جستجو
Close this search box.

ماسک و ترامپ چگونه اختلافات خود را کنار گذاشتند؟

در حقیقت، تا همین اواخر آن‌ها یکدیگر را زیاد دوست نداشتند. ایلان ماسک در ژوئیه ۲۰۲۲ توییت کرد: «من از....

به گزارش جریان نو، قطعا عشق در نگاه اول نبود. در حقیقت، تا همین اواخر آنها یکدیگر را زیاد دوست نداشتند.

ایلان ماسک در ژوئیه ۲۰۲۲ توییت کرد: «من از این مرد متنفر نیستم، اما وقتش رسیده که ترامپ کلاهش را آویزان کند و از زندگی‌اش لذت ببرد.»

بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس به دنبال توهین ناشایست دونالد ترامپ، که به زبان ساده، آقای ماسک را دروغگو خوانده بود، این اظهار نظر را بیان کرد. ترامپ، ماسک را متهم کرده بود که درباره رای خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل، به او دروغ گفته است.

ترامپ آن زمان به حاضران در یک تجمع انتخاباتی در آلاسکا گفت: «ایلان توییتر را نخواهد خرید.»

البته آقای ماسک چند ماه بعد توییتر را خرید و در ادامه، در جریان رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان، ازران دسنتیس، رقیب سرسخت ترامپ حمایت کرد. فرماندار فلوریدا حتی کمپین ریاست جمهوری خود را با یک چت پر از نقص فنی در «اسپسیز» در توییتر آغاز کرد.

اما در چند ماه گذشته، رابطه بین آقای ماسک و ترامپ نه تنها بهبود یافته، بلکه به وضعیتی گرم و پایدار رسیده است.

ترامپ روز دوشنبه، تنها چند ساعت قبل از اینکه با آقای ماسک در یک گفت و گوی دوستانه شرکت کند، پس از یک سال دوری به ایکس بازگشت.

هر دو مرد امیدوارند که این گفتگو به گوش مخاطبانی فراتر از کاربران به شدت فعالی که به ایکس پول می‌دهند و این روزها بر این شبکه اجتماعی تسلط دارند، برسد و البته از نقایص فنی که کمپین ناموفق ران دسنتیس را به زیر سایه خود برده بود، عاری باشد.

مدتی است که رابطه بین این غول تکنولوژی و نامزد جمهوری‌خواه در حال شکل‌گیری است.

از آبی به قرمز

ماسک که در سال ۲۰۰۲ شهروند ایالات متحده شد، گفته است که برای دهه‌ها تقریباً به طور انحصاری به دموکرات‌ها رای داده است.

اما به دلیل مسائل مختلفی از جمله فعالیت اتحادیه‌های کارگری – آقای ماسک با تلاش‌ها برای سازماندهی کارگران کارخانه خودروسازی‌اش مخالف است – و یک بار کم محلی، از جو بایدن دل‌زده شد. علیرغم اینکه تسلا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی جهان است، او به نشست خودروهای الکتریکی کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ دعوت نشد.

همچنین در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، شرکت‌های آقای ماسک با تعدادی از تحقیقات فدرال در مورد روش‌های استخدامی، خرید توییتر و ادعاهایی درباره ویژگی خودران تسلا مواجه شدند.

در نوامبر ۲۰۲۳ او در مصاحبه‌ای به روزنامه نیویورک تایمز گفت که دیگر به آقای بایدن رای نخواهد داد، اما در عین حال حاضر نشد از ترامپ حمایت کند و گفت: «این قطعاً انتخاب دشواری است.»

ماسک پس از خرید توییتر، ممنوعیت حساب کاربری رئیس‌جمهور سابق را لغو کرد.

و شاید مهم‌تر از آن، در دورانی که ماسک مالکیت توییتر را به دست گرفته، او بیشتر به دغدغه‌هایی پرداخته که با کمپین ترامپ به خوبی هماهنگ هستند: سانسور دولتی و محاکمه، بدگویی درباره رسانه‌ها، مخالفت با مهاجرت و عصبانیت از ایده‌هایی که «ووک» توصیف می‌شوند.

رایان برودریک، نویسنده خبرنامه فرهنگ اینترنتی «گاربج دی»، گفت: «او تشنه توجه است و یک آفتاب‌پرست سیاسی است

آقای برودریک گفت که پست‌های آنلاین آقای ماسک چند سال پیش به طور قابل‌توجهی تغییر کرد.

او گفت: «او تا حدود سال ۲۰۱۸ در حال توییت کردن مطالبی نئولیبرال، شاد و خوشحال و پرچم‌های افتخار حمایت از همجنسگرایان و چیزهایی از این دست بود. و تغییری که تا تقریبا ناگهانی بود، بعد از آن اتفاق افتاد.»

آقای ماسک از زمان مالکیت بر توییتر، به شکلی فزاینده‌ای درگیر جنجال‌های سیاسی شده و گزارش‌های خبری تحریک‌آمیز و گاهی کاملاً جعلی را منتشر کرده است.

ماسک در جریان شورش‌های اخیر در بریتانیا، با کی‌یر استارمر نخست‌وزیر این کشور درگیری لفظی داشت و ادعا کرد که «جنگ داخلی» در بریتانیا «اجتناب‌ناپذیر است». او یک پست جعلی نیز درباره «اردوگاه‌های بازداشت‌شدگان» در جزایر فالکلند به اشتراک گذاشت.

او همچنین از ادعاهای بدون مدرک ترامپ مبنی بر اینکه در انتخابات آمریکا تقلب فراگیری رخ داده، حمایت کرد.

تحقیقات «مرکز مبارزه با نفرت دیجیتال» – سازمانی که آقای ماسک تلاش کرد تا اوایل امسال شکایتی علیه آن مطرح کند، اما شکایتش رد شد – نشان داد که در سال جاری تاکنون، آقای ماسک ۵۰ بار ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده درباره انتخابات را توییت کرده است.

او به طور مرتب با شخصیت‌های حاشیه‌ای و راست افراطی و حساب‌های طرفدار ترامپ در پلتفرم خود تعامل دارد و دامنه آنها را برای رسیدن به مخاطبان بیشتر گسترش می‌دهد.

طرفداران ترامپ در دنیای تکنولوژی

در عین حال، ارتباطات آقای ماسک با دره سیلیکون، او را به حلقه داخلی ترامپ پیوند می‌دهد. آقای ماسک یکی از اعضای به‌اصطلاح مافیای پی‌پل بود؛ سهامدارانی که وقتی پی‌پل با قیمت یک و نیم میلیارد دلار به فروش رسید، به ثروتی کلان دست یافتند و خودشان بعدتر به سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران شرکت‌های بزرگ تبدیل شدند.

پیتر تیل، بنیانگذار پی‌پل، یک جمهوری‌خواه با نفوذ است که بعداً جی‌دی ونس را در شرکت سرمایه‌گذاری کارآفرین خود به نام «میتریل کپیتال منیجمنت» استخدام کرد و سپس با کمک مالی ۱۰ میلیون دلاری، هزینه تبلیغات انتخاباتی او را برای نمایندگی ایالت اوهایو در مجلس سنا تامین کرد.

آقای ماسک در ماه مارس با ترامپ در اقامتگاه او در فلوریدا ملاقات کرد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، آقای ماسک چند ماه بعد میزبان یک مهمانی شام ضد بایدن بود که چهره‌هایی مانند آقای تیل و روپرت مرداک از جمله مهمانانش بودند.

آقای ماسک در گذشته به هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پول اهدا کرده است. اما اگرچه او اصرار دارد که مستقیماً به هیچ یک از ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری پول نمی‌دهد، اما اخیراً یک «کمیته اقدام سیاسی» حامی ترامپ به نام «آمریکا پک» را به همراه چند نفر دیگر تاسیس کرده است.

«کمیته‌های اقدام سیاسی» اجازه دارند مبالغ هنگفتی را برای حمایت از نامزدها و اهداف آن‌ها خرج کنند. در عین حال ماسک گفته است که گزارش‌ها مبنی بر اینکه او ماهیانه ۴۵ میلیون دلار به این نهاد مدنی کمک خواهد کرد، اغراق‌آمیزند.

با این حال، تنها دقایقی پس از تلاش برای ترور دونالد ترامپ در ماه گذشته، حمایت ایلان ماسک از رئیس‌جمهور سابق به طور کامل تضمین شد. او در آن لحظه توییت کرد: «من به طور کامل از رئیس‌جمهور ترامپ حمایت می‌کنم و امیدوارم بهبودی سریع او را ببینم.»

به نظر می‌رسد که ترامپ با آقای ماسک آشتی کرده است. او در یک کنفرانس خبری گفت: «من برای ایلان احترام زیادی قائلم. او برای من احترام قائل است.»

ترامپ گفت: «ایلان بیش از تقریباً هر کسی که می‌شناسم … او این کشور را دوست دارد، ایده این کشور را دوست دارد، اما مثل من می‌گوید که این کشور با مشکل بزرگی روبه‌رو است، با خطر فوق‌العاده‌ای روبه‌رو است.»

آقای ماسک به قهرمان یک گروه آنلاین از جوانان عمدتاً مرد تبدیل شده که ممکن است با ایده‌های ترامپ همسو شوند اما طبق گزارش‌ها، رای‌دهندگان کمتر قابل‌اعتمادی هستند.

به نظر می‌رسد که ستاد انتخاباتی ترامپ در حال تلاش برای جذب این بخش از جمعیت است.

برای مثال رئیس‌جمهور سابق اخیراً مصاحبه‌ای با پادکست edgy که توسط آدین راس تهیه می‌شود انجام داد. این پادکست تاکنون بارها به دلیل نقض سیاست‌های سایت پخش آنلاین «توییچ»، امکان پخش در این سایت را از دست داده است.

آقای برودریک گفت: «دونالد ترامپ در تلاش است تا بتواند راهی پیدا کند و به کمپین انتخاباتی‌اش، روحیه ببخشد. او یک شومن است و می‌فهمد که ایلان ماسک غرایز مشابهی دارد.»

اما نویسنده خبرنامه فرهنگ اینترنتی «گاربج دی»، تردید دارد که آیا این دو نفر وقتی چهره به چهره شوند، می‌توانند با هم کنار بیایند یا نه.

رایان برودریک گفت: «من حدس می‌زنم که آنها (بدون توجه به همدیگر) خطاب به دیگری صحبت خواهند کرد، یا این‌که در لفافه حرف خواهند زد و احتمالاً خیلی (گفت وگوی) منطقی نخواهد بود. و شاید کسی چیز عجیبی بگوید.»

 

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=44477

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید