریافت کرده است.

سودهودانا پسرش را از درد و رنج پناه داد و معتقد بود که منزوی نگه داشتن او او را در مسیر پادشاه شدن قرار می دهد. با این حال، او نتوانست برای مدت طولانی از سیذارتا محافظت کند و شاهزاده پس از مشاهده بیماری، پیری و مرگ شروع به تفکر کرد. سیذارتا که از ناپایداری زندگی سرخورده شده بود، شش سال تمرین زاهدانه کرد و در سن ۳۵ سالگی در بود گایا در شمال شرقی هند به روشنگری دست یافت. او سپس به بودا معروف شد که به معنای “بیدار” است.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

چرا و چگونه تولد بودا جشن گرفته می شود؟

بوداییان در سراسر جهان از این زمان نه تنها برای جشن گرفتن استفاده می‌کنند، بلکه در مورد آموزه‌های بودا و معنای عمل به ایمان نیز تأمل می‌کنند. در بسیاری از نقاط آسیا، روز مقدس نه تنها تولد بودا، بلکه روشنگری و درگذشت بودا را نیز نشان می دهد. در بیشتر فرهنگ‌های آسیایی و دیاسپورا، بودایی‌ها به معابد محلی خود می‌روند و تمام روز در سرود خواندن، مدیتیشن و جشن‌ها شرکت می‌کنند. خانواده ها خانه های خود را با فانوس تزئین می کنند و برای جشن ها دور هم جمع می شوند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

 

کره‌

تولد بودا یک جشن ملی در کره جنوبی است. برجسته ترین جشن در سئول جشنواره فانوس نیلوفر آبی به نام Yeondeunghoe است، رژه ای از هزاران فانوس کاغذی رنگارنگ و روشن که اغلب به شکل گل های نیلوفر آبی در معابد و خیابان ها آویزان می شوند. در روز تولد بودا، بسیاری از معابد برای همه بازدیدکنندگان غذا و چای رایگان ارائه می کنند. جشن‌ها در محوطه‌های معابد و پارک‌ها شامل بازی‌های سنتی و نمایش‌های مختلف هنرهای نمایشی است. اعتقاد بر این است که نمایشگر نورانی نمادی از نور تعالیم بودا است.

در حالی که روز تولد بودا در کره شمالی تعطیل رسمی نیست، اما از سال ۱۹۸۸ در معابد بودایی این کشور برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۸، راهبان بودایی در کره شمالی و جنوبی هنگامی که خصومت‌ها بین دولت‌هایشان کاهش یافت، مراسم مشترکی برگزار کردند. اما چنین برنامه های مبادله ای در چند سال گذشته به دلیل تنش ها بر سر برنامه هسته ای کره شمالی متوقف شده است.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

چین

در چین، مؤمنان یک مراسم استحمام انجام می دهند که شامل ریختن آب مبارک معطر بر روی مجسمه بودای شیرخوار است که انگشت سبابه سمت راست آن به سمت آسمان و انگشت اشاره چپ به سمت پایین به سمت زمین است. بر اساس افسانه، بودا مدت کوتاهی پس از تولد اعلام کرد که دیگر تولدی دوباره نخواهد داشت و اژدهایان بهشت او را با آب خالص غسل تعمید دادند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

ژاپن

در ژاپن، ۸ آوریل به عنوان روز تولد بودا برگزار می شود و در معابد بودایی به عنوان Hana Matsuri، به معنای جشن گل جشن گرفته می شود. در این روز، یک “تالار گل” کوچک در محوطه معبد برپا می شود و با گل های رنگارنگ تزئین می شود. یک کاسه آب با مجسمه کودک بودا در وسط قرار داده شده و مریدان چای شیرین را روی سر مجسمه می ریزند. یک کشیش جشن تولد کامبوتسو ای را اجرا می کند و تولد بودا را در باغ لومبینی بازسازی می کند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

جنوب و جنوب شرق آسیا

کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا روز تولد بودا را در ماه کامل دومین ماه قمری به نام وساخا یا وایساخا جشن می گیرند. کلمه سانسکریت برای ماه کامل Purnima است، به همین دلیل است که این تعطیلات را بودا Purnima نیز می نامند. معبد ماهابودی در بود گایا در این روز تزئین می شود و فداییان در زیر درخت بودی که اعتقاد بر این است بودا زیر آن به روشنایی رسیده است، نمازهای ویژه ای انجام می دهند. در هند و نپال، فرنی برنج شیرین در این روز سرو می شود تا داستان سوجاتا، دوشیزه ای که یک کاسه فرنی شیر را به بودا تقدیم کرد، به یاد بیاورد.

در مالزی و چین، حیوانات و پرندگان در قفس در روز تولد بودا آزاد می شوند، زیرا مردم معتقدند این کارما خوبی است. در سریلانکا، جشن‌ها خانه‌ها و خیابان‌ها را با شمع‌ها و فانوس‌های کاغذی و بامبو تزئین می‌کنند. جشن ها شامل آهنگ های عبادی، سازه های تزئینی به نام “پندال”، سوزاندن بخور دادن و نمایشگرهای نور الکتریکی است که داستان هایی را به تصویر می کشد.

 

۱.راهبان بودایی مجسمه های بودا را قبل از تولد آتی بودا در ۱۵ مه، در معبد جوگیه در سئول، کره جنوبی، سه شنبه، ۷ مه ۲۰۲۴ تمیز می کنند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

۲.بودایی ها منتظر رژه فانوس به عنوان بخشی از جشن های جشن تولد بودا، در دانشگاه دونگوک در سئول، کره جنوبی، شنبه، ۱۱ مه ۲۰۲۴ هستند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

۳.بودایی‌ها فانوس‌ها را حمل می‌کنند و در مراسم رژه در جشنواره فانوس نیلوفر آبی، پیش از تولد بودا در دانشگاه دونگوک در سئول، کره جنوبی، شنبه، ۱۱ می ۲۰۲۴، راه می‌روند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

۴.بودایی ها در طول جشنواره فانوس نیلوفر آبی، پیش از تولد بودا در دانشگاه دونگوک در سئول، کره جنوبی، شنبه، ۱۱ می ۲۰۲۴، از کنار فانوس ها عبور می کنند.

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

وقتی فانوس‌ها به استقبال بودا می‌روند+(عکس)

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=34372

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

www.novin.com

پیشنهادی: