جستجو
Close this search box.

سفر به تهران قدیم؛ محله پزشکان طهران کجا بود؟ + عکس

تا دوره قاجار افرادی که به بیماری های صعب العلاج مبتلا می شدند بی درنگ نشانی پزشکان مشهوری که مطب....

تا دوره قاجار افرادی که به بیماری های صعب العلاج مبتلا می شدند بی درنگ نشانی پزشکان مشهوری که مطب آنها حوالی بازار بود را جستجو می کردند و به همین دلیل اطراف خیابان ناصرخسرو، محل رفت و آمد بیماران و تجمع داروفروش ها هم بوده است.

به گزارش جریان نو؛ نصرالله حدادی، تهران پژوه، درباره زندگی معروف ترین پزشکان تهرانی در این محدوده می گوید: «یکی از معروف ترین اطبایی که در محدوده بازار طبابت می کرد فردی به نام ماژور عبدالله خان احمدیه بود.

او تا سال ۱۳۱۴سرگرد و طبیب ارتش پهلوی اول بود و بعد از پایان دوران خدمت در ابتدای خیابان پامنار مشغول طبابت شد. دکتر عبدالله انوار، تهران پژوه معاصر، روایت می کرد که در کودکی مشکل بلع داشته و در نهایت ماژور عبدالله خان بدون در اختیار داشتن امکانات پزشکی تشخیص می دهد که حدود یک وجب از روده اش باید بریده شود.

ماژور عبدالله خان یکی از حاذق ترین پزشکان تهرانی بود که به طور شگفت انگیزی اصل بیماری را تشخیص می داد و مردم را معالجه می کرد. او دانش آموخته مدرسه دارالفنون بود و گفته می شود با داروهای گیاهی بیمارانش را درمان می کرد.»

 

سفر به تهران قدیم؛ محله پزشکان طهران کجا بود؟

آگهی تبلیغاتی دکتر علاج در یکی از روزنامه های تهران قدیم

ارسطو علاج،رئیس نخستین بیمارستان بلدیه تهرانو از نخستین اطبای تشکیل دهنده گروه پزشکی دانشگاه تهران، یکی دیگر از مشهورترین پزشکانی بود که در محدوده اطراف بازار تهران و به طور دقیق تر در حوالی چهارراه سرچشمه و کوچه حاج محمود وزیری سابق زندگی می کرد.

نصرالله حدادی در این باره می گوید: «ارسطو علاج آخرین پزشکی بود که پروین اعتصامی را در فروردین ۱۳۲۰ ملاقات کرد. دکتر علاج هم از جمله افرادی بود که در تشخیص بیماری های سخت ید طولایی داشت و معمولا برای درمان افراد سرشناس و رجال سیاسی دوره پهلوی اول انتخاب می شد. خانه او در کوچه حاج محمود وزیری تا چند سال قبل سرپا بود اما هرگز ثبت ملی نشد و در نهایت آن را تخریب کردند.»

منبع:همشهری

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=47007

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید