جستجو
Close this search box.

هاشمی‌طبا: علت اصلی برگزار نشدن بازی‌ها در ورزشگاه مشهد، مخالفت آقایان با حضور خانم‌ها است/ میزبانی از رونالدو در قلعه حسن خان، بسیار دشوار است/ ۲۰ سال است که پروژه ساخت استادیوم دوم آزادی متوقف مانده

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با بیان این که ۲۰ سال است که پروژه ساخت استادیوم دوم ۴۰ هزار نفری....

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با بیان این که ۲۰ سال است که پروژه ساخت استادیوم دوم ۴۰ هزار نفری در مجموعه ورزشی آزادی، متوقف مانده است، گفت: تنها دلیلی که آقایان، اجازه نمی‌دهند که استقلال و پرسپولیس و حتی تیم ملی در ورزشگاه امام رضا (ع) بازی کنند، مخالفت با حضور خانم‌ها در استادیوم است، زیرا عواملی در شهر مشهد هستند که حاضر به پذیرش مقررات FIFA و AFC مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیستند. این در حالی است که حتما میزبانی از تیم رونالدو و سایر تیم‌های عربی در ورزشگاه شهدای شهر قدس محله قلعه حسن خان، بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش جریان نو به نقل از دیده بان ایران:چند ماهی است که وضعیت اغلب ورزشگاه‌های مهم کشورمان نامناسب است و بسیاری از تیم‌های لیگ برتری در استادیوم‌های خانگی خود بازی نمی‌کنند؛ از جمله این که استقلال و پرسپولیس، به‌جای استادیوم آزادی در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین، میزبان حریفان خود در لیگ برتر هستند، سپاهان اصفهان در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک مسابقه می‌دهد، ذوب‌آهن اصفهان در استادیوم امام رضا (ع) مشهد از رقبا میزبانی می‌کند و چادرملوی اردکان نیز در ورزشگاه پاس قوامین تهران به مصاف تیم‌های حریف می‌رود؛ در چنین شرایطی، انتخاب ورزشگاه مناسب برای میزبانی مسابقات سرخابی‌های پایتخت در لیگ نخبگان آسیا به چالشی مهم برای مسئولان سطح اول ورزش ایران تبدیل شده است.

ریشه اصلی به وجود آمدن این چالش، آن است که ورزشگاه آزادی که طبق اعلام مسئولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، قرار بود تا اواسط شهریورماه برسد، تا چند ماه آینده برای برگزاری مسابقات آماده نخواهد شد. در کنار این مساله، سایر استادیوم‌های مهم دیگر کشورمان نیز یا شرایط لازم برای اخذ مجوز از AFC را ندارند یا مانند نقش جهان و فولادشهر اصفهان، در دست تعمیر هستند. مجموع این مسائل باعث شده است که سرخابی‌ها، ورزشگاه ۸ هزار نفری شهدای شهر قدس را به عنوان یکی از گزینه‌های میزبانی مسابقات خود در لیگ نخبگان آسیا معرفی کنند. البته از نظر بسیاری از کارشناسان، بعید است که این ورزشگاه کوچک که در محله قلعه حسن خان تهران واقع شده است، بتواند مجوز لازم برای برگزاری مسابقات لیگ نخبگان را AFC بگیرد.

در چنین شرایطی، سرخابی‌ها دو راه بیشتر برای میزبانی از مسابقات لیگ نخبگان آسیا پیشِ روی خود ندارند، نخست این که مسئولان شهر مشهد که تا کنون حاضر نشده‌اند استادیوم امام رضا (ع) را در اختیار استقلال، پرسپولیس و حتی تیم ملی بگذارند، با مقررات FIFA و AFC برای برگزاری مسابقات، یعنی حضور زنان در ورزشگاه‌ها، موافقت کنند و اجازه میزبانی تیم‌های آبی و قرمز در بازی‌های آسیایی را بدهند، یا این که استقلال و پرسپولیس ناچار خواهند شد که بازی‌هایی را که در لیگ نخبگان میزبان هستند، در کشور ثالث برگزار کنند. صد البته که مدیران، بازیکنان و کادر فنی دو تیم پرطرفدار پایتخت ترجیح می‌دهند در شهر مشهد، میزبان بازی‌های آسیایی خود باشد تا مجبور نباشند یکی از ورزشگاه‌های قطر را به جای تمام استادیوم‌های موجود در ایران، به عنوان ورزشگاه میزبان مسابقات خود به AFC معرفی کنند.

«آزادی» دائما دچار مشکل می‌شود، چون به صورت تخصصی از آن نگهداری نمی‌کنند

در چنین شرایطی، از «سید مصطفی هاشمی‌طبا»، کارشناس مدیریت ورزشی و رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی پرسیدیم که چرا با وجود برگزاری ۲۴ دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال در ایران، در حال حاضر تقریبا هیچ‌کدام از ورزشگاه‌های کشورمان آمادگی میزبانی از مسابقات تیم‌های پرطرفدار پایتخت در لیگ نخبگان آسیا را ندارند که هاشمی‌طبا، در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران، توضیح داد: وقتی کار نگهداری از ورزشگاه‌های کشور به‌درستی پیش نرود، مشکلات به صورت دومینووار روی هم انباشته می‌شود. زمانی که اینجانب در دهه ۷۰ مسئولیت سازمان تربیت بدنی را داشتم، شرکتی را تحت عنوان «شرکت تجهیز و نگهداری» ورزشگاه‌ها ایجاد کردم تا یک نهاد تخصصی، مهندسی و معماری وجود داشته باشد که ورزشگاه‌های کشورمان را به صورت مستمر بررسی و به‌روزرسانی کند.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی ادامه داد: متاسفانه در شروع دهه ۸۰ که بنده از سازمان تربیت بدنی کنار گذاشته شدم، آقایان دیگر به وظایف اصلی شرکت تجهیز و نگهداری توجه نکردند؛ به نحوی که ابتدا نام شرکت را به «شرکت توسعه و نگهداری» تغییر دادند و وظیفه ساخت ورزشگاه‌های جدید را برای آن تعریف کردند تا بتواند پول دربیاورد، اما در حال حاضر نه‌تنها این شرکت به درآمدزایی نرسیده است، بلکه خرج خودش را هم نمی‌تواند دربیارود. آقایانی که راضی به تغییر کاربری شرکت تجهیز و نگهداری ورزشگاه‌ها شدند، توجه نداشتند که هم مساله نگهداری از استادیوم‌های موجود و هم کار ساخت استادیوم‌های جدید، موضوعاتی کاملا تخصصی هستند. اکنون نیز چون به صورت تخصصی از استادیوم آزادی نگهداری نمی‌شود، دائما برای آن مشکلات گوناگونی پیش می‌آید.

اتخاذ تصمیمات نادرست، به زیرساخت‌های ورزش کشور آسیب زده است

این کارشناس مدیریت ورزشی با اشاره به مشکلات متعدد ایجادشده برای ورزشگاه آزادی در سال‌های اخیر، گفت: چند سالی است که در شروع فصل جدید فوتبال، چون ورزشگاه آزادی آماده نیست، امکان استفاده از آن در چند مسابقه ابتدایی فصل وجود ندارد و بعضا چند ماه طول می‌کشد که بتوانند استادیوم آزادی را به بازی‌ها برساند. در همین فصل جاری نیز با وجود این که از سال گذشته وعده داده بودند که حداکثر تا آخر شهریور، استادیوم آزادی آماده خواهد شد، اما الان مشخص نیست که تا اسفندماه هم این استادیوم برسد. مشکل اینجاست که روش آقایان برای نگهداری از ورزشگاه‌های کشور غلط است. وقتی یک نهاد تخصصی و مهندسی را تضعیف می‌کنیم یا آن را از وظایف اصلی‌اش دور می‌کنیم، طبیعتا چنین مشکلاتی هم برای ورزشگاه‌های ما پیش می‌آید.

وی با تاکید بر این که بارها شاهد اتخاذ تصمیمات نادرستی بوده‌ایم که به زیرساخت‌های ورزش کشورمان آسیب زده است، اظهار داشت: الان آقایان مشغول حرام کردن میلیاردها تومان پول مملکت هستند تا آکادمی ملی المپیک را خراب کنند. هرچقدر هم به آن‌ها نامه نوشته‌ام که روش شما برای بازسازی آکادمی صحیح نیست و جز خراب شدن آکادمی و از بین رفتن بودجه کشور، تاثیر دیگری ندارد، توجه نکرده‌اند، چون هیچ وقت به توصیه‌های دلسوزانه گوش نمی‌کنند. نتیجه این اتفاقات نیز همین می‌شود که هم‌زمان تعدادی از استادیوم‌های مهم کشورمان در دست تعمیر قرار بگیرند و پیدا کردن یک ورزشگاه مناسب که بتواند میزبان مسابقات تیم‌های ایرانی در بازی‌های آسیایی باشد، دشوار شود.

معلوم بود که وعده ساخت ورزشگاه ۱۲۰ هزار نفری به سرانجام نمی‌رسد

هاشمی‌طبا با بیان این که در حال حاضر، حفظ و نگهداری ورزشگاه‌های موجود، بهتر از تلاش بی‌ثمر و دادن وعده‌های بی‌سرانجام برای ساخت استادیوم‌های جدید است، خاطرنشان کرد: از قدیم گفته‌اند که «کهن خرقه خویش پیراستن، بِه از جامه عاریت خواستن.» یادمان نرفته است که پارسال شعار دادند که می‌خواهیم بزرگترین ورزشگاه آسیا را با ظرفیت ۱۲۰ هزار تماشاگر در جوار مرقد امام (ره) بسازیم و ۳۰۰ هکتار زمین برای این کار در نظر گرفتند، اما از وقتی که قرار شد دولت تغییر کند، دیگر کسی پیگیر نشد که وعده ساخت استادیوم ۱۲۰ هزار نفری به کجا رسید. اخیرا هم یکی از مدیران ورزشی استان تهران گفته که هنوز هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

این کارشناس مدیریت ورزشی تاکید کرد: وقتی ما نمی‌توانیم همین ورزشگاه‌های موجود را به‌خوبی نگهداری کنیم، قطعا وعده ساخت ورزشگاه بزرگ جدید هم راه به جایی نمی‌برد. از اول هم مشخص بود که این وعده عملی نیست. آقایان اگر توانایی دارند، بخش اندکی از هزینه‌ای را که می‌خواستند برای ساخت استادیوم بزرگ جدید صرف کنند، به تعمیر و به‌روزرسانی استادیوم‌های آزادی، نقش جهان و دیگر ورزشگاه‌های مهم کشورمان اختصاص دهند؛ نه این که کار را به جایی برسانند که چمن آزادی و چمن نقش جهان که قرار بود دو ورزشگاه اصلی کشورمان باشند، هم‌زمان با یکدیگر دچار مشکل شوند و سه تیم پرطرفدار استقلال، پرسپولیس و سپاهان، نتوانند در ورزشگاه‌های خانگی خود، میزبانی کنند.

اگر راست می‌گویند، استادیوم ۴۰ هزار نفری مجموعه آزادی را کامل کنند

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی ضمن انتقاد از مشکلات متعدد ایجادشده برای ورزشگاه‌های کشور، عنوان کرد: وقتی روش درستی برای نگهداری از ورزشگاه‌ها وجود ندارد، مشکلات استادیوم‌ها یکی پس از دیگری در نقاط مختلف کشور بروز پیدا می‌کند. اشکالی ندارد که به فکر ساخت استادیوم‌های جدید، بزرگ و مجهز باشیم، اما به شرط این که اول بتوانیم همین استادیوم‌هایی را که داریم، به‌خوبی نگهداری کنیم. یادمان نرفته است که در دولت آقای احمدی‌نژاد، وعده ساخت استادیوم دوم ۴۰ هزار نفری در مجموعه ورزشی آزادی داده شد که در نهایت، اکنون فقط فوندانسیون این استادیوم ریخته شده و ۲۰ سال است که طرح متوقف مانده است. آقایان اگر راست می‌گویند، ابتدا همان پروژه قبلی را کامل کنند، بعد به فکر ساخت استادیوم جدید باشند. ضمن این که معتقدم اگر ورزشگاه آزادی را به‌درستی نگهداری کنیم، هنوز هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: ورزشگاه آزادی که ۵۰ سال پیش ساخته شده است، هنوز هم بهترین طراحی ممکن را دارد، زیرا این سازه، روی پایه قرار نگرفته، بلکه روی زمین قرار گرفته است و حتی اگر زلزله شدیدی هم بیاید، خراب نمی‌شود؛ چراکه در فرآیند ساخت استادیوم آزادی، در شیب‌ها خاکریز ایجاد کرده‌اند و روی خاکریزها نیز ۳۲ مِدول بتن‌آرمه شبیه به هم ساخته و چیده‌اند و بین هرکدام از آن‌ها بین ۴ تا ۵ سانتی‌متر فاصله ایجاد کرده‌اند. ما این موضوع را در استادیوم آزادی مانتیور کرده‌ایم که وقتی حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر در آن حضور پیدا می‌کنند، استادیوم ۵ سانتی‌متر نشست می‌کند و بلافاصله وقتی که خالی می‌شود، ۵ سانتی‌متر بالا می‌آید. این ورزشگاه هنوز هم بهترین امکانات را دارد و تنها اشکال آن، این است که سرپوشیده نیست که البته اگر بخواهیم، می‌توانیم تا ۵۰ درصد محیط آن را نیز سرپوشیده کنیم.

ورزشگاه مشهد را نمی‌دهند، چون مخالف حضور زنان هستند

هاشمی‌طبا همچنین نسبت به اختصاص پیدا نکردن ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد به مسابقات تیم ملی در مقدماتی جام جهانی و بازی‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا، انتقاد کرد و به دیده بان ایران گفت: تنها دلیلی که آقایان، اجازه نمی‌دهند که استقلال و پرسپولیس و حتی تیم ملی در ورزشگاه امام رضا (ع) بازی کنند، مخالفت با حضور خانم‌ها در ورزشگاه است. چند سال است که فدراسیون فوتبال، مقررات FIFA و AFC مبنی بر لزوم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را پذیرفته است و نهادهای خارجی دیگر به ما اجازه نمی‌دهند که مسابقات بین‌المللی را بدون حضور تماشاگران خانم برگزار کنیم، ولی عواملی در شهر مشهد هستند که حاضر به پذیرش این مقررات نیستند و به همین دلیل، امکان برگزاری بازی‌های رسمی خارجی در این ورزشگاه وجود ندارد.

این کارشناس مدیریت ورزشی ادامه داد: سال‌هاست که می‌دانیم برخی مسئولان مشهد می‌گویند که این شهر مقدس است و ورزشگاه آن نیز وابسته به آستان قدس رضوی است، پس خانم‌ها نباید بازی‌های فوتبال آقایان را از نزدیک در آن تماشا کنند. البته اخیرا یکی از مسئولان ورزشی استان خراسان رضوی گفته است که دلیل برگزار نشدن بازی‌ها در ورزشگاه امام رضا (ع)، حضور خانم‌ها نیست، بلکه خود فدراسیون باید مسئولیت تمام اتفاقات احتمالی را قبول کند. به نظر می‌رسد که این صحبت‌ها نوعی پاسکاری و فرافکنی است؛ در واقع، آقایان از یک جای دیگر می‌ترسند و این صحبت‌ها را بیان می‌کنند، وگرنه اگر فدراسیون هم بگوید که من مسئولیت را قبول می‌کنم، بازهم اجازه نمی‌دهند که مسابقات در در این ورزشگاه برگزار شود.

در استقبال از رونالدو و تیمش، باید عادی برخورد کنیم

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی به پیشنهاد سرخابی‌های پایتخت برای معرفی ورزشگاه شهدای شهر قدس به عنوان میزبان بازی‌های این تیم‌ها در مسابقات لیگ نخبگان آسیا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: گفته می‌شود که استقلال و پرسپولیس، ورزشگاهی در محله قلعه حسن خان را برای میزبانی بازی‌های آسیایی خود پیشنهاد داده‌اند. خب آقایان روی چه حسابی این کار را کرده‌اند، آیا می‌خواهند از تیم رونالدو هم در این ورزشگاه میزبانی کنند؟ اصلا آیا ورزشگاه شهر قدس، می‌تواند مجوز AFC را بگیرد؟ اگر هم مجوز بگیرد، حتما میزبانی از تیم رونالدو و سایر تیم‌های عربی در قلعه حسن خان، بسیار دشوار خواهد بود؛ بخصوص که این ورزشگاه بسیار کوچک است، فقط ۸ هزار نفر ظرفیت دارد، ورزشگاه چندان امنی نیست و راه‌های نفوذ زیادی در آن وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد: سال گذشته هم که رونالدو به ایران آمد، روش بدی را برای استقبال از این بازیکن مشهور در پیش گرفتیم و مسئولان باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال، طوری برخورد کردند که مدیران تیم عربستانی فکر کردند چه خبر شده است. باید در عین این که احترام همه اعضای تیم حریف را حفظ می‌کردیم، خیلی ساده‌تر با موضوع برخورد می‌کردیم. البته این که برخی جوانان کشورمان طرفدار رونالدو هستند و واکنش‌های خاصی نشان می‌دهند، یک اتفاق طبیعی است، ولی مسئولان ما باید با این موضوع به شکل یک استقبال عادی برخورد می‌کردند و امسال دیگر باید حواسمان جمع باشد که وقتی رونالدو به ایران می‌آید، دوباره شرایط عجیبی را درست نکنیم.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=47240

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید