جستجو
Close this search box.

اختصاصی جریان نو؛

چرا همتی برای وزارت اقتصاد گزینه مناسبی است؟ / از تلاش برای تامین نقدینگی تولید تا ایجاد شفافیت مالی

عبدالناصر همتی به عنوان یک چهره اقتصادی اصلاح طلب که قبلاً ریاست بانک مرکزی و تصدی پست های مهم اقتصادی....

به گزارش جریان نو، با برگزاری مراسم تحلیف به پایان گمانه زنی‌ها در خصوص انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم نزدیک می‌شویم و واقع بینی و سیاه نمایی درباره گزینه‌های پیش رو برای تصدی وزارتخانه‌ها بیشترشده است. با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و تنگ بودن عرصه معیشت و ضرورت رونق تولید در کشور، انتخاب وزیر برای سکانداری وزارتخانه‌های مرتبط با اقتصاد بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

عبدالناصر همتی یکی از گزینه‌هایی است که زمزمه انتخاب او برای تصدی وزارت اقتصاد به گوش می‌رسد. به رغم سیاه نمایی هایی که این روزها در مورد گزینه های پیشنهادی به عنوان اعضای کابینه و از جمله عبدالناصر همتی مطرح است، اما وی به عنوان یک چهره اقتصادی اصلاح طلب که قبلاً ریاست بانک مرکزی و تصدی پست های مهم اقتصادی را در کارنامه خود دارد در حوزه اقتصاد چه اقداماتی انجام داده و چه دستاوردهایی داشته است.

وی در سال ۱۳۹۷ در اوج تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات شدید ارزی، مسئولیت خطیر ریاست کل بانک مرکزی را پذیرفت و دورانی که اقتصاد ایران با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو بود، همتی با اتخاذ سیاست‌های نوآورانه و جسورانه، تلاش کرد تا ثبات را به بازارهای مالی بازگرداند. او با مدیریت هوشمندانه نرخ ارز، حمایت از تولید داخلی، مبارزه با تورم فزاینده و اصلاحات ساختاری در نظام بانکی، نقشی کلیدی در مقاوم‌سازی اقتصاد ایران ایفا کرد هر چند که تحریم ها و موازی کاری های اقتصادی مانعی بزرگ در برابر تحقق این سیاست ها به شمار می رفت.

تامین نقدینگی و تلاش برای رونق تولید

یکی از مشکلاتی که همواره تولید در ایران با آن روبرو است تامین نقدینگی مورد نیاز برای موتور تولید است و همتی از جمله افرادی است که در دوران مسئولیت خود با تاکید مستمر به بانک‌ها در جهت تاین نقدینگی تولید گام های موثری برداشت. اردیبهشت ۹۸ زمانی که ریاست بانک مرکزی بر عهده عبدالناصر همتی بود با اتخاذ سیاست‌های ارزی مناسب توانست نوسانات شدید نرخ ارز را کنترل کند و با استفاده از ذخایر ارزی و فروش ارز در بازار ثانویه (نیما) بر کاهش فاصله بین نرخ رسمی و بازار آزاد تاکید داشت. در این دوران بود که بانک مرکزی برنامه‌هایی برای تامین مالی واحدهای تولیدی و کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از رکود اقتصادی اجرا کرد.
همتی با علم به اینکه موانع متعددی بر سر راه واحد‌های تولیدی قرار دارد دستور داد بانک ها با شناختی که از واحد‌های تولیدی دارند نسبت به تامین سرمایه در گردش واحد‌های فعال و نیازمند نقدینگی اقدام کنند.

توجه به افزایش صادرات غیر نفتی

توجه به توسعه صادرات غیرنفتی وبرونزایی اقتصاد نفتی از موضوعات مهمی است که این اقتصاددان همواره بر ضرورت آن برای کشور تاکید کرد و در زمان مسئولیت خود نیز سیاست‌هایی را برای تسهیل صادرات محصولات ایرانی به کشورهای هدف پیاده‌سازی کرد. به باور او آنچه که بانک مرکزی با سیاست های پولی و ارزی خود می تواند انجام دهد، ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیر نفتی است و سیاست های بانک مرکزی بر رشد درونزا و غیر نفتی موثر است.

گام ها برای کنترل و مهار تورم

با وجود چالش‌های اقتصادی، همتی تلاش کرد تا نرخ تورم را کنترل کند. او با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب، سعی در کاهش فشار تورمی بر روی خانوارها و کسب‌وکارها داشت. بانک مرکزی به راهبری همتی و با استمرار مدیریت موفق او توانست تا نرخ سود بازار بین‌بانکی را به‌گونه‌ای مدیریت نماید که نرخ تورم در مدار کاهشی موردنظر قرار بگیرد.
همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرد تا خود را با شرایط جدید سیاست پولی تطبیق داده و ترازنامه خودشان را نیز بر مبنای آن سامان بدهند. اثرات این برنامه‌ها، خود را در کنترل تورم و رونق‌بخش غیرنفتی داد.

توسعه سامانه‌های الکترونیکی و ایجاد شفافیت مالی یکی از دستاوردهای دیگر بانک مرکزی در دوران تصدی همتی بود. اقدامی که به افزایش شفافیت و کاهش فساد در سیستم بانکی کمک کرد. با وجود چالش‌های اقتصادی، همتی تلاش کرد تا نرخ تورم را کنترل کند. او با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب، سعی در کاهش فشار تورمی بر روی خانوارها و کسب‌وکارها داشت.

همتی در دولت های سازندگی، اصلاحات و مهرورزی

عبدالناصر همتی از اوائل انقلاب تاکنون عهده دار مسئولیت های مختلفی بوده است و می توان گفت مرد همه دوران ها بوده است؛ از ۵۹ مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود و مدارج ترقی را در سازمان صدا و سیما تا معاونت سیاسی را در این سازمان در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ طی کرد. در ادامه و در سال های ۷۳ تا ۸۵ طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و رئیس شورای عالی بیمه خدمت کرد. همتی را پدر بیمه های خصوصی در ایران می دانند زیرا که با آزادسازی و خصوصی سازی بیمه ها صنعت بیمه کشور را توسعه داد.
در دوره مدیریت در این حوزه، هرج و مرج های بیمه ای در دهه شصت و هفتاد از بین رفت و آرامش بر بیمه حاکم شد. او به مدت ۱۲ سال و از سال ۷۳ رئیس سابق بیمه مرکزی بود و همچنین بعد از ۷ سال مدیر عامل بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و تایید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیر عامل بانک ملی انتخاب شد. وی برای بار دوم و با حکم طیب نیا، ریاست بیمه مرکزی شد.

همتی در دوره مسئولیت آقای حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت ۵ سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود و در آغاز دولت سید محمد خاتمی پیشنهاد تاسیس صندوق ذخیره ارزی را ارائه داد که بعدا به نام حساب ارزی نام گرفت.

با وجود فضای دوگانه در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور درباره گزینه های مورد تایید شورای راهبری برای تشکیل کابینه دولت، باید منتظر ماند و دید که چه کسانی سکان وزارتخانه های کشور را در دست می گیرند و ریل گذاری برای حرکت دولت چهاردهم را انجام می دهند.

*سهراب مرادی

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42384

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید