منو

اختصاصی جریان نو؛

کشورهای بدون بورس جهان کدامند؟

این کشورها عموما اقتصادهای بسیار کوچک یا کشورهایی هستند که به طور کلی مالکیت خصوصی در آنها وجود نداشته یا بسیار محدود است و در نتیجه سهام شرکت و صنایع برای خرید و فروش به عموم مردم وجود ندارد.
بورس

جریان نو: بازار بورس و اوراق بهادار را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای اقتصادهای جهان برشمرد. برخلاف تصور عمده افراد، بازار بورس پدیده‌ای جدید در اقتصاد نیست و تاریخ بورس از از سده ۱۳۰۰ میلادی و شهر ونیز آغاز شده و به تدریج و در طول تاریخ به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در نظام اقتصادی جوامع انسانی خود را معرفی کرده است.

بورس یک نهاد سازمان یافته‌ است که از جمله نهادهای عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود و در کنار سایر موسسات و سازمان‌ها ، وظایف چندگانه‌ای را برعهده دارد .کارکردهای اساسی بورس مدیریت انتقال ریسک و توزیع آن، شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، ایجاد بازار رقابتی و جمع آوری سرمایه‌ها و پس اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی است .

با این همه و در قرن ۲۱، هستند کشورهایی که فاقد بازار بورس هستند. این کشورها عموما اقتصادهای بسیار کوچک یا کشورهایی هستند که به طور کلی مالکیت خصوصی در آنها وجود نداشته یا بسیار محدود است و در نتیجه سهام شرکت و صنایع برای خرید و فروش به عموم مردم وجود ندارد.

در ادامه نگاهی داریم به کشورهایی که فاقد بازار بورس هستند.

در قاره آفریقا کشورهای بروندی، گامبیا، اتیوپی، کومور و سودان جنوبی کشورهایی هستند که بازار بورس ندارند. اتیوپی به عنوان یکی از اعضای بریکس در حال انجام مقدمات تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار خود است و با توجه به برنامه ریزی مقامات اقتصادی این کشور، اتیوپی احتمالا در سال ۲۰۲۴ صاحب بازار سهام خود می‌‌شود.

سایر کشورهایی که در آفریقا بدون بازار بورس هستند عموما اقتصادهای کوچک هستند. سودان جنوبی بعد از استقلال در سال ۲۰۱۱ با درگیری‌های داخلی و مشکلات اقتصادی بسیار زیادی رو به رو بوده و این موضوع باعث شده که این کشور همچنان فاقد بازار بورس باشد.

افغانستان، تیمور شرقی، برونئی، کره شمالی و یمن کشورهای آسیایی هستند که بورس ندارند. برونئی به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو فاقد بازار بورس است اما با وجود اینکه برونئی بورس اوراق بهادار ندارد، اما گزارش شده است که دولت این کشور در حال برنامه ریزی برای ایجاد بازار اوراق بهادار است.

شرایط افغانستان و بازگشت دوباره طالبان به این کشور چشم‌انداز فعالیت بازار بورس را تیره کرده است. در کره شمالی و به دلیل اینکه مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نمی‌شود اصولا چیزی برای خرید و فروش در خارج از نظام اقتصادی دولتی وجود ندارد.

در اروپا پنج کشور فاقد بازار بورس هستند و همه آنها اقتصادهای بسیار کوچک به شمار می‌روند. لیختن اشتاین، واتیکان، موناکو، آندورا و سن مارینو کشورهای بدون بورس اروپایی هستند.

در آمریکای شمالی کشورهای بلیز و کوبا فاقد بازار سهام هستند. در کوبا و با وجود اینکه این کشور مکان جذابی برای سرمایه‌گذاری است، به دلیل نظام کمونیستی که هر نوع مالکیت خصوصی شرکت‌ها ممنوع است، کوبا فاقد بازار سهام است.

در منطقه اقیانوسیه تعدادی ریز کشور وجود دارند که فاقد بازار سهام هستند. نائورو، جزایر سلیمان، کریباتی، جزایر مارشال، پالائو، تونگا، توآلوو و وانوآتو کشورهایی هستند که به دلیل جمعیت بسیار کم و اقتصادهای بسیار کوچک خود فاقد بازار سهام هستند.

 

 

 

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41287

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: