جستجو
Close this search box.

استاد حوزه علمیه:

حذف گشت ارشاد در اختیار رئیس‌جمهور نیست/ اسم گشت ارشاد بشود«گشت امنیت»/ برخی فکر می کنند در گشت ارشاد «گیس مردم را می‌کَنند»

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) با تاکید بر این که بهتر است، به‌جای اسم گشت ارشاد از واژه «گشت....
ارشاد

به گزارش جریان نو، در روزهای گذشته بازهم شاهد انتشار تصاویر و خبرهایی در فضای مجازی از مواجهه نامناسب برخی نیروهای انتظامی با دو زن در تهران به علت کشف حجاب بوده‌ایم.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای در این زمینه ضمن تاکید بر این نکته که این اتفاق در تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۳ رخ داده، اعلام کرده است که «در حینِ انتقال به خودرو با عوامل انتظامی و مجادله و کشمکش و بر اثرِ مقاومت، جراحتی جزئی در یک خانم ایجاد می‌شود.»

به همین بهانه بد نیست مروری داشته باشیم بر مواضعی که اخیرا آیت‌الله روح‌الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) در مصاحبه با دیده‌بان ایران، درباره گشت ارشاد و وعده انتخاباتی مسعود پزشکیان مبنی بر حذف این گشت از خیابان‌های کشورمان، اتخاذ کرد.

آقای پزشکیان در ایام انتخابات وعده داد که گشت ارشاد را حذف می‌کند. آیا این کار از اختیارات ریاست جمهوری است؟ 

خیر، برخی وعده‌های آقای پزشکیان مربوط به اختیارات ریاست جمهوری نبود؛ نه فیلترینگ و نه گشت ارشاد. اتفاقا آقای جلیلی صادقانه در مناظره‌ها صادقانه گفت که یک حرف‌هایی نزنید که در اختیار شما نیست

یعنی اگر رئیس‌جمهور بخواهد گشت ارشاد را حذف کند، نمی‌تواند؟ 

نمی‌تواند، چون قانون است. رئیس‌جمهور با قانون که نمی‌تواند مخالفت کند، بخصوص که آقای پزشکیان خودش بیان فرمود که من قانون‌مدار هستم و هرچه قانون بگوید، چه قانون برنامه هفتم و چه قوانین دیگر، همان را عمل می‌کنم. حتی گفت چرا باید خودم برنامه داشته باشم، مگر قانون برنامه هفتم را ننوشته‌اند، همان را عمل می‌کنم.

آقای پزشکیان را ما به عنوان فردی قانون‌مدار می‌شناسیم. البته می‌توانند لایحه‌ای را ببرند در مجلس و اعلام کنند که مثلا معایب گشت ارشاد این است و امکان دارد با فشار یک موقعی بعضی چیزها تعطیل یا نیمه‌تعطیل شود، اما اصل چیزی که قانونی باشد را که نمی‌شود حذف کرد، مگر قانون جدیدی بیاید و قانون قبلی را ملغی کند.

صرف نظر از آنچه در وعده‌های انتخاباتی بیان شد، به نظر شما حذف گشت ارشاد باعث تغییر اعتقاد مردم می‌شود؟ 

این‌ها تبلیغات است. تبلیغات متاسفانه کاری کرده که وقتی می‌گوییم گشت ارشاد، برخی فکر می‌کنند که الان می‌ریزند، می‌کُشند، می‌برند و گیس مردم را می‌کَنند. همان کسانی که اول انقلاب که ما هم همان موقع مخالفت می‌کردیم، موی مردم را قیچی می‌کردند، همان‌ها امروز آن‌وری افتاده‌اند. افراط و تفریط. این‌ها بیان می‌کنند که نباید این چیزها باشد. بله، وقتی با استفاده از سلاح تبلیغات از گشت ارشاد یک غول درست کنی، همان می‌شود. اما وقتی واقعیت آن را بیان کنی که این برای امنیت جامعه است، کسی مخالفت می‌کند؟ اگر بگوییم امنیت جامعه، حتی اسمش را نگذاریم گشت امنیت، به نظرم حالا که متاسفانه حساس شده، نام آن را بگذاریم گشت امنیت بهتر است.

گشت ارشاد با گشت امنیت چه فرقی دارد؟ 

فرقی ندارد. ارشاد یعنی همین. می‌خواهد تو را ارشاد کند که امنیت جامعه درست شود، امنیت من، امنیت همسر من و امنیت خانواده من درست شود. وقتی امنیت درست باشد، یک دزد دیگر نمی‌تواند راحت موبایل کسی را بدزدد. در مساله حجاب هم امنیت باید درست شود.

 

 

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43585

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید