وضعیت نابسامان فروش ارز دولتی؛

اعطای یارانه ارزی بانک مرکزی چرا اثر نداشت؟

بانک مرکزی در سال‌های اخیر برای کنترل تقاضا و جلوگیری از نوسانات ارزی، اقدام به فروش ارز دولتی یا سهمیه‌ای با نرخ کمتر از بازار آزاد کرده که البته همواره با تغییرات زیادی این سیاست که همان اعطای یارانه ارزی محسوب می‌شود اجرا شده است.

به گزارش جریان‌نو، در دوره‌های اخیر بانک مرکزی برای هر فرد ایرانی سهمیه‌ای تعیین میکرد و افراد مستقیم به صرافی مراجعه میکردند. تا سال‌های گذشته برای گرفتن ارز سهمیه‌ای هر نفر یکبار در سال مجاز بود با همراه داشتن کارت ملی به یکی از صرافی‌های مورد تایید بانک مرکزی مراجعه کند و ارز سهمیه‌ای دریافت کند که این سیاست باعث شکل گیری تقاضای کاذب شد و سفته‌بازان با اجاره کارت ملی افرادی که متقاضی واقعی نبودند، میلیون‌ها دلار از منابع ارزی را تاراج کردند.

اما مهمترین تغییر برای گرفتن ارز سهمیه‌ای در سال ۱۴۰۲ شرط باز کردن «حساب ارزی» است. از ۱۴فروردین ۱۴۰۲ بانک مرکزی یک شرط مهم برای دریافت دلار یا یورو سهمیه‌ای گذاشته است؛ باز کردن حساب ارزی. پس از خرید ارز از صرافی، ارز به جای تحویل اسکناس نقدی به حساب ارزی متقاضی انتقال داده می‌شود، و خریدار می‌تواند ۵روز کاری پس از واریز ارز جهت برداشت آن اقدام کند./ اقتصادآنلاین

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=9723

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: