جستجو
Close this search box.

نگاهی به واکنش‌ها به انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده:

نخستین چهره اهل تسنن کابینه کیست و چه ماموریتی دارد؟

برای اولین بار پس از انقلاب، یک اهل سنت به کابینه دولت راه پیدا کرد. مسعود پزشکیان، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده....

تسنن

برای اولین بار پس از انقلاب، یک اهل سنت به کابینه دولت راه پیدا کرد. مسعود پزشکیان، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس را به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهور منصوب کرد. انتصابی که موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

به گزارش جریان نو، بسیاری نوشته‌اند که با این انتصاب پازل وعده‌های پزشکیان درباره تشکیل کابینه تکمیل شد. در کابینه چهاردهم دو زن در سمت‌های وزیر و رییس سازمان و یک معاون اهل سنت و کرد حضور دارند. پزشکیان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که باید به زنان و قومیت‌های مختلف ایران در مسئولیت‌های رده بالای مدیریتی میدان داد.

عبدالکریم حسین‌زاده کیست؟

عبدالکریم حسین‌زاده متولد ۱۳۵۹ در شهر نقده آذربایجان غربی است. او در دوره نهم به مجلس راه پیدا کرد و با ریاست فراکسیون حقوق شهروندی به عنوان چهره‌ای نزدیک به گفتمان اصلاحات مطرح شد. حسین‌زاده در مجلس دهم از اعضای فعال فراکسیون امید (فراکسیون اصلاح‌طلبان) بود تا بیش از پیش شناخته شود. در مجلس یازدهم، اما صلاحیت او مورد تایید قرار نگرفت. در دوره دوازدهم حسین‌زاده بار دیگر توانست به عنوان نماینده نقده و اشنویه به بهارستان برسد. حسین‌زاده در مجلس عضو کمیسیون عمران بوده و تحصیلاتش نیز مرتبط با این حوزه است. او حالا باید از نمایندگی مجلس استعفا دهد و نمایندگان نیز با استعفای او موافقت کنند. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود در جلسات علنی مجلس پس از پایان تعطیلات در شهریور ماه انجام شود.

چهره‌های سیاسی، رسانه و کاربران فضای مجازی چه می‌گویند؟

حسین‌زاده در اولین واکنش پس از انتصاب به عنوان معاون رییس‌جمهور با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: «باید هم‌صدا و همدل بمانیم در خوشی‌ها و رنج‌های سرزمین‌مان. ایمان دارم که توسعه ایران با مهر و انسجام سهل‌تر است…». او این پست را به همراه عکسی از پرچم ایران در حال اهتزاز منتشر کرد. در حالی که پیش از این نیز موجی از واکنش چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای به انتصاب او راه افتاده بود و بازتاب خبر انتصاب او در رسانه‌های خارجی و فارسی‌زبان نیز دیده شد. جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس یازدهم با انتشار پستی در شبکه ایکس حسین‌زاده را «از جوانان باغیرت اهل تسنن» دانست که «قطعا جزء ۳ انتصاب برتر و امیدآفرین» پزشکیان است. او افزود: «با شناختی که از تعهد و دلسوزی این برادر عزیز دارم یقینا می‌تواند نقطه امیدی برای تحول و توسعه روستایی مناطق محروم باشد.» احمد مازنی نماینده دوره دهم مجلس نیز با اشاره به اینکه انتصاب حسین‌زاده از «خبرهای خوب روزگار ماست» نوشت: «عبدالکریم عزیز فرزند شهید است، نگاه ملی دارد. اهل فرهنگ و هنر است. برای ایشان موفقیت و حسن عاقبت مسألت دارم.»

آذر منصوری دبیر کل حزب اتحاد ملت نیز در همین زمینه نوشت: «به‌کارگیری آقای عبدالکریم حسین‌زاده در یکی از معاونت‌های مهم ریاست‌جمهوری از جمله اقداماتی است که شعار ایران برای همه و وفاق ملی را معنا می‌بخشد.» جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده اهل سنت مجلس دهم و یازدهم نیز انتصاب حسین‌زاده را «کاری ارزشمند و قابل تقدیر» خواند. در این میان بسیاری از چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای نیز انتصاب حسین‌زاده را در راستای تحقق وعده‌های پزشکیان دانستند و واکنشی مثبت به آن نشان دادند.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم چه وظایفی دارد؟

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم پیش از دولت چهاردهم از جمله معاونت‌های زیرمجموعه معاون اول رییس‌جمهور تعریف می‌شده. در دولت سیزدهم سیدامیرحسین مدنی و در دولت دوازدهم سید ابوالفضل رضوی و در دولت یازدهم نیز سیدعباس پورهاشمی این مسئولیت را عهده‌دار بودند. در دولت چهاردهم، اما مسعود پزشکیان این معاونت را ارتقا داده و ذیل ریاست‌جمهوری تعریف کرده است. با این ارتقا حسین‌زاده معاون رییس‌جمهور و اولین اهل سنت عضو هیات دولت پس از انقلاب است. البته نکته دیگر اینجاست که این معاونت به دلیل ارتقا در ساختار دولت، باید ساختار تشکیلاتی جدیدی نیز داشته باشد. همچنین دقیقا مشخص نیست که ردیف بودجه این معاونت چگونه و به چه میزانی تعیین خواهد شد.

به نظر می‌رسد که دو اولویت حسین زاده در آغاز راه، تعریف ساختاری کارآمد و چابک برای این معاونت و تامین ردیف بودجه آن برای پیشبرد امور اجرایی است. در صورت تحقق این دو اولویت به نظر می‌رسد که حسین‌زاده فرصت آن را دارد تا معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم را تبدیل به معاونتی پویا و اثرگذار کند./فراز

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=46457

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید