جستجو
Close this search box.

قیمت های تازه خودرو در انتظار چراغ سبز دولت

به گزارش جریان نو؛ اگر چه کابینه دولت سیزدهم همراه با شمارش معکوس اتمام این دولت، مصوباتی همچون خودروی کارکرده....

خودرو

به گزارش جریان نو؛ اگر چه کابینه دولت سیزدهم همراه با شمارش معکوس اتمام این دولت، مصوباتی همچون خودروی کارکرده را به تصویب رساند، با این حال سیاستگذار خودرو با وجود استخراج قیمت‌های جدید توسط سازمان حمایت، زیر بار اصلاح قیمت نرفت. حالا خودروسازان دست به دامن معاون اول رئیس‌جمهور شده‌اند.

خودروسازان بزرگ کشور پس از آنکه نتوانستند مجوز اصلاح قیمت محصولاتشان را از دولت سیزدهم بگیرند، حالا امیدوار به شروع دولت جدید شده‌اند و برای اعمال قیمت‌های تازه در انتظار امضای معاون اول رئیس‌جمهور هستند.

لیست قیمت جدید خودرو‌های داخلی از مدت‌ها قبل و بر اساس صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به انتهای اسفند ۱۴۰۲) توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده، اما به دلیل عدم تایید وزارت صمت، ابلاغ و اجرا نشده است.

مکاتبه خودروسازان و عارف

خودروسازان منتظر مانده‌اند تا معاون اول دولت جدید مشخص شده و اصلاح قیمت را با وی پیش ببرند. از همین رو پس از انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت جدید، خودروسازان بر سر موضوع اصلاح قیمت خودرو با وی مکاتبه کرده‌اند تا مجوز لازم را دریافت کنند.

یک منبع آگاه که نخواست نامی از وی برده شود، گفت: خودروسازان برای اصلاح قیمت محصولاتشان با معاون اول رئیس جمهور مکاتبه کرده و خواستار صدور مجوز لازم برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان شده‌اند.

وی افزود: در این مکاتبه، خودروسازان از عارف خواسته‌اند که دولت اجازه دهد قیمت‌های استخراج‌شده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعمال شوند.

به گفته این منبع آگاه، قیمت‌های موردنظر را سازمان حمایت بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌ای که خودروسازان به بورس ارائه کرده‌اند، استخراج کرده است.

این منبع آگاه تاکید کرد: معاون اول رئیس‌جمهور موضوع مطروحه از سوی خودروسازان را به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده تا مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن اعلام شود.

وی گفت:اگر عارف امضای خود را پای صورت‌جلسه کمیسیون اقتصادی دولت بنشاند، خودروسازان می‌توانند قیمت‌های جدید را اعمال کنند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، چندی پیش اعلام کرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جدید خودرو‌های داخلی را از مدت‌ها قبل استخراج کرده، اما مجوز اعمال آن از سوی مقامات دولت (دولت سیزدهم) صادر نمی‌شود.

فعالان خودرو می‌گویند طبق دستورالعمل شورای رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی باید مطابق با آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آن‌ها که به بورس ارائه می‌شود، اصلاح شود و وزارت صمت (یا شورای رقابت) نیز باید قیمت‌های جدید را ابلاغ کند.

حالا این دولت چهاردهم است که باید در مورد اصلاح قیمت خودرو‌های داخلی تصمیم بگیرد و فعلا کار به معاون اول رئیس‌جمهور گره خورده است. علاوه بر مساله اصلاح قیمت، دولت چهاردهم باید در مورد لیست قیمتی دیگری نیز تصمیم بگیرد که مربوط به خودرو‌های مجهز به استاندارد‌های جدید است.

ایران‌خودرو به سازمان بورس اعلام کرد وزارت صمت مجوز اعمال قیمت خودرو‌هایی را که در فاز دو استاندارد‌های ۸۵گانه تجهیز شده‌اند، صادر کرده است. با‌این‌حال وزارت صمت اعلام کرد این قیمت‌ها را باید شورای رقابت ابلاغ کند. شورای رقابت نیز با توجه به اینکه قیمت‌گذاری خودرو را به وزارت صمت تفویض کرده، ابلاغ قیمت‌ها را در حوزه وظایف این وزارتخانه می‌داند.

به‌هر‌حال این لیست قیمتی فعلا بین وزارت صمت و شورای رقابت دست به دست می‌شود و، چون هنوز رسما ابلاغ نشده، امکان اجرا ندارد؛ بنابراین دولت چهاردهم با دو چالش در ماجرای قیمت خودرو مواجه است؛ یکی امضای لیست قیمت اصلاح‌شده خودروها، و دیگری ابلاغ قیمت خودرو‌های مجهز به استاندارد‌های ۸۵گانه.

سرنوشت قیمت چه می‌شود؟

در باب سرنوشت قیمت خودرو‌ها در همین ابتدای دولت چهاردهم چند سناریو وجود دارد. در مورد ماجرای اصلاح قیمت خودروها، یک سناریو این است که معاون اول رئیس‌جمهور شخصا مسوولیت آن را بر عهده بگیرد و با تایید نظر سازمان حمایت و کمیسیون اقتصادی دولت، پای لیست قیمت‌های جدید را امضا کند.

در این صورت، خودروسازان می‌توانند قیمت‌هایی را که سازمان حمایت بر اساس صورت‌های مالی منتهی به انتهای اسفند پارسال تهیه کرده‌اند، اعمال کند. در این شرایط اگر لیست خودرو‌های مجهز به استاندارد‌های ۸۵‌گانه نیز تایید شود (که احتمال آن کم نیست) خودروسازان موفقیت بزرگی را در قیمت‌گذاری محصولاتشان کسب خواهند کرد، زیرا بیشتر محصولاتشان با قیمت‌های به‌روز عرضه می‌شوند.

حتی اگر اصلاح قیمت تایید و ابلاغ شود و لیست قیمت محصولات جدید به بایگانی برود، باز هم خودروسازان برد کرده‌اند، چون بخش مهمی از محصولاتشان با قیمت‌های جدید و به‌روز‌شده (بر اساس صورت‌های مالی انتهای اسفند ۱۴۰۲) به فروش خواهد رسید. این موضوع (ابلاغ و اجرای قیمت‌های اصلاح‌شده) به معنای کاهش یا شاید حتی قطع زیاندهی خودروسازان در تولید محصولات موردنظر (حداقل تا مدتی) باشد.

اما سناریوی دیگر این است که معاون اول رئیس‌جمهور با توجه به حساسیت اجتماعی بالا روی مساله خودرو، همین ابتدای کار دولت دست به قیمت خودرو نزند و حداقل منتظر رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت بماند. در این صورت، ابلاغ و اجرای قیمت جدید خودرو‌های داخلی بر عهده وزارت صمت خواهد افتاد و باید منتظر ماند و دید مهمان بعدی ساختمان معروف خیابان سمیه چه موضعی در مورد قیمت‌گذاری خودرو دارد.

در این شرایط، احتمال اینکه ابلاغ قیمت خودرو‌های مجهز به استاندارد‌های جدید نیز به آینده (وقتی وزیر صمت دولت جدید کار خود را آغاز کند) موکول شود، کم نیست.

به هر حال اگر کار قیمت خودرو به وزیر صمت بکشد، وی باید تکلیف دو لیست قیمتی را مشخص کند و احتمال‌های مختلفی در این مورد مطرح است. ابلاغ توامان یا بایگانی شدن هر دو لیست و ابلاغ جداگانه آن‌ها و حتی تایید یکی و رد دیگری، از جمله احتمال‌هایی هستند که مطرح هستند.

فروش؛ در انتظار قیمت

اما بلاتکلیفی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در حالی است که به نظر می‌رسد خودروسازان برای تایید و ابلاغ قیمت‌های جدید، دولت را تحت فشار گذاشته‌اند.

یکی از اهرم‌های فشار آنها، دور جدید فروش گسترده است که بناست پس از ماه‌ها فریز، به اجرا در‌بیاید. برخی معتقدند خودروسازان تمایل دارند اجرای این طرح‌ها را به بعد از ابلاغ قیمت‌های جدید موکول کنند.

با‌این‌حال فعلا خبری از ابلاغ قیمت‌های جدید نیست و باید دید خودروسازان در همین شرایط بلاتکلیفی، فروش جدید خواهند گذاشت یا آن را با تاخیر و پس از تعیین‌تکلیف این مساله اجرایی خواهند کرد؟

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=44068

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید