به گزارش جریان نو، احمد وحیدی وزیر کشور در همایش روز ملی حملونقل و جایزه ملی حملونقل شهرداریهای سراسر کشور که امروز در سالن وزارت کشور در حال برگزاری است گفت: حمل و نقل در زندگی انسان نقش برجسته ای دارد. حرکت و تحرک قویترین و بیشترین زمان را به خودش در زندگی بشر اختصاص میدهد. این در همه حوزهها و زمینهها وجود دارد. اساساً حرکت رمز ادامه حیات است همچنین در عناصر مشترک بین انسان و حیوان و گیاه حرکت مشترک است.
وی گفت: از دیرباز و امروز بخش قابل توجهی از زندگی امروز بشر به حرکت وابسته است. چیزی است که از نیازهای اساسی بشر به حساب میآید اگر چه تلاش بر این است که تا میشود زمانها و مکانها به گونهای باشد که حمل و نقل فیزیکی را تا میتوان کمتر کرد و با قدرت فناوری بتوان حمل و نقل فیزیکی را کاهش داد.
باید حمل و نقل درون شهری را کاملا نوسازی کنیم
وحیدی افزود: در کشور ما همه وجوه حمل و نقل حائز اهمیت است و باید به آن زیاد پرداخت هم به عنوان نیاز جدی مردم و هم به عنوان نمایی از تأمین ایمنی و امنیت. چون خیلی از حوادث ناگوار در همین بحث اتفاق میافتد و هم از جهت محیط زیستی و رفاه و آسایش مهم است. حمل و نقل درون شهری به عهده شهرداریها هست باید آن را کاملاً نوسازی کنیم حمل ونقل ما فرسوده هست و پاسخگوی نیاز مردم نیست.
منوریل در کرمانشاه رد شد؟
وحیدی گفت: در برخی از شهرها موضوع منوریل مطرح است اما در کرمانشاه موضوع عوض شد در برخی از شهرها هم درباره تراموا صحبت شده است مانند همدان و قزوین. در حدود ۹ شهر مترو داریم.
کرج اولین شهر بعد از تهران است که اتوبوس برقی را وارد میکند
به گفته وی در حوزه اتوبوس قراردادهای اولیه با دو کشور بسته شده است کرج اولین شهر بعد از تهران است که اتوبوس برقی را وارد میکند. پیش بینی کردیم که حدود ۲۰۰ هزار موتور سیکلت برقی را وارد کنیم برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ده هزار اتوبوس نیز صحبت شده است. باید اینها بین شهرداریها توزیع شود تا حرکت جدی انجام شود. وزیر صمت هم اعلام حمایت کرده است. مسابقهای باید برای بحث برقی شدن بگذاریم.
انوشه؛ ۵۰ درصدی ناوگان انبوه بری در دولت قبلی از دست رفت
سیدسجاد انوشه معاون امور شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشوری اظهار داشت: در روز ملی حمل و نقل ما چند محور اساسی را مدنظر داریم که امروز در خدمت شهرداران و مسئولین حوزه حمل و نقل ایراد شد.
وی افزود: ما امروزه با غفلتی در حوزه حمل ونقل مواجه هستیم که میراث سالها و دولتهای گذشته است. این غفلت غریب به ۹ سال ادامه داشته و الان گریبانگیر مردم شده است.
انوشه تصریح کرد: در ناوگان اتوبوس رانی کشور در سال ۹۲ حدود ۲۰ هزار اتوبوس وجود داشت که این میزان در سال۱۴۰۰ یعنی پایان دولت گذشته و ابتدای دولت ۱۳ هم به ۱۰ هزار اتوبوس در کشور رسید. یعنی در ابتدای شروع به کار دولت فعلی حدود ۵۰ درصد از ناوگان انبوه بر ما در کشور کاهش یافته بود.
وی ادامه داد: این کاهش ناوگان در حالیست که نرخ حاملهای انرژی و جمعیت نیز افزایش پیدا کرده و نیاز جمعیت برای استفاده از حمل و نقل عمومی نیز بیشتر شده است. ما در اصل طی ۸ سال ۵۰ درصد ناوگان خود را از دست دادهایم.
نزدیک به ۵ هزار اتوبوس به ناوگان اضافه خواهد شد/ ۱۳۰۰ اتوبوس آماده است
معاون امور شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین اظهار داشت: در ابتدای دولت ۱۳ با تدبیر وزارت و همچنین رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابتدا برای ناوگان انبوه بری که عمدتا قشر متوسط و قشر کم برخوردار جامعه از آن استفاده میکنند قراردادهای ویژه ای در این زمینه بسته شد و برای تولید حدود ۴ هزار و۸۰۰ دستگاه اتوبوس قراردادب با خودروسازان داخلی بسته شده که می تواند تحول جدی در عرصه ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد کند و از این میزان قرارداد تا به امروز قریب به ۱۳۰۰ دستگاه تحویل شده است.
وی تصریح کرد: تا پایان سال تعداد بیشتری اتوبوس تحویل خواهد شد و این تعداد به ۲۰۰۰ هزار اتوبوس خواهد رسید. تا پایان دولت ۱۳ و قبل از آن نیز قراردادهای جدید دیگری بسته خواهد شد و ما رشد خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی خواهیم داشت.