جستجو
Close this search box.

انتخاب های شفاف/عبور از رخوت در اداره کشور

همانطور که فرآیند خلاقانه گزینش هیأت دولت تحرکی در جامعه به وجود آورده و آن را از رخوت و انفعال....

به گزارش جریان نو، رضا نصری کارشناس بین المللی در یادداشتی  با اشاره به چگونگی انتخاب اعضای دولت چهاردهم  نوشت: این روزها که کارگروه­‌ها و شورای راهبری دولت چهاردهم زیر نظر دکتر ظریف مشغول کار بودند، نتیجه­ های متنوعی را شاهد بوده ­ایم. اول، شفافیت و اظهار نظر بخش­ های نخبگانی و نیز عمومی جامعه در طول فرآیندی که پیش­تر از این یا وجود نداشت و یا اگر در مواردی مانند دولت اصلاحات شاهدش بودیم، در مقابل دیدگان عموم مردم این چنین قرار نداشت.

نتیجه دیگر این سازوکار، طرح اسامی مختلف در حوزه ­های مختلف است: چه در شأن نامزدی وزارت، چه عضویت در شورای مشورتی و کارگروه­ ها و چه اساساً کسانی که صرفاً مورد گمانه ­زنی بوده‌اند. مطرح شدن این اسامی چه در لایه­ های نخبگانی جامعه و چه در سطح عموم، ضمن ایجاد آشنایی، فاش می‌سازد در چه حوزه ­هایی نیروی انسانی سالم، زبده و حرفه­ ای در سطح وزارت کمیاب است؛ امری که ضرورت تربیت نیروی انسانی کادر، دانشگاهی و یا جامعه مدنی را در فرآیندهای جذب و میدان دادن به نسل و نسل ­های دیگر به همگان متذکر می­ شود.
تکرار اسامی معروف و قدیمی که احیاناً چندین دوره وزارت و معاونت را در کارنامه خود دارند، آن هم با طمطراق بسیار و به رخ کشیدن تجربه ای که اتفاقاً فرصتش از دیگران دریغ شده است، نشان از این داشت که دولت، ضمن مسئولیت اداره­ی کشور، مسئول برکشیدن نیروهای کیفی در بدنه ی اداری و دانشگاهی خود برای تصدی مناصب ارشد کشور است و این مهم امکان نمی یابد مگر به واسطه­ ی مجال دادن به نسل ­های فرصت­ نایافته ­ای که حتی – با اینکه امروز به میان­سالی نزدیک شده­ اند – غیرمنصفانه متهم به بی­ تجربگی هستند.

واقعیت این است که ستاد انتخاباتی هر نامزد ریاست جمهوری بلافاصله پس از اعلام نتیجه­ ی انتخابات، بالذات منحل است و نقش آفرینی سیستماتیک و قابل ملاحظه اعضای آن در تشکیل و اداره ی دولت، وجهه خوبی ارائه نمی­ کند. شفاف شدن سازوکار انتخاب وزرا از این منظر نیز برای جامعه­ ی مدنی و نیز سبد رای آقای دکتر پزشکیان حائز اهمیت بود.
البته به هر نحوی که یک سازوکار شفاف بخواهد برای امری در چنین سطح کلان – و حاوی منافع و تعارض منافع – نقشه راهی طراحی و ارائه کند، به واسطه­ ی منافعی که به گروه ­ها نمی­ رساند، دستمایه­ ی انتقاد و بالا رفتن صداها و تند شدن لحن ­ها خواهد شد.

این در واقع هزینه­ ی ارتقاء سطح دموکراسی است؛ گویی رئیس جمهور منتخب حق خود برای انتخاب هیأت دولت را با جامعه مدنی تقسیم کرده و به اشتراک گذاشته است تا هم خرد جمعی در مواردی به کمک ارتقا سطح منتخبین بیاید، هم خود برای چنین صحنه­ هایی مجهزتر شود، و هم اگر احیاناً هزینه­ ای هست پرداخته شود تا همیاری ­ها به چند ماه منتهی به روز رأی گیری خلاصه نگردد. واقعیت این است که باید باور کرد سهم جامعه در روز انتخابات تمام نمی ­شود و نباید از فردای حضور پای صندوق رأی صرفا به بیان انتظارات، مطالبات و نقد تقلیل یابد. مطالبه، نظارت و نقد تنها بخشی از سهم جامعه مدنی است.

همانطور که در فرآیند انتخابات، مشارکت در تولید و ترویج گفتمان، برسازی یک رویکرد و دفاع از آن و نتیجتاً به رای رساندن محصول تلاش ­ها برای پیروزی نامزد مورد نظر خودانگیخته، همگرایانه و همدلانه انجام می­شود، در دوران اداره دولت نیز باید دست‌کم شبهی از آن حفظ گردد. به خصوص در جامعه قطبیده ولی غیر تحزبی ایران، برای جلوگیری از شقاق و تفرّد، این امر از واجبات سیاسی دولت، نهادها و نخبگان است.
در باب آنچه در حال رخ دادن است اما، نقل و شایعه و حدیث بسیار است. ولی واقعیت این است که همانطور که فرآیند خلاقانه گزینش هیأت دولت تحرکی در جامعه به وجود آورده و آن را از رخوت و انفعال سیاسی گذشته خارج کرده است – به نحوی که بهش قابل ملاحظه‌ای از جامعه به طور روزانه مشتاق پیگیری امور شده است – اجرای الگویی مشابه می‌تواند به امر اداره دولت نیز، با ایده‌های شکلی و محتوایی خلاقانه­، کمک نماید.

 

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43005

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید