جستجو
Close this search box.

دلالی واردات خودرو با فروش کد ملی

با توجه به این که واردات خودروهای کارکرده به زودی اجرایی می‌شود اتفاقی جدید در حال رخ دادن است.....

به گزارش جریان نو؛ پیش از این شاهد فروش کد ملی برای ثبت نام خودروهای وارداتی صفر کیلومتر بودیم.

حالا آنطور که به نظر می‌رسد شاهد فروش کد ملی برای واردات خودروهای کارکرده هم هستیم. قیمت فروش کد ملی برای واردات خودرو هم در فضای مجازی متفاوت اعلام می‌شود.

حتی برخی از افراد رقم فروش کد ملی را بر اساس خودرو اعلام می‌کنند. در این میان قیمت ها از حدود ۵۰۰ میلیون تومان شروع و تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد. به نظر می‌رسد که باید نظارت ویژه ای روی روند واردات خودرو و ماجرای فروش کد ملی صورت گیرد.

احمد آقایی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ میلادی به بعد گفت: پس از ابلاغ این قانون به وزارت صمت، آیین‌نامه ابلاغی را در بازه زمانی یک ماهه به دولت فرستادیم؛ بررسی این آیین‌نامه در کمیسیون‌های مختلف، تا پایان سال گذشته انجام و ملاحظاتی در خصوص تخصیص ارز وجود داشت که آنها نیز اعمال شد.

وی به بیان شرایطی که بر بازار خودرو در پنج سال گذشته حاکم شده بود، پرداخت و گفت: بازار خودرو بعد از سال ۹۶ و در حالی که تولید بیش از یک و نیم میلیون خودرو در سال را داشت، وارد فرایند اعمال محدودیت در واردات خودرو شد.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: در آن زمان و در پی شرایط پیش آمده، تولید خودرو ۵۰ درصد کاهش یافت و از تیراژ تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال به ۸۰۰ هزار خودرو رسید.

آقایی با اشاره به تاثیر شرایط تورمی اقتصاد کشور بر بازار خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در شرایط تورمی، گروهی از مردم برای حفظ سرمایه خود، خودرو را به مثابه یک کالای سرمایه‌ای خریداری کردند و آن را نگه داشتند.

آقایی افزود: هر فرد دارای کدملی می‌تواند خودروی موردنظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی آن را ترخیص نماید.

وی تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه، سن خودروهای وارداتی کارکرده باید بین ۳ تا ۵ سال بوده و استانداردهای روز اروپا و گواهی انطباق داشته باشد. تنها محدودیت این است که حجم موتور خودروهای وارداتی باید کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد.

این مسئول در وزارت صمت ادامه داد: خودروهای وارداتی می‌توانند از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی خریداری و وارد کشور شوند و تنها محدودیت مربوط به خودروهای آمریکایی است.

آقایی درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو و چالش‌هایی که در این بخش وجود دارد، گفت: در این‌ خصوص باید ضوابط بانک مرکزی در نظر گرفته شود؛ ما نمی‌خواهیم شرایط طوری پیش برود که بازار ارز در کشور مختل شود.

وی خاطر نشان کرد که خودروهایی که به هر شکل وارد کشور می شوند باید ضوابط استاندارد و محیط زیست را رعایت کنند.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز مخصوص واردات خودرو می تواند از محل ارز در اختیار افراد، سرمایه‌گذاری خارجی و یا ارز حاصل از صادرات تامین شود و به همین دلیل بانک مرکزی تنها باید تایید کند که این ارز منشاء خارجی دارد و در خارج از کشور است.

این مسئول در وزارت صمت درباره خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده نیز توضیح داد: در آیین‌نامه مربوط به واردات خودروهای نو، شرکت‌های واردکننده باید به میز خدمات پس از فروش وزارت صمت مراجعه کنند و برای ارائه خدمات پس از فروش و لوازم‌یدکی تعهد دهند.

آقایی با یادآوری اینکه سیاست وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی متمرکز است، اظهار داشت: تعرفه واردات خودروهای برقی ۴ درصد و هیبریدی ۱۵ درصد است.

منبع:حرف آور

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42477

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید