جستجو
Close this search box.

رضا رحمانی مناسبترین گزینه برای وزارت صمت و ایجاد تحولی بنیادی در صنعت

چالش های موجود در بخش صنعت که غالباً ماهیت اقتصادی و در برخی موارد سیاسی و حتی فرهنگی نیز داشته....
رضا

به گزارش جریان نو؛ بهروز ساربان تاج احمدی در یادداشتی نوشت: رضا رحمانی حقیقتا در عرصه صنعت و فضای کسب و کار ایران و در میان رجل سیاسی کشور، شخصیت ناآشنا و گمنامی نیست که کسی بخواهد به تشریح اندیشه ها و رویکردهای تخصصی و بیان قابلیت های فزاینده او در زمینه تولید و اقتصاد بپردازد.

خاستگاه رضا رحمانی را گروه صنعتی تراکتورسازی ایران می دانیم. هر چند که قبل آن در استانداری آذربایجان شرقی نیز مسئولیت داشت، ولی ورود به حوزه صنعت در تراکتورسازی ایران؛ زمینه های مناسب جدیدی را جهت انجام فعالیت و عرضه خدمت به جامعه فراهم کرد.

فعالیت های او در در تراکتورسازی سودمند و نتیجه بخش بودند و تجارب ارزنده در محیطی که همگان آن را نوعی دانشگاه می انگارند؛ و نیز توسعه علمی به صورت آکادمیک، می توانستند برای نیل به موفقیت کسی که غالباً به آینده می اندیشید، اساسی و شتاب دهنده باشند.

موقعی که رضا رحمانی با جلب حمایت فراگیر مردم و علاقمندانش وارد مجلس شد، حرکت رو به رشد او تداوم یافت و در قالب کمیسیون صنایع مجلس؛ توانست به بازوی مستحکم و محور اقتصاد صنعتی کشور تبدیل شود و کامیابی در حوزه صنعت؛ البته موجب نگردید که چهره اندیشمند و تلاشگر آذربایجان از حوزه های دیگر غافل بماند.

موفقیت های او در مجلس به مدت سه دوره استمرار یافت و متعاقباً بستر مناسب برای ورود او به حوزهای اجرایی فراهم شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح بالا و گسترده؛ تجربه های مدیریتی و صنعتی کسی را به خدمت گرفت که می خواست همچنان در عرصه سیاست و اقتصاد باقی بماند و بدرخشد.

رضا رحمانی در شرایطی که جامعه آبستن تغییرات در راس تشکیلات صنعت، معدن و تجارت کشور بود؛ به عنوان گزینه مناسب برای هدایت کشتی طوفان زده تولید کشور مطرح شد و با رای قاطع نمایندگان، سکان هدایت بخش صنعت، معدن و تجارت را بر عهده گرفت.

همگان مستحضرند که فضای حاکم بر تولید کشور زیاد درخشان و چشم نواز نیست و نارضایتی در بین اصحاب صنعت و تولید موج می زند و قطعاً بدون برنامه ریزی و تحولات ساختاری نمی توان به ایجاد رونق و بهبود در واحدهای تولیدی و صنعتی امیدوار بود.

چالش های موجود در بخش صنعت که غالباً ماهیت اقتصادی و در برخی موارد سیاسی و حتی فرهنگی نیز داشته اند و ابعاد مختلف بر محیط آن مترتب است؛ ضرورت اقدامات و تفکرات قاطع و بنیادی را ایجاب می کند و رضا رحمانی می تواند با تجمیع پتانسیل ها و ایجاد هم افزایی به انتظارات مختلف به صورت مطلوب پاسخ بدهد.

به نظر می رسد با روش آزمون و خطا نمی توان در بخش صنعت به توفیقات چشم گیر و قابل توجه دست یافت و رضا رحمانی این را خوب می داند و توقعات رو به تزاید دیگران را می تواند به نیکی احساس نماید و تدوین برنامه های مختلف نیز حکایت از اشرافی دارد که می توانیم در این شخصیت سیاسی و اقتصادی نسبت به اهمیت موضوع تولید و حل و فصل مشکلات موجود بخش صنعت سراغ بگیریم.

گفته می شود اگر موتور صنعت روشن شود؛ اقتصاد کشور را می تواند متحول نماید و هیچ کسی قادر نیست تاثیر عمیق فعالیت بخش صنعت را در رشد و توسعه کشور و ایجاد رفاه و افزایش معیشت اقشار مختلف مردم جامعه نادیده انگارد.

مردم دردمند و رنجور کشور به ویژه جوانان برای وارد شدن به عرصه زندگی و دستیابی به اشتغال پایدار چشم امید به حرکت های تعیین کننده و زیربنایی بخش صنعت دوخته اند. این بخش مولد و سازنده در واقع از نظر علمی، مکمل بخش کشاورزی بوده و با هنر کار آفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی و پشتیبانی اصولی و هدفمند دولتمردان می تواند معجزه نماید به ویژه در زمینه صادرات که بایستی نقش آن را در کسب درآمد و بهبود اوضاع اقتصادی مهم و اساسی تلقی کنیم.

نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب؛ با توجه به اهمیت موضوع، در طول چند سال گذشته به مقوله اقتصاد و سیاست گذاری های مورد لزوم به‌ عنوان اولویت، رویکرد خاصی داشته اند و کلیه صاحب نظران نیز به این نتیجه رسیده اند که با توجه به مزیت های نسبی موجود؛ در صورت استقرار و ایجاد یک چارچوب سالم و در عین حال مبتنی بر اقتصاد رقابتی و با ایجاد رونق در فضای کسب و کار، کالای ایرانی از لحاظ کمیت و کیفیت به جایگاه مناسب خود در داخل و خارج از کشور دست خواهد یافت.

رضا رحمانی با برخورداری از عقبه ای سرشار از علم و تجربه؛ در صورت حمایت های دلسوزانه و فراگیر مسئولان و مردم، می تواند تحرک لازم را در بخش های اقتصادی و صنعتی جهت ایجاد پویایی و تامین رضایت اقشار مختلف مردم بیافریند و به عنوان وزیر صمت لاجرم نقش کلیدی و غیر قابل انکار در پیشرفت و عمران کشور به مفهوم واقعی آن داشته باشد و جناح های مختلف نیز لازم است مصالح و منافع خود را در بالندگی تولید و توانمند ساختن ساختار اقتصادی کشور جستجو کنند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43697

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید