جستجو
Close this search box.

جابه‌جایی دلار با خودرو / روند متضاد ارز و سکه

دمای معاملات ارزی بازار تهران در حال کاهش است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از روز‌های میانی هفته گذشته تاکنون شیب....
دلارهای کلکسیونی

به گزارش جریان نو؛ بازار غیررسمی ارز به روند کاهشی ادامه می‌دهد. مشاهده هسته مرکزی بازار گویای آن است که از تعداد خریداران کاسته شده و دست فروشندگان بالاتر است.

خروج بازار از فضای ریسکی و همچنین تغییر مسیر بخشی از دارایی‌های نقدی مردم به سمت معاملات خودرویی می‌تواند از عوامل اصلی این کمبود تقاضا باشد.

دمای معاملات ارزی بازار تهران در حال کاهش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از روز‌های میانی هفته گذشته تاکنون شیب نمودار قیمت شاخص‌های ارزی منفی است. رصد هسته مرکزی بازار ارز یعنی حوالی میدان فردوسی و سبزه‌میدان حاکی از آن است که نسبت عرضه و تقاضای ارز تغییر کرده و بیشتر فعالان فروشنده‌اند.

این در حالی است که کمتر از ۱۰ روز گذشته به واسطه وجود ریسک تشدید درگیری‌های منطقه‌ای در میان معامله‌گران، جو بازار افزایشی بود. به گفته یکی از معامله‌گران کف بازار مردم با اهداف گوناگون در حال تبدیل دارایی‌های ارزی خود هستند. یکی از اهدافی که می‌توان به آن اشاره کرد مساله شرکت در قرعه‌کشی خرید خودرو است.

ثبت‌نام در قرعه‌کشی خرید خودرو نیازمند بلوکه کردن رقمی معادل ۲۳۰ میلیون تومان است. با توجه به تقاضای بالا جهت شرکت در این قرعه‌کشی می‌توان گفت که تبدیل دارایی‌ها توسط مردم یکی از دلایل بالارفتن دست فروشندگان ارز است. از سوی دیگر با توجه به کاهش احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای و مقابله مستقیم ایران و رژیم صهیونیستی، انتظارات تورمی فعالان بازار نیز کاهش یافته و تقاضای کاذبی در بازار وجود ندارد.

اما در مقابل تحلیلگران معتقدند که امکان بازگشت تقاضا‌های فاصله گرفته از بازار به معاملات ارزی وجود دارد. دارایی‌های بلوکه‌شده در قرعه‌کشی خرید خودرو پس از ۱۵ روز قابل برداشت است. در نتیجه افرادی که در این رقابت پیروز نشده‌اند مجددا درصدد تبدیل دارایی‌های نقدی خود بر‌می‌آیند. البته به‌طور قطع تمامی این دارایی‌ها روانه بازار ارز نخواهد شد، اما می‌توان پیش‌بینی کرد در ۲ هفته آینده خریداران مجددا به بازار ارز بازگردند.

از سوی دیگر مقامات مسوول کشور پاسخگویی به رژیم صهیونیستی را قطعی دانسته و فقط نحوه انجام و زمان آن را غیرقابل پیش‌بینی اعلام کرده‌اند. در نتیجه درصورتی که پاسخ ایران فراتر از انتظار باشد، امکان بازگشت مجدد ریسک مناقشات نظامی به معاملات وجود دارد. در مجموع درصورت عدم انتشار سیگنال نگران‌کننده جدید چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار را می‌توان کم‌نوسان پیش‌بینی کرد.

روند متضاد ارز و سکه

دیروز یکشنبه ۲۸ مردادماه روند نرخ ارز در بازار غیررسمی کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار آزاد که در معاملات روز شنبه به رقم ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده بود در واپسین معاملات نقدی دیروز افت ۱۰۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و در رقم ۵۸ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز در همراهی با این روند کاهشی به ترتیب ۳۵۰ و ۴۰۰ تومان افت نرخ را تجربه کرده و در ارقام ۶۴ هزار و ۱۵۰ تومان برای یورو و ۷۵ هزار و ۳۰۰ تومان برای پوند معامله شدند.

همچنین قیمت اسکناس دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور نیز در روز گذشته با افزایش اندک ۳۴ تومانی در رقم ۴۹ هزار و ۹۵ تومان ثبت شد. اما برخلاف روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد، جو بازار سکه در روز گذشته افزایشی بود. سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته حدود ۱۹۰ هزار تومان گران‌تر از روز پیشین در رقم ۴۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان به فروش رسید. نیم و ربع سکه نیز با رشد قیمت‌های یکسان ۵۰ هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شدند.

جابه‌جایی دلار با خودرو / روند متضاد ارز و سکه

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=45108

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید