منو

کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ : تمام تلاشم را می کنم با مدال طلا به کشور برگردم

محمد بیرانوند تیرانداز ۱۵ ساله لرستانی است کوچکتریرین عضو کاروان المپیک کشور است که در مسابقات قهرمانی آسیا کویت تاریخ‌سازی کرد و توانست علاوه بر کسب مدال طلا سهمیه المپیک بگیرد.
المپیک

جریان نو؛ محمد بیرانوند تیرانداز ۱۵ ساله لرستانی است که در مسابقات قهرمانی آسیا کویت تاریخ‌سازی کرد و توانست علاوه بر کسب مدال طلا سهمیه المپیک بگیرد. او کوچکترین عضو کاروان ایران و کوچکترین تیرانداز حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.بیرانوند تیراندازی را از ۹ سالگی آغاز کرده و حالا به عنوان اولین تیرانداز ایرانی که در رشته اهداف پروازی سهمیه کسب کرده است راهی پاریس می‌شود.هر چند که مربی‌اش تنها گوشه چشمی به کسب مدال توسط محمد دارد، اما خودش ۱۰۰ درصد مطمئن است که مدال طلای المپیک را برگردن خواهد انداخت.در ادامه مصاحبه محمد بیرانوند و نریمان نیکخو سرمربی تیم ملی ترا را بخوانید.

تیراندازی را از چه زمانی آغاز کردی؟

از ۹ سالگی شروع به تیراندازی کردم. خوشحالم نتایج زود به ثمر نشست و توانستم برای اولین بار در تاریخ در رشته اهداف پروازی صاحب سهمیه المپیک شوم. امیدوارم این راه ادامه داشته باشد و در این رشته صاحب مدال‌های المپیک هم بشویم.

مشکلاتی که بر سر راه کسب سهمیه داشتی چه بود و آیا برطرف شدند؟

تاکنون فدراسیون تیراندازی بسیاری از کمبود‌ها را برطرف کرده است. ما یک سفر به ایتالیا داشتیم. توانستم در آنجا تفنگ خود را به روز کنم و یک سلاح به روزتر به دست بگیرم. امیدوارم حمایت‌های فدراسیون به سمت ورزشکاران ادامه دار باشد تا در راه المپیک و مسابقات جهانی مدال کسب کنیم.

جزو معدود نفراتی بودی که مطمئن بودی سهمیه المپیک کسب می‌کنی. این اطمینان خاطر حاصل چه بود؟

هر ورزشکار در مسیرش ۱۰۰ درصد مشکلاتی دارد من هم مشکلاتی داشتم که نیاز بود رفع شوند. بعد از آن توانستم با امید و تصویرسازی مدال طلای قهرمانی آسیا کویت را کسب کنم و سهمیه المپیک بگیرم.

کم سن‌ترین عضو کاروان ایران هستی چه حسی داری؟

افتخار می‌کنم با این سن کم سهمیه المپیک را برای کشور عزیزم کسب کرده‌ام. امیدوارم تعداد ورزشکارانی که سهمیه المپیک را کسب می‌کنند بیشتر شود و کاروان بزرگتری داشته باشیم.

تصویرت از المپیک چیست؟

در المپیک همه قهرمانان حضور دارند و جنگ بین قهرمانان است. همه برای یک هدف می‌آیند و هدفشان ۱۰۰ درصد خوشرنگترین مدال المپیک است. من تمام سعی خود را می‌کنم تا با دعای مردم خوشرنگ‌ترین مدال را کسب کنم.

قطعا المپیک‌های قبلی را دنبال کرده‌ای کدام بخش المپیک برایت جذاب‌تر خواهد بود؟

المپیک یک مسابقه است یک مسابقه جدی! برای من تنها مسابقه آن جذاب است. فشار مسابقه در آن بالا است و من آن را دوست دارم.

همانطور که ۴۰ روز قبل از کسب سهمیه مطمئن بودی قطعا سهمیه برای تو است اکنون در فاصله کوتاه تا المپیک قول سکو و مدال می‌دهی؟

من از خودم مطمئنم که ۱۰۰ درصد مدال طلا را می‌گیرم. شاید خدایی نکرده شرایط در روز مسابقه مساعد نبود، اما در خودم می‌بینم که مدال طلای المپیک را خواهم گرفت.

پاداش‌هایی که وزارت ورزش و مسئولان قول آن را می‌دهند سبب انگیزه برایت می‌شود؟

متاسفانه نگاه کمی به ورزشکاران مخصوصا به تیراندازان می‌شود. اگر توجه و حمایتی که به فوتبال و کشتی و یا رشته‌های دیگر می‌شود به اهداف پروازی شود به وزیر ورزش قول می‌دهم که مدال کسب می‌شود.

استعداد‌های زیادی در تیراندازی داریم که به خاطر هزینه‌های به شدت بالایی که دارد کسی حاضر نیست به آن وارد شود. از مسئولان محترم خواهش می‌کنم که قیمت فشنگ را تا جایی که می‌شود کاهش دهند. فقط من در این رشته نیستم استعداد‌های زیادی داریم که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به این رشته روی بیاورند. اگر حمایت و اسپانسر باشد ۱۰۰ درصد در المپیک بعدی تعداد نفرات بیشتری از اهداف پروازی به المپیک می‌رویم.

هزینه سلاح و مهمات در این رشته چقدر است؟

اگر کسی بخواهد سلاح مرا از کارخانه پرازی ایتالیا خریداری کند باید ۲۰ هزار یورو پرداخت کند. ۲۰ هزار یورو پول کمی نیست که ورزشکاری بخواهد هزینه کند و با آن سلاح تیراندازی را ادامه دهد. متاسفانه ورزش اهداف پروازی خیلی گران شده و من خواهشم از مسئولان این است که قیمت‌ها را کاهش دهند تا استعداد‌های بیشتری را کشف کنیم و تعدادمان در المپیک بیشتر شود.

حرف پایانی:

تا جایی که امکان دارد استرس ندارم. به خودم مطمئنم و از خدا و مردم شریف ایران می‌خواهم همه ورزشکاران ایران در المپیک را دعا کنند تا با دست پر برگردیم. تا جایی که بتوانم تلاش می‌کنم و مدال طلای المپیک را بر گردنم می‌بینم.

نریمان نیکخو: انتظارم از بیرانوند حداکثر است/ او دغدغه بزرگتر‌ها را ندارد

آخرین روز‌های تمرینی محمد بیرانوند را پشت سر می‌گذارید میزان آمادگی محمد چقدر است؟

تمرینات آخر را سپری می‌کنیم. کلا چند جلسه تمرینی دیگر بیشتر نداریم. امتیاز‌ها نشان می‌دهد که به آمادگی قابل توجهی رسیده‌ایم. امیدواریم در المپیک خدا یار و یاور ما باشد و دعای خیر مردم پشتمان باشد تا دستاورد خوبی را کسب کنیم.

انتظار شما از بیرانوند در المپیک چیست؟

در جلسه‌ای که با کمیته ملی المپیک داشتیم این سوال از من شد و خدمت رئیس کمیته عرض کردم که برای اولین بار در المپیک شرکت می‌کنیم. انتظار دارم که به ما به عنوان یک شرکت کننده بار اولی در المپیک نگاه کنند.

البته انتظار ما از خودمان حداکثر است. امیدواریم که در المپیک نتیجه قابل قبولی داشته باشیم و با رتبه قابل توجهی به کشور برگردیم. ضمنا گوشه چشمی هم به کسب مدال خواهیم داشت.

بیرانوند کوچکترین عضو کاروان است این موضوع را چطور می‌بینید؟

نقطه قوت این قضیه این است که حقیقتا آقای بیرانوند هنوز وارد دغدغه‌های زندگی روزمره ما بزرگتر‌ها نشده است. او با دغدغه کمتری کار را ادامه می‌دهد و با همین رویکرد هم توانست به لطف خدا سهمیه المپیک را کسب کند.

بخش منفی هم این است که او نیاز به مراقبت بیشتری دارد که تا این لحظه مراقبت حداکثری توسط من و دیگر عزیزان از او اتفاق افتاده است. امیدواریم در المپیک هم بتوانیم مراقبت ویژه‌ای را به عمل بیاوریم تا بتواند بالاترین حد خود را در مسابقات المپیک نشان دهد.

بیرانوند در چند المپیک دیگر شانس کسب سهمیه المپیک دارد؟

یک تیرانداز ایتالیایی در المپیک داریم که در چندین دوره المپیک شرکت کره است. ایتالیا مهد این رشته است. این تیرانداز چهار یا پنج دوره در المپیک بوده و ۴ مدال المپیک کسب کرده است. او ۴۰ سال از محمد بیرانوند بزرگتر است. بازه‌ای که برای ورزش قهرمانی بیرانوند می‌توان در نظر گرفت یک بازه ۴۰ ساله است. حداکثر سهمیه‌ای که می‌تواند کسب کند ۱۰ المپیک است. باید ببینیم برنامه‌ریزی فدراسیون و برنامه ریزی شخصی خودش چطور خواهد بود و از این ۱۰ المپیک چند شانس حضور خواهد داشت.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41233

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: