منو

گران شدن نرخ عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۳

قطعا زمان تردد در آزادراه‌ها متوجه تغییرات نرخ عوارض آزادراهی شده‌اید.
گران

به گزارش جریان نو، سالانه با تغییر تورم و قیمت دیگر اقلام، عوارض آزادراهی نیز افزایش می‌یابد و بهتر است قبل از اینکه مسیری را برای تردد انتخاب کنید، از آن باخبر شوید. طبق اعلام مدیران آزادراه‌های کشور و بر اساس جدید‌ترین جدول منتشرشده، نرخ عوارض آزادراهی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد گران شده است. افزایش نرخ عوارض آزادراهی، هر سال با توجه به هزینه‌های نگهداشت آزادراه‌ها و بازگشت سرمایه‌های پیمانکاران تعیین شده و با دستور وزیر راه و شهرسازی و تصویب آن در شورای عالی نرخ عوارض آزاد راه‌های کشور، اجرایی می‌شود. در این متن به نرخ عوارض در سال ۱۴۰۳ پرداخته‌ایم.

دلایل تغییرات نرخ عوارض آزادراهی در سال‌های مختلف

گران‌شدن نرخ عوارض آزادراهی می‌تواند به عوامل متعددی برگردد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییرات در هزینه‌های نگهداری و بهبود زیرساخت‌های آزادراه: افزایش هزینه‌های نگهداری، تعمیرات و بهبود زیرساخت‌های آزادراه می‌تواند به افزایش نرخ عوارض آزادراهی منجر شود.
  • افزایش هزینه‌های اداری: هزینه‌های مربوط به مدیریت و اجرای سیستم‌های پرداخت عوارض، نظارت و امنیت ممکن است باعث افزایش نرخ عوارض آزادراهی شود.
  • نرخ بهره‌ها و سرمایه‌گذاری‌هااگر نرخ بهره‌ها یا هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آزادراه افزایش یابد، می‌تواند به افزایش نرخ عوارض آزادراهی منجر شود.
  • کاهش تعداد ترددها: اگر تعداد خودروهایی که در آزادراه تردد می‌کنند کاهش یابد، نرخ عوارض آزادراهی برای جبران عایدی‌های کاهش یافته، افزایش یابد.
  • تغییرات قانونی: تغییر در قوانین نیز از جمله مواردی است که می‌تواند باعث افزایش قیمت شود.
  • نوسانات اقتصادی: عوامل مختلفی مانند تورم، تغییرات نرخ ارز و رکود اقتصادی می‌توانند به تغییرات در نرخ عوارض آزادراهی منجر شوند.

پرداخت نرخ عوارض آزادراهی از جمله مواردی است که معمولا توسط کاربران مورد توجه قرار می‌گیرد. اینکه چطور می‌توان این عوارض را پرداخت کرد یا اینکه نرخ عوارض در سال‌های مختلف چقدر بوده است. در ادامه به این دو موضوع می‌پردازیم.

نرخ عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۳

قبل از پرداخت عوارض آزادراهی لازم است بدانید که هر مسیر چه نرخی داشته و با توجه به تردد خود باید چه میزان عوارض پرداخت کنید. در ادامه نرخ عوارض در سال ۱۴۰۳ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۲ برای اتوبان‌های مختلف آورده شده است. در این لیست خودروهای سواری که بیشترین تعداد خودرو را شامل می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفته است. البته باید به این موضوع اشاره داشت که در برخی آزادراه‌ها به دلیل تردد بالا، نرخ تغییری نسبت به سال قبل نداشته است در اینجا آزادراه‌هایی بررسی شده‌اند که تغییر نرخ داشته‌اند:

  • اراک – خرم‌آباد قطعات ۲ و ۳ و ۴: در سال ۱۴۰۳ برای خودروی سواری ۴۵۰۰ تومان است که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. درواقع در سال ۱۴۰۲ برای تردد در این آزادراه، خودروهای سواری ۳۰۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.
  • ارومیه – تبریز قطعه ۴: در سال ۱۴۰۳ برای خودروی سواری ۱۱۰۰۰ تومان است که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. درواقع در سال ۱۴۰۲ برای تردد در این آزادراه، خودروهای سواری ۷۵۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.
  • اهواز – بندر امام: در سال ۱۴۰۳ برای خودروی سواری ۸۵۰۰ تومان است که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. درواقع در سال ۱۴۰۲ برای تردد در این آزادراه، خودروهای سواری ۵۵۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.
  • تهران – پردیسدر سال ۱۴۰۳ برای خودروی سواری ۱۰۰۰۰ تومان است که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. درواقع در سال ۱۴۰۲ برای تردد در این آزادراه، خودروهای سواری ۸۵۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.

به‌طور کلی، زمان پرداخت عوارض آزادراهی به یاد داشته باشید که نرخ‌های سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل، افزایشی ۳۰ درصدی داشته است.

بهترین روش پرداخت نرخ عوارض آزادراهی

این روزها بهترین روش برای پرداخت هر مبلغی، قطعا روشی است که کمترین زمان ممکن را نیاز داشته باشد. در جدول زیر تلاش کرده‌ایم انواع روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی را با هم مقایسه کرده و مزایای هریک را بیان کنیم:

نوع روش پرداخت / مزایا

۱- پرداخت عوارض از طریق خودپردازها / قابلیت دسترسی در ساعات غیراداری

۲- پرداخت عوارض از طریق کارتخوان‌های مجتمع‌های رفاهی / دسترسی آسان و فراگیر به کارتخوان‌ها، امکان پرداخت در مکان‌های عمومی و پرتردد

۳- پرداخت عوارض با برچسب عوارض / امکان پرداخت در صورت عدم‌دسترسی به اینترنت یا دستگاه‌های خودپرداز، سادگی و راحتی در استفاده

۴- پرداخت عوارضی از طریق برچسب الکترونیکی / عدم نیاز به حمل پول نقدی

۵- پرداخت عوارض با اپلیکیشن و سایت پرداخت جریمه و عوارض / سهولت در پرداخت از طریق گوشی همراه، امکان پرداخت آنلاین در هر زمان و مکانی که دسترسی به اینترنت دارید، امنیت بالا

۶- پرداخت عوارض آزادراهی با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت / امکان پرداخت نقدی بدون نیاز به دستگاه الکترونیکی، قابلیت پیگیری درخواست‌ها و مراحل پرداخت، عدم نیاز به اینترنت

با توجه به اینکه یکی از گزینه‌ها پرداخت عوارض آزادراهی با استفاده از اپلیکیشن و سایت‌ها ست، در ادامه به معرفی اجمالی چند اپلیکیشن و سایت معروف می‌پردازیم:

بهترین سایت و اپلیکیشن پرداخت عوارض آزادراهی

قطعا تعداد اپلیکیشن و سایت‌هایی که شرایط پرداخت را برای شما فراهم می‌کنند زیاد است اما باید به موضوع امنیت پرداخت توجه ویژه داشته باشید. از بهترین اپلیکیشن‌ها و سایت‌های پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوپر اپلیکیشن تاپ و سایت تاپ
  • سایت تجارت الکترونیک پارسیان
  • سایت آنی‌رو
  • اپلیکیشن قبضینو
  • سایت آیتول

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی را جدی بگیرید

برای محاسبه تاخیر در پرداخت عوارض آزادراهی فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود. زمان پرداخت به سه نکته‌ای که در ادامه آورده شده، دقت کنید:

  • اگر بیشتر از یک ماه از زمان تردد شما گذشته باشد و هزینه را پرداخت نکرده باشید، باید به مبلغ عوارض، ۲۲ درصد آن را اضافه کنید.
  • دیرکرد در پرداخت عوارض مصوب بزرگرا‌هی، شبکه آزادراهی و راه‌های اصلی جدی نیز جریمه‌ای ۲۰ درصدی به همراه خواهند داشت.
  • عوارض آزادراه‌هایی که به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند، فقط ۱۵ روز مهلت پرداخت دارند. اگر در این مدت برای پرداخت عوارض آزادراهی اقدامی نشود، این عوارض شامل جریمه خواهند شد. لازم به ذکر است که این جریمه قابلیت افزایش پلکانی با سود ماهانه ۳ تا ۳.۵ درصد را دارد.
در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=36507

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: