جستجو
Close this search box.

کشف فسیل‌های ۷۰۰ هزار ساله انسان‌های اولیه که از «هابیت‌ها» هم کوتاه‌تر بودند

بیست سال پیش، در یکی از جزایر اندونزی، دانشمندان فسیل‌های گونه‌ای از انسان‌های اولیه را کشف کردند که حدود ۱۰۷....
فسیل

به گزارش جریان نو، بیست سال پیش، در یکی از جزایر اندونزی، دانشمندان فسیل‌های گونه‌ای از انسان‌های اولیه را کشف کردند که حدود ۱۰۷ سانتیمتر قد داشتند و به دلیل همین قد کوتاه به آنها لقب «هابیت» داده شد، اما یافته‌های جدید وجود نیاکانی کوتاه‌ قامت تر را اثبات می‌کنند.

یوسوکه کایفو از دانشگاه توکیو و نویسنده همکار این مطالعه درباره این کشف جدید گفت: «ما انتظار نداشتیم که افرادی کوتاه‌قامت‌تر به این قدمت پیدا کنیم.»

نام‌گذاری «هابیت‌ها» بر روی این فسیل‌ها که قدمتشان مربوط به ۶۰ تا ۱۰۰ هزار سال قبل است، به شخصیت‌های کوتوله داستان «ارباب حلقه‌ها» بازمی‌گردد.

حالا فسیل‌های جدید در مکانی به نام ماتا منگه، حدود ۴۵ مایل دورتر از غاری که اولین باقی‌مانده‌های هابیت‌ها پیدا شده بود، کشف شده است

۶ سانتیمتر کوتاه‌‌تر

در سال ۲۰۱۶، پژوهشگران پس از مطالعه یک استخوان فک و دندان‌های جمع‌آوری شده از این مکان جدید، به این نتیجه رسیدند که نیاکان هابیت‌ها می‌توانستند کوتاه‌تر از این هم باشند. تحلیل‌های بیشتر از یک قطعه کوچک از استخوان بازو و دندان‌های آن‌ها نشان می‌دهد که نیاکان این هابیت‌ها با داشتن ۶ سانتیمتر قد کوتاه‌تر، در حدود ۷۰۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند.

دین فالک، انسان‌شناس دانشگاه ایالتی فلوریدا که در این تحقیق شرکت نداشت، درباره این کشف جدید معتقد است که «این افراد بسیار کوچک بوده‌اند.»

این یافته‌ها روز سه‌شنبه ۶ اوت ۲۰۲۴ در مجله «نیچر کامیونیکیشن» منتشر شد.

این هابیت‌ها که به خاطر محل کشفشان در جزیره دورفتاده فلورس در اندونزی تحت عنوان علمی «هوموفلورزینسیس» نامگذاری شده‌اند، همواره مورد بحث پژوهشگران بوده‌اند. اعتقاد بر این است که آنها از آخرین گونه‌های انسان‌های اولیه هستند که منقرض شده‌اند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا هابیت‌ها کوچک شده‌ی گونه انسان اولیه بلندتر به نام«هوموارکتوس» یا همان «انسان راست‌قامت» هستند و یا حتی به نسل ابتدایی‌تری از انسان بازمی‌گردند.

مت توچری، انسان‌شناس در دانشگاه لِیکهِد کانادا در این‌باره معتقد است که «تحقیقات و فسیل‌های بیشتری لازم است تا جایگاه هابیت‌ها در روند تکامل انسانی مشخص شود.»/ منبع: یورونیوز

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43607

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید