جستجو
Close this search box.

یادداشت

احتیاط عراقچی در بازی هسته‌‏‌ای / او باید افراد جسورتری را انتخاب کند

به گزارش جریان نو؛ رحمن قهرمانپور پژوهشگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: حتما آقای عراقچی به‌تنهایی نخواهد توانست گره مذاکرات....

عراقچی

به گزارش جریان نو؛ رحمن قهرمانپور پژوهشگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت:

حتما آقای عراقچی به‌تنهایی نخواهد توانست گره مذاکرات هسته‌‌‌ای و لغو تحریم‌‌‌ها را باز کند، چرا که در گذشته هم شاهد بودیم که وزارت خارجه یکی از بازیگران موضوع هسته‌‌‌ای و برجام بود.

اگر در سال ۹۳ یا ۹۴ وزن وزارت خارجه در پرونده هسته‌‌‌ای نزدیک به ۵۰ تا ۶۰‌درصد بود، امروز وزن سیاست وزارت خارجه در این پرونده بیشتر از ۴۰‌درصد نیست و حتی کمتر.

او احتمالا سعی خواهد کرد رویکرد محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌ای را در موضوع برجام در پیش بگیرد. آقای عراقچی در قیاس با آقای ظریف خیلی محافظه‌‌‌کارتر است.

به نظر می‌رسد نسبت به دوره آقای ظریف، وزارت خارجه چالش کمتری خواهد داشت. یعنی اصول‌گراها نشان داده‌‌‌اند که نسبت به او خیلی حساس نبوده و آنچنان مایل نیستند او را تخریب کنند.

در عین حال می‌‌‌دانیم که آقای عراقچی به لحاظ شخصی نشان داده که خیلی شبیه آقای امیرعبداللهیان یا آقای باقری نیست تا او را در زمره طیف اصول‌گرای وزارت خارجه در نظر بگیریم.

بنابراین آقای عراقچی سعی خواهد کرد بالانس و توازنی بین اصلاح‌‌‌طلبان از یک‌طرف و اصول‌گراها از طرف دیگر ایجاد کند.

نگرانی‌ای که وجود دارد، این است که تلاش برای جلب‌نظر نهادهای متعدد می‌‌‌تواند روند کار، روند مذاکرات و روند توافق را کند کرده و در چشم‌‌‌انداز طولانی‌مدت به توافق موثر منجر نشود.

اگر آقای عراقچی بخواهد همان خط‌مشی متعارف پیشین را دنبال کند، چشم‌‌‌انداز خیلی امیدوارکننده نخواهد بود؛ مگر آنکه افرادی را که برای مذاکرات هسته‌‌‌ای انتخاب می‌کند، افراد جدید و جسورتری باشند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=45104

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید