منو

جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه/ طاق گرا بازمانده از دوران ساسانی

طاق گرا یا طاق شیرین یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی است که در گردنه پاتاق و در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب می‌باشد.

به گزارش جریان نو، طاق گرا اثری تاریخی است که در گردنه پاتاق و در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب می‌باشد.

نام این طاق از اسم یک طایفه لک و لر زبان به نام طایفه گراوند گرفته شده است که در زمان های گذشته مرزبان منطقه باختر ایران بودند. زمان ساخت این بنا مشخص نیست و به عقیده برخی باستان شناسان، طاق گرا مربوط به دوره اشکانی و به نظر برخی دیگر مربوط به دوره ساسانیان است. سنگ نوشته‌ای هم در این بنا یافت نشده تا اطلاعاتی ارائه کند. تنها دو نشانه بر روی طاق دیده می‌شود که گویا در دوره پارت ها کنده شده است. البته نتیجه تحقیقات انجام شده بیان می‌کند که احتمالا این بنا در اواخر دوره ساسانیان، در زمان فرمانروایی خسرو دوم ایجاد شد. در کنار این بنا یک راه سنگ فرش شده باستانی وجود داشت که مسیر پیوند دهنده فلات ایران به بین النهرین بود. پس از تغییر کردن این مسیر، طاق مذکور در شیب های پایین جاده آسفالت شده قرار گرفت. کارکرد این بنا در گذشته متنوع بود و به عنوان یک توقف گاه موکب شاهی، اریکه سلطنتی، یادگار احداث راه کاروانرو، بنای یاد بودی از پیروزی و پاسگاه مرزی شناخته می‌شد. امروزه نیز به یکی از آثار دیدنی و تاریخی گردشگری استان کرمانشاه تبدیل شده است.

به گزارش جریان نو :طاق گرا یک سازه شبیه به ایوان و تماما از جنس سنگ است. این بنای مستطیل شکل دارای یک ورودی در سمت جنوب و ابعاد ۷,۷۰ در ۴.۸۶ متر می‌باشد که بلوک های سنگی مکعبی شکل به همراه ملاط گچ و لاشه‌ سنگ، طاق و دیوار های داخلی آن را ایجاد نموده‌اند. بر روی دیوار های داخلی می‌توان نقش های هندسی کنده کاری شده را مشاهده نمود. بین کف بنا و سطح زمین فاصله‌ای ۱.۲۰ متری وجود دارد که این فاصله تا لبه قوس به ۵.۹۲ متر و تا زیر گلویی اول به ۱.۲۰ متر می‌رسد. پس از آن  نخستین ردیف افزیر ها را که ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد می‌توان دید. بر فراز این قسمت، به ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر یک ردیف بلوک سنگی ایجاد شده که بر روی آن، تزیینات سنگی افزیر دوم وجود دارد. در بخش آخر، می‌توان کنگره را به ارتفاع ۹۲ سانتی‌متر بر روی لبه بام ساختمان مشاهده کرد.

طاق گرای کرمانشاه در روز ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۷۸ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

برای بازدید از این اثر باستانی به استان کرمانشاه، حد فاصل جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب، ۱۵ کیلومتری سرپل ذهاب، گردنه پاتاق مراجعه کنید. بازدید از طاق گرا رایگان می‌باشد و برای رسیدن به آن باید ۲۰۰ متر پس از ایست بازرسی مشهور پاتاق، به سمت جاده فرعی که در قسمت چپ جاده اصلی است، پیچیده و ۵۰۰ متر مسافت را طی نمایید.

جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه/ طاق گرا بازمانده از دوران ساسانیجاذبه‌های دیدنی کرمانشاه/ طاق گرا بازمانده از دوران ساسانیجاذبه‌های دیدنی کرمانشاه/ طاق گرا بازمانده از دوران ساسانی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=26958

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: