منو

گرمازدگی جان زائران بیشتری را در عربستان گرفت

سیدعلی مرعشی: ۶ تن از زائران ایرانی حج به دلیل گرمازدگی در روزهای تشریق و در منا فوت شدند و بقیه نیز به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و عروقی یا تصادف درگذشته‌ اند.
حج

به گزارش جریان نو;  رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تعداد درگذشتگان ایرانی حج تمتع ۱۴۰۳ را ۲۲ زائر اعلام کرد و گفت: ۶ تن از زائران به دلیل گرمازدگی در روزهای تشریق و در منا فوت شدند و بقیه نیز به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و عروقی یا تصادف درگذشته‌اند.

سیدعلی مرعشی که هم اکنون در عربستان سعودی به سر می‌برد  اظهار داشت: بعد از ایام تشریق به دلیل خستگی ناشی از اعمال و مناسک و همچنین فشردگی جمعیت در طواف و ضمنا سرایت بالای بیماری‌های سرماخوردگی، شاهد افزایش بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی هستیم که سبب افزایش مراجعات به درمانگاه ها و مطب‌ها می شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت: در چند روز اخیر نیز شاهد رشد مراجعه حجاج بیمار بودیم که رفته رفته این عزیزان نیز با ویزیت و دریافت دارو و استراحت بهبود یافتند؛ امسال در طول موسم از ابتدا تا کنون ۳۸۷ هزار معاینه در مجموع درمانگاه‌ها و بیمارستان ها انجام گرفته است.

چند زائر ایرانی در زمان حج بستری شدند؟

مرعشی افزود: متوسط مراجعه هر زائر حدود ۴ بار بوده است که در برخی موارد زائرانی بودند که ۱۶ بار مراجعه کرده و دارو دریافت کرده اند البته این مراجعات جدای از مراجعه برای اندازه گیری قند خون یا فشارسنجی بوده است.در حال حاضر ۴۴ حاجی ایرانی در بیمارستان مکه بستری هستند ؛ ۲۵ بیمار در بیمارستان های سعودی در مکه و جده بستری هستند؛ ۸ بیمار ما زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند و در مجموع کل بیمارانی که از ابتدا تا الان بستری شده اند ۱۶۸ نفر بوده است.

مرعشی ادامه داد: روند اعزام زائران بیمار به کشور نیز در حال انجام است و طی پروازهای دیگر سعی می کنیم بیماران را به کشور اعزام کنیم، عصر روز گذشته ۵۰ نفر از بیماران و همراهان آنها را به کشور اعزام کردیم و به غیر از این تعداد، ۳ دوره دیگر هم بیماران را به کشور منتقل کرده ایم.

فوت ۲۲ زائر ایرانی در حج تمتع / ۱۴ فوتی بین ۶۰ تا ۷۰ ساله بودند

مرعشی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های ایران در مدت حج تمتع امسال، ۲۲ نفر بوده که ۶ نفر از این زائران در ایام تشریق و در منا فوت شده‌اند و علت اصلی آن نیز  گرمازدگی بود، اظهار داشت: سایر زائران فوت شده نیز به دلیل بیماری های زمینه ای یا قلبی و عروقی و تصادف درگذشته اند.

وی توضیح داد: از میان افراد فوت شده یک نفر در دهه ۴۰، هفت نفر در دهه ۵۰ و هفت نفر دهه ۶۰ زندگی شان بوده و سه نفر دهه هفتاد و ۴ نفر دهه ۸۰ زندگی قرار داشته اند.

حضور ۳۸۹ پزشک و پرستار ایرانی در حج امسال

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: سلامت زائران برای ما حائز اهمیت است که این چنین برنامه‌ریزی مدون برای خدمات بهداشتی و درمانی داریم؛ امسال ۳۸۹ نفر نیروی کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و سایر نیروهای کادر را همراه داریم.

وی ادامه داد: کارشناسان بهداشت و محیطی ما از آشپزخانه‌ها و هتل‌ها بازدید می‌کنند و شناسنامه در این خصوص صادر می‌کنند تا خدمات را سنجیده و بهترین آنها را به زایران ارایه نمایند در داخل اپیلیکیشن حج و زیارت یک بخش در خصوص خدمات پزشکی می باشد که زایران می تواننند نظر دهند و انتقاادت و پیشنهادات نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی ما تا روز پایانی حضور حجاج در کشور میزبان انجام می گیرد و بعد از پایان آخرین پرواز، تیم پزشکی نیز از مدینه و مکه خارج می شوند، گفت: همین طور که زائران به کشور باز می‌گردند از تعداد پزشکان نیز کاسته می شود؛ به ازای هر ۵۵۰ زائر یک پزشک داشتیم.

منبع: ایرنا

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=39590

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: